En transició cap a ciutats més vivibles. The Post-Car City

dimecres, 25 octubre, 2017 - 00:00 a divendres, 27 octubre, 2017 - 23:59
Universitat Pompeu Fabra . Carrer de Roc Boronat, 138, 08018 Barcelona

En transiciócap a ciutatsmés viviblesThe Post-Car City

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentació

La Nova Agenda Urbana ha creat un ampli consens al voltant de l’objectiu que és el canvi cap a ciutats més habitables, que siguin inclusives, justes, democràtiques, tolerants, pròsperes i saludables. Per tal d’aconseguir-ho, hem d’abordar un replantejament dels models urbans actuals i fer canvis fonamentals, en una multitud de dimensions, que conformen la base del dret a la ciutat, com ara l’allotjament, l’educació, les relacions econòmiques, l’entorn urbà i la mobilitat.

L’Urban Thinkers Campus (UTC) que se celebra a Barcelona tracta aquests reptes des de la perspectiva de la mobilitat, ja que la nostra forma de desplaçar-nos està estretament lligada a l’espai. El nostre punt de partida rau en el fet que el canvi a models de mobilitat urbana més sostenibles pot generar ciutats amb més espais públics, aire més net, menys accidents, una millor mobilitat i nivells superiors de benestar general.

Tanmateix, la construcció d’aquesta ciutat VIVIBLE depèn d’un canvi fonamental, lluny del model de mobilitat urbana predominant actual que anomenem «ciutat per als cotxes». Aquest model, basat en la predominança del vehicle privat, no és un fenomen estructural que sempre hagi existit i que sigui inamovible. De fet, si tenim en compte la llarga història dels assentaments urbans, la invasió dels cotxes és relativament recent. Avui, els cotxes dominen les ciutats i aquestes s’organitzen adaptant-s’hi, una situació que ha comportat conseqüències desastroses, tant per a les ciutats mateixes com per als ciutadans, pel que fa a l’expansió urbana, la congestió, la marginalització dels vianants, l’escalfament global i els milions de morts per contaminació acústica, atmosfèrica i accidents de tràfic.

Ja són moltes les ciutats que han començat a identificar i implementar estratègies i mesures dirigides a promoure un canvi cap a una mobilitat sostenible en relació al transport públic, el compartir vehicles i formes actives de mobilitat, com ara caminar i anar en bicicleta. Aquests mitjans de mobilitat no només són sostenibles per al medi ambient, sinó també més eficients, democràtics, segurs i saludables.

En aquesta edició de l’UTC, el nostre objectiu principal és articular un nou paradigma urbanístic que es basi en els principis de la Nova Agenda Urbana i que ens porti cap a ciutats més justes, equitatives, democràtiques, eficients, saludables i segures. D’aquest paradigma en diem la «ciutat vivible post cotxes».

En concret, aquesta “ciutat per als ciutadans” de l’UTC pretén:

Conscienciar les parts interessades en la planificació i la mobilitat estratègica 
Malgrat l’aclaparador consens científic sobre els efectes negatius per a la salut, el cost econòmic i els perjudicis que es causen a la població, en relació amb la urbanització basada en el vehicle privat encara avui masses responsables polítics i tècnics que continuen implementant-les. Aquesta edició de l’UTC és una oportunitat única per arribar a un gran nombre de grups d’actors implicats en polítiques d’urbanes i per conscienciar sobre la necessitat d’un canvi de paradigma en la manera com generem espai urbà i ens hi desplacem.

Compartir experiències 
Una cosa és conscienciar. Dissenyar i implantar estratègies de mobilitat sostenible i d’ordenació del territori n’és una altra ben diferent. Els participants en aquestes jornades, en representació d’un gran nombre d’organitzacions, tindran l’oportunitat de parlar de les seves experiències i d’analitzar els processos que tinguin relació amb el disseny i la implementació d’estratègies de mobilitat sostenibles.

Presentar un full de ruta
L’objectiu final d’aquesta edició de l’UTC és arribar a unes conclusions, plantejades com a full de ruta, que ens orientin cap a «la ciutat vivible post cotxes», especifiquin les eines per avançar cap aquest model i detallin el compromís de les organitzacions associades en aquest procés.

Organitzador

Promotors

Col·laboradors


 

Municipis: 
Categories: 
Mobilitat

Relacionats

Notícia

L’Ona és un prototip de vehicle elèctric i autònom dissenyat per fer repartiments de paqueteria a distàncies curtes, que podria ajudar a reduir l’impacte acústic, mediambiental i de congestió del trànsit del transport de mercaderies tradicional.

Article

El servei acaba d’incorporar 500 bicicletes elèctriques per donar resposta a l’increment de demanda i, al llarg de l’any vinent, ampliarà el total de la flota fins a les 8.000 bicicletes. Les bicicletes es van presentar a la Festa de la Bici, que va tenir lloc ahir al passeig de Lluís Companys amb més de 10.000 participants.

Notícia

L’ens metropolità i la Federació Catalana de Vehicles Històrics signen un conveni que facilita la interlocució entre els propietaris de vehicles històrics i el Registre metropolità de vehicles autoritzats a les ZBE metropolitanes

Butlletí