L’Ajuntament de Barcelona ha tret a concurs el servei de neteja de pintades, d’eliminació de cartells i de retirada d’altres elements de la via pública. La durada prevista d’aquest contracte és de tres anys, i l’import, d’11.827.812 euros incloent-hi l’IVA. El plec premia les empreses que facin servir vehicles que no contaminin i les que contractin persones en situació de vulnerabilitat.
Aquesta actuació segueix els criteris generals de contractació pública socialment i ambientalment responsable del Govern municipal, que inclouen mesures per fomentar la igualtat de gènere, el suport a la diversitat funcional i la conciliació. En aquest cas, però, s’especifica que les empreses que vulguin treballar per a l’Ajuntament hauran de tenir, com a mínim, un 10% de persones contractades a través de centres especials de treball o amb dificultats per trobar feina, sempre que facin una contractació nova.
Els serveis de neteja actuen bàsicament sobre les pintades en parets. No actuen sobre persianes de comerços ni sobre habitatges, ja que són espais privats.Sempre es respecten els grafits fets en espais autoritzats per a l’expressió artística.
L’any 2015 el cost del servei va ser de 3.942.604 euros, amb una mitjana de 34 equips de dilluns a dissabte i 5 en festius, que van esborrar 494.270,85 metres quadrats de pintades i cartells en un total de 248.439 actuacions.
En la majoria dels casos, es netegen signatures i petites pintades fetes normalment amb retolador o esprai negre. Barcelona és de les poques ciutats en què els serveis de neteja s’encarreguen d’esborrar pintades i de treure cartells.