Èxit en la reducció d’emissions de gasos dels Mercats Verds de Barcelona

Ajuntament de Barcelona

12/01/2017 - 13:54

Mercats de Barcelona ha impulsat durant els anys 2015 i 2016 la campanya Mercats lliures de bosses de plàstic amb l’objectiu de reduir-ne l’ús i potenciar la utilització del cistell, el carretó i les bosses reutilitzables a l’hora d’anar a comprar. Es calcula que la implantació de la mesura contribuirà a evitar l’ús de més de 10 milions de bosses a l’any, cosa que estalviarà l’emissió d’unes 230 tones de CO2eq.

 

Aquesta campanya s’emmarca en el projecte d’impuls de la sostenibilitat al conjunt de mercats de la ciutat, Mercats Verds, per un món millor. 

Beneficis

– Estalvi d’energia

– Estalvi de recursos naturals i derivats (bosses de plàstic)

– Reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle

– Sensibilització ambiental dels clients del mercat

– Estalvi econòmic

Balanç energètic i ambiental

Estalvi previst            10,6 milions de bosses de plàstic d’un sol ús anuals

Estalvi d’emissions     229 t CO2eq/any

Balanç econòmic

Inversió                    122.000 €

Estalvi aproximat     10.600.000 bosses x 0,02 € = 212.000 €

Campanya de sensibilització a parades i clients

La campanya ha estat impulsada per Mercats de Barcelona amb la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Consum, i en el marc del projecte Mercats Verds, per un món millor.

El procés es va iniciar informant els mercats de la possibilitat de cobrar les bosses de plàstic d’un sol ús, en la línia del que ja s’estava fent a molts comerços i grans superfícies, i d’acord amb les recomanacions europees i de l’Agència Catalana de Residus.

Els mercats adherits la campanya de 2015 van ser el Carmel, Sarrià, Santa Caterina, la Concepció, la Mercè, Vall d’Hebron, Hostafrancs, la Marina, Sants, Provençals, Sant Antoni, el Clot, Sant Martí i la Llibertat. A la campanya de 2016 s’hi van afegir els mercats de la Sagrada Família, l’Estrella, Lesseps, Poblenou, la Trinitat, Sant Gervasi, el Bon Pastor, Felip II, Horta. El nombre total d’establiments informats l’any 2015 va ser 730, així com uns 5.000 clients, aproximadament; l’any 2016, van ser 322 parades i uns 2.000 clients.

Percentatge variable d’implantació

Les parades que cobren la bossa han notat una reducció significativa del consum de bosses. De mitjana, s’estima que s’ha reduït en un 50%, tot i que la situació varia entre mercats i parades. Hi ha mercats on el 100% dels paradistes ja cobren les bosses, mentre que d’altres tenen un percentatge d’implantació del 50% o inferior. Com a suport a la campanya, els mercats han distribuït també més de 300.000 bosses reutilitzables.

Productes ecològics i de proximitat

En el marc del mateix projecte, els mercats potencien també l’oferta de productes de proximitat, ecològics i frescos, que fomenten una alimentació més saludable. La campanya es fonamenta en tres eixos: producte de proximitat –que procedeix d’un radi de 150 quilòmetres al voltant de la ciutat de Barcelona-, producte ecològic –amb l’objectiu de tenir una presència mínima a l’1% a les parades- i una etiqueta distintiva que permeti reconèixer ràpidament els productes i fomentar-ne el consum entre els clients.


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

L’Agència d’Energia de Barcelona, l’Institut Quatre Cantons, l’associació de famílies del mateix institut i l’Associació de Veïnes i Veïns del Poblenou han impulsat la posada en marxa d’una comunitat energètica en aquest barri que aprofitarà l’energia solar a través d’instal·lacions fotovoltaiques. Una iniciativa que s’afegeix a l’impuls d’altres models de comunitats energètiques de la ciutat.

Article

En col·laboració amb la Patronal de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (Pimec), s’ha acordat la creació de l’Oficina de Transició Energètica, dirigida a les pimes i també a microempreses i autònoms. La perspectiva és que rebi entre 200 i 400 sol·licituds anuals d’assessorament i acompanyament per facilitar la transició energètica i l’assoliment real dels objectius associats a la sostenibilitat.

Article

La iniciativa busca potenciar l’impacte social i ambiental de les empreses de Barcelona i incorporar els valors i objectius de l’Agenda 2030

Butlletí