Font: Ajuntament de Barcelona
Les dades reals captades entre els anys 1996 i 2016 mitjançant l’estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona confirmen una correlació evident entre les puntes de màxima contaminació i l’augment de les complicacions sanitàries, a curt i llarg termini. L’informe conclou que s’evitarien, com a mínim, 250 morts i gairebé 1.500 ingressos hospitalaris cada any a la ciutat si es complissin els límits de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
El treball ha analitzat les onze estacions de mesura que hi ha a la ciutat, així com la mortalitat, els ingressos hospitalaris i les visites als serveis d’urgències. Per afinar encara més les xifres, aquests indicadors s’han creuat amb altres variables com la temperatura, el dia de la setmana, l’estacionalitat, els nivells de l’al·lergen de la soja o la presència de l’epidèmia de la grip.
La contaminació, una qüestió de salut
De fet, l’Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire a la ciutat de Barcelona 2016, que també ha elaborat l’ASPB, ja va posar sobre la taula que el 95% de la població de la ciutat està potencialment exposada a nivells anuals de partícules en suspensió superiors als nivells de referència de l’OMS, una situació que afecta també al 68% de la ciutadania pel que fa al diòxid de nitrogen (NO2).
La contaminació de l’aire és, segons tots els indicadors, un problema greu de salut que no només agreuja els efectes de les malalties cardiovasculars, l’asma o d’altres malalties respiratòries, sinó que té relació amb el càncer de pulmó, la diabetis, el retard en el creixement fetal, la mortalitat prematura i que també té efectes cognitius en el desenvolupament dels infants.
Les dades es van exposar a la 5a trobada de la Taula Contra la Contaminació de l'Aire de Barcelona que té per l'objectiu treballar conjuntament amb entitats i agents del sector els problemes de contaminació a la ciutat. La sessió estava dedicada a l'impacte en la salut i d'actuacions per un aire més net.
Representants de l'Ajuntament de Barcelona, AMB i Generalitat de Catalunya a la sessió de la Taula
En episodi, augmenta la mortalitat
Tot i que la contaminació a Barcelona es perllonga tot l’any i té efectes continuats en la població, l’anàlisi demostra que els episodis empitjoren clarament la salut. Per exemple, la mortalitat va augmentar un 40% durant els quatre dies que va durar l’episodi de contaminació per partícules en suspensió (PM10) al febrer del 2016.
Restriccions de circulació
Per millorar la qualitat de l’aire, doncs, és imprescindible reduir el trànsit i especialment el més contaminant. A partir de l’1 de desembre, quan es declari un episodi de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen (NO2), es restringirà la circulació dins la zona de baixes emissions dels vehicles que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT. És a dir, els turismes de benzina anteriors al 2000 i els dièsel anteriors al 2006, i les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994.
De moment, quedaran exempts de les restriccions els camions, autocars, motos, autobusos i furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Els vehicles d’emergència, els de persones amb mobilitat reduïda i els serveis essencials podran circular sempre, independentment de la seva etiqueta de la DGT.
Un dispositiu especial de la Guàrdia Urbana vetllarà pel compliment de les restriccions i controlarà el distintiu dels vehicles mitjançant la matrícula. Per comprovar l’etiqueta ambiental del vostre vehicle podeu introduir la matrícula en aquest cercador.
La circulació de turismes en l’àmbit urbà és del 57%, l’antiguitat mitjana dels vehicles és de 7,9 i els vehicles sense etiqueta de la DGT suposen al voltant del 20% dels vehicles
Impuls del transport públic
Durant aquests episodis d’NO2, el transport públic oferirà la màxima capacitat operativa i també s’activarà la T-aire. Des del 2 d’octubre, addicionalment, també es pot adquirir la T-verda, un títol de transport que permet fer viatges il·limitats durant tres anys als ciutadans que desballestin un vehicle contaminant i no en comprin cap altre.