La implantació del nou contracte de neteja viària i recollida d'escombraries d’Olesa arriba a la seva fase final, que inclou la total renovació i ampliació dels contenidors, tant els de rebuig com de recollida selectiva, i l’arribada de nova maquinària. Si no hi ha cap entrebanc, la instal·lació dels nous contenidors estarà enllestida en unes dues setmanes.
És aquesta la culminació d’un contracte, signat entre l’Ajuntament d’Olesa i l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas, que va entrar en vigor el passat mes de setembre, amb l’acord que les diferents millores introduïdes en el plec de clàusules s’anessin introduint de manera gradual durant un termini de sis mesos. Una de les millores ha estat l’increment de personal en el servei, concretament tres operaris més tot l’any, un altre operari en diumenges i festius i la previsió de tres operaris més com a reforç d’estiu durant tres mesos. Amb el nou contracte, també s’ha destinat un operari a fer de manera específica la recollida d’excrements a la via pública.
Una altra de les novetats que es va posar en marxa de manera immediata va ser el nou servei de recollida de cartró comercial porta a porta. L’objectiu era evitar els problemes de desbordaments que es donaven en alguns contenidors, sobretot del centre urbà. Segons el tècnic de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Olesa, Pedro Chumbo, el servei, amb molt bona acollida, no només ha permès ampliar la recollida del cartró que generen els comerços, sinó també dels particulars, ja que el fet que no hi hagi contenidors desbordats millora l’ús que en fa la ciutadania. Davant l’èxit de la iniciativa, l’Ajuntament es planteja fer també la recollida del vidre comercial i de la fracció d’envasos comercials. De fet, l’objectiu de l’Ajuntament d’Olesa és el de, aprofitant l’experiència d’aquests “porta a porta” amb el cartró i el vidre comercial, poder fer proves més endavant d’un servei de recollida porta a porta de residus domèstics.
Una de les diferències i millores destacables del nou contracte és el fet que la recollida selectiva ja no es fa conjuntament amb el Consell Comarcal, sinó que està inclosa dins el mateix contracte. El canvi i l’augment de maquinària de recollida d’escombraries i neteja viària és també una de les novetats i millores destacades del nou contracte. Ja ha entrat en servei una segona escombradora i una segona hidronetejadora, que no només permeten ampliar el servei que duen a terme, sinó que són més eficients, menys contaminants i més silencioses que les actuals.
El gran canvi i el final de la implantació del contracte es farà ara, al llarg d’unes dues setmanes, quan és prevista la renovació de tots els contenidors i que també entrin en funcionament els nous camions de recollida. Inicialment estava previst fer-ho el mes de març però s’ha retardat perquè la concessionària no tenia encara els nous vehicles, que ara fan la recollida lateral. Els nous vehicles tenen també nova imatge corporativa, amb el lema “Amb tu és més fàcil una Olesa neta”.
Que la recollida selectiva ara vagi a càrrec del propi contracte municipal comporta que hi hagi més contenidors de cada fracció, passant dels 70 actuals de mitjana a 90. A més, segons el tècnic de Medi Ambient, també s’amplien els punts de recollida selectiva. Els nous contenidors són molt més accessibles que els actuals, ja que es redueix l’alçària de la zona de càrrega. A més, els de rebuig tenen una maneta especial d’obertura i un peu més fàcil d’utilitzar, alhora que també tenen tapa amb tancament retardat. A més, tenen unes franges de relleu a la part frontal per tal que les persones invidents puguin detectar a quina fracció correspon cadascun.
El nou contracte de recollida de residus i neteja viària té una durada de 8 anys i és, per quantia econòmica i repercussió sobre la ciutadania, el més important de l’Ajuntament d’Olesa, amb un cost de gairebé 13,8 milions d’euros. Per aquesta raó el sistema de control del servei és també molt important. Així, tots els vehicles tenen un sistema de seguiment per GPS i, a banda del control que es pugui fer des del mateix Ajuntament, també es contractarà una empresa externa (que pagarà l’adjudicatària, FCC), que farà el seguiment que tota la maquinària estigui en funcionament, així com el control de qualitat de la recollida d’escombraries i de la neteja viària.