Font: Ajuntament de Barcelona
Seguint la línia de l’anterior, el nou pla se centrarà en potenciar els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta. Els principals eixos seran la mobilitat segura, la mobilitat saludable, la mobilitat sostenible, la mobilitat equitativa i la mobilitat intel·ligent.
Com cada any, l’Ajuntament de Barcelona ha acollit el Plenari del Pacte per la Mobilitat, en el marc del qual l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha agraït la tasca de les entitats del pacte i ha recordat que “queda molt camí per fer” en l’àmbit de la mobilitat.
L’ alcaldessa ha posat de relleu la necessitat de seguir treballant de cara a l’objectiu de zero víctimes a Barcelona. “Hem d’aconseguir que els accidents que es poden evitar a causa del trànsit es redueixin a la mínima expressió”, ha afirmat però ha insistit en no renunciar a aquest objectiu. També ha fet referència la importància de garantir el finançament del transport públic i ha afirmat que el Pacte per la Mobilitat hauria de ser el millor espai per plantejar amb temps, de manera àmplia, fugint de partidismes i de forma col·lectiva el tema del dèficit històric que s’arrossega. Colau ha insistit en la necessitat de comptar amb un marc legal que resolgui el problema del finançament del transport públic de manera estructural. “El nostre transport públic requereix més inversió i un sistema tarifari el més just i accessible possible”. Ha explicat que la situació actual del finançament de transport públic, a partir de les aportacions no és sostenible a llarg termini i ha recordat que existeix una llei catalana de finançament però que no s’ha desenvolupat normativament i que no hi ha cap llei a nivell estatal. L’alcaldessa ha afirmat que “Barcelona ha de liderar aquesta exigència” i ha convidat als membres del pacte a treballar conjuntament en aquesta qüestió per plantejar-la a la Generalitat i a l’Estat.
”Hem d’aconseguir una mobilitat pública, segura, accessible i sostenible. Amb la mobilitat no només ens juguem molts drets, com els drets socials, els drets laborals, o els drets d’accessibilitat, ens hi juguem literalment la salut”, ha declarat Colau, que ha afegit que per fer una ciutat justa, democràtica, humana i saludable el dret a la mobilitat no ha de ser un dret retòric sinó un dret real.
Esborrany del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-2024
En el marc del Pacte per la Mobilitat avui també s’ha anunciat que el Govern municipal inicia els treballs de redacció del nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de la ciutat pel període comprès entre l’any 2019 i l’any 2024.
Seguint la línia de l’anterior, el nou pla se centrarà en potenciar els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta. Els principals eixos seran els següents:
– Mobilitat Segura: Reduir l’accidentalitat associada a la mobilitat.
– Mobilitat Saludable: Fomentar la mobilitat activa; reduir la contaminació atmosfèrica derivada del transport; reduir la contaminació acústica derivada del transport.
– Mobilitat Sostenible: Facilitar el transvasament modal cap als modes més sostenibles; moderar el consum d’energia en el transport i reduir la seva contribució al canvi climàtic; augmentar la proporció del consum d’energies renovables i “netes”.
– Mobilitat Equitativa: Fomentar usos alternatius de la via pública; garantir l’accessibilitat al sistema de mobilitat; garantir una mobilitat equitativa per edat, condició física, gènere, renda econòmica i barri; millorar les condicions de la mobilitat laboral i de la vida quotidiana.
– Mobilitat intel·ligent: Incrementar l’eficiència dels sistemes de transport; incrementar l’ús dels vehicles d’ús compartit (Sharing); incorporar les noves tecnologies en la gestió de la mobilitat; millorar el servei de mobilitat introduint tecnologies mobility as a service.
A partir d’aquests primers eixos s’iniciaran les trobades per la redacció del nou document.
Per elaborar el nou pla es faran reunions específiques i temàtiques per aspectes concrets, sessions de treball amb els actors clau i amb els membres del propi Pacte per la Mobilitat.
El mes de març es presentarà una primera proposta d’objectius de canvi modal i a partir de l’abril s’iniciarà un procés participatiu obert a la ciutadania.
Fites PMU 2013-2018
Paral·lelament, i de cara al 2018, l’Ajuntament de Barcelona continuarà treballant amb els principals reptes de mobilitat de la ciutat, com són:
– Desplegament definitiu de la Nova Xarxa de Bus
– Desplegament de la xarxa de carrils bici
– Desplegament de la T-Mobilitat
– Recerca d’un nou marc de finançament
– Desplegament de l’estratègia de mobilitat turística
– La regulació dels serveis de vehicle compartit (bicis, motos i cotxes)
– Implementació de mesures de seguretat viària
– Reforç de la promoció del vehicle elèctric
– Innovació i millores del sector del taxi
– Millora de l’ordenació dels busos discrecionals i intermunicipals que circulen per Barcelona
En aquests moments les 66 actuacions previstes de l’actual Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 ja es troben executades o en curs, arribant al 53,3% d’execució total.
El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018 (PMU) és l’instrument de planificació on es defineixen les línies d’actuació que han de governar la mobilitat urbana en els propers anys, tenint com a horitzó estratègic continuar avançant cap a un model de mobilitat col·lectiu més sostenible, eficient, segur, saludable i equitatiu. Aquests conceptes estan esdevenint, precisament, sinònim de progrés socioeconòmic i la qualitat de vida d’una ciutat.
Per blocs, les actuacions referents a la mobilitat a peu s’han complert en un 68,4%, les referents a la mobilitat en bicicleta, en un 60,8%, les referents al transport públic en un 42%, les referents a la distribució urbana de mercaderies en un 69,9%, i finalment les referents a la mobilitat en transport privat, en un 46,2%.