Només #natura a Instagram

Periodista
18/03/2017 - 11:54

Els ulls són el mirall de l’ànima però no del cervell. Com afirmen alguns antropòlegs, encara tenim més d’animals instintius que d’humans en el sentit racional, i ens poden les emocions. Això podria explicar en part el fet que Instagram creixi a un ritme més ràpid que Twitter. Les imatges projecten i desperten sensacions de forma immediata, mentre que amb 140 caràcters de text el més probable és que es generin controvèrsies i malentesos, més que deliberació. Però les imatges per si soles tampoc són suficients per canviar conductes o prendre decisions ja que a les xarxes socials estan curosament seleccionades per oferir la millor versió de la natura i de nosaltres mateixos.

Anem cap a un món d’imatges? Amb signes encara de ressaca informativa després del MWC17, una es sorprèn mirant amb ulls curiosos les nombroses botigues de telèfons mòbils i  els dits frenètics de passejants i badocs a les terrasses dels bars. Quins són els dispositius més usats? Hi ha més iphones o androids? Realment tornaran els mòbils vintage a l’estil del mític Nokia 3310?  La veritat és que aquesta notícia llançada durant la celebració del congrés sonava molt nostàlgica i força hipster. Però el cert és que el leitmotiv d’aquells dies va ser, de fet, que les pantalles seran cada cop més grans, que alguns mòbils fins i tot incorporaran lents de gran angular, i que el repte són les pantalles amb resolució 4K i el desplegament de xarxes 5G per fer front al creixement de l’ús de dades i de continguts multimèdia.

Pel que sembla, es va imposant la idea que tot contingut ha d’entrar pels ulls quan parlem de dispositius mòbils. No és d’estranyar que fins i tot es prevegi que els telèfons incorporin escàner d’iris. Això, sumat a l’internet de les coses, obre innombrables camins al màrqueting i altres camps: imagino apps que mesurin la dilatació de les ninetes -pròpies i alienes- al més pur estil Blade Runner, però també estratègies comercials que utilitzin la reacció de les nostres ninetes davant del que veiem per costumitzar el missatge, la imatge i el producte que se’ns ofereix.

Una de les xarxes socials que està més orientada a explotar la cosa visual és Instagram. Es poden trobar tota mena de tutorials, cursos i també recerca científica sobre l’ús d’Instagram per influir en els comportaments propis i dels altres. Quan es tecleja a un buscador “instagram and” el sistema ofereix ja les cerques més comuns que afegeixen els mots “self-esteem”, “uses”, “identity”, “narcissism”, “marketing”, business”. En efecte, Instagram va de captar l’atenció visual dels seguidors i això es pot fer seguint diferents estratègies que es poden aprendre amb vídeos de Youtube o amb serveis de consultoria i assessorament.

Com no podia ser d’altra manera, Instagram també és objecte de recerca científica en l’àmbit socio-educatiu i de la salut. Se n’han investigat els efectes sobre qüestions com la depressió, hàbits o transmissió de patrons de comportament. Però encara no hi ha literatura específica sobre el rol que pot jugar en la comunicació ambiental. I aquesta és una qüestió paradoxal perquè resulta que bona part de les imatges publicades a Instagram inclouen paisatges i vida salvatge, amb profusió de cels i núvols.

Un estudi sobre temes d’interès a Instagram (Ferrara, 14) proposa una agrupació de categories d’usuaris per clústers d’interès d’acord amb l’anàlisi de tags o etiquetes. La categoria de tags que evoquen sentiments inclou #love, #nature, #sky. I es diferencia d’una categoria que inclou el que l’autor anomena attention-seeking tags (etiquetes per captar atenció comuns a les microcomunitats) com ara #photooftheday, que es consideren representatives de situacions on els usuaris busquen l’atenció i l’aprovació dels seus seguidors.

Comprovant això a la mateixa xarxa social, resulta que #nature i #sky figuren sempre en els llistats dels tags més populars i els que no pots deixar d’utilitzar si vols ser algú en aquesta xarxa, juntament amb altres com #beach o #sun. Però és que si es busca algun dels tags populars que no són explícitament sobre natura, com ara #cute, es comprova que la majoria de fotos són d’animals. I en canvi #environment no sembla una etiqueta molt comuna per tenir rellevància a Instagram. Hi ha una conclusió fàcil, per òbvia, en tot plegat. Instagram va d’allò que entra pels ulls.

La natura és tan grandiosa que ofereix emoció, atracció i admiració permanent i continuada a l’iris. Però el medi ambient és un concepte social que no entra pels ulls sinó pel coneixement i necessita molt més que grans pantalles i grans angulars. Amb el creixement i supremacia de la imatge a través del poder de les pantalles dels mòbils ens enfrontem a un autèntic repte si volem connectar l’iris amb la raó i no només amb l’emoció.


 

 

Categories: 
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Remix The School es fa en 10 centres de l’àrea metropolitana per fomentar l’aprenentatge actiu d’experiències en les matèries STEAM que s’incorporin als models pedagògics de cada escola o institut 

Article
Aturem el malbaratament alimentari

 

La Mancomunitat Penedès-Garraf llança la cançó 'Stop Malbaratament' per a reivindicar l’aprofitament alimentari. La campanya impulsa bones pràctiques entre la ciutadania per evitar que aliments encara útils acabin al cubell de la brossa orgànica. La composició musical és de Neus Ballvé, coneguda pel seu pas pel Club Super3, en col·laboració amb Joan Solana. 

Article

Alumnes de 3r d’ESO de l’Institut de Taradell participen a la primera edició del projecte Avancem cap al residu Zero, del Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Butlletí