352 centres educatius de Barcelona impulsen projectes ambientals des del programa Escoles+Sostenibles

23/06/2018 - 09:18

La comunitat escolar de centres integrats a la xarxa Escoles + Sostenibles ha celebrat l’acte de cloenda del curs 2017-2018 amb la participació de 210 nois i noies i 50 professors de 31 centres de secundària.

L'acte simbolitza el tancament del projecte educatiu per la sostenibilitat i la millora de l’entorn més proper que cada centre ha desenvolupat al llarg del curs.

A l’esdeveniment, celebrat al Centre Cívic de les Cotxeres de Sants, el Comissionat d’Ecologia, Frederic Ximeno ha remarcat que “aquest acte culmina la celebració de la Setmana de la Sostenibilitat dins d’un programa ple d’activitats adreçades a la ciutadania per tal de repensar la nostra societat i trobar solucions per una millor qualitat de vida i preservació de l’entorn i els recursos. El programa Escoles + Sostenibles, amb 17 anys d’antiguitat, és pioner en l’educació per la Sostenibilitat”.

Educant en valors ambientals

El programa Escoles + Sostenibles impulsa els projectes ambientals dels centres educatius de Barcelona. Va començar el curs 2001-2002 amb 69 centres i actualment compta amb 352 centres participants, dels quals el 61% són de titularitat pública. Enguany 124.700 alumnes i 10.760 professors han participat i impulsat els projectes ambientals dels seus centres educatius.

En el marc d’aquest programa els centres desenvolupen les seves pròpies propostes, incidint en el projecte educatiu, el currículum i la pràctica educativa en la seva globalitat. Els projectes tracten àmbits tan diversos com la gestió de l’energia, l’aigua i els recursos, la naturalització de l’espai de joc, l’alimentació sostenible, el camí de casa a l’escola, la disminució del soroll, el consum responsable o la prevenció dels residus entre d’altres.

Principals novetats del programa

Entre les novetats encetades en el curs que ara acaba, cal destacar l’inici de la microxarxa (xarxes de centres que treballen una temàtica concreta i poden compartir les seves experiències i resultats amb la resta de centres participants) “Fem Campanya per una mobilitat segura i sostenible”, amb la convicció que una pacificació del trànsit aconsegueix més autonomia dels infants i joves i alhora permet promocionar la mobilitat sostenible.

Vuit centres han participat d’aquest projecte, que proposa aprendre a dissenyar amb l’alumnat una campanya de comunicació amb l’objectiu de sensibilitzar sobre la importància d’una mobilitat segura als entorns escolars.

Igualment, per primera vegada, 10 centres educatius han participat en la Marató d’Estalvi Energètic de Barcelona que es va portar a terme a 47 equipaments municipals de la ciutat. Es tracta d’una campanya de sensibilització i bones pràctiques en l’ús i el consum d’energia, que té la voluntat afegida de destinar l’estalvi econòmic aconseguit a la lluita contra la pobresa energètica. El repte, que  s’allargava durant un mes, va consistir en prendre mesures per reduir un mínim d’un 10% el consum d’aigua, electricitat i gas respecte els consums mitjans dels tres anys anteriors.

Projectes específics i compartits

Aquestes novetats s’han completat amb els 352 projectes específics de cada centre entre els quals enguany destaquen els destinats a la transformació de diferents espais dels centres educatius (patis, aules, biblioteques, menjadors,…), la construcció de basses per al foment de la biodiversitat als centres o la reflexió sobre l’ús dels recursos i els hàbits de consum.

Igualment, a banda dels projectes específics de cada centre, s’ha continuat apostant pel treball en xarxa a través de microxarxes temàtiques que han cobert els àmbits de treball i participació següent:

  • Malbaratament alimentari: 26 centres
  • Reducció de residus amb l’ús d’embolcalls reutilitzables a l’esmorzar: 56 centres
  • Definició d’un pla de prevenció de residus: 21 centres
  • Compostatge: 21 centres
  • Contaminació acústica: 27 centres
  • Mobilitat sostenible i segura: 8 centres

Units per tenir cura del planeta

Totes aquestes actuacions s’han completat enguany, amb la participació de 10 centres a la IV Conferència Catalana “Tinguem cura del planeta” un procés educatiu a través del què, mitjançant una dinàmica interactiva, més d’un centenar de joves d’entre 13 i 16 anys han après i han actuat units per un objectiu comú: tenir cura del planeta. Enguany també, aquest mes de maig, alguns dels joves que havien participat a la conferència catalana han pogut assistir a la Conferència Europea que va tenir lloc a Lisboa.

Per altra banda, diverses escoles de la xarxa s’han sumat a celebrar efemèrides relacionades amb el medi ambient. Per exemple, el 22 de setembre, Dia Sense Cotxes, 27 centres de la xarxa van participar en les iniciatives de la ciutat per mostrar com podria ser diferent sense cotxes.

Escoles + Sostenibles

El programa d’Escoles + Sostenibles s’emmarca en el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat de Barcelona, una iniciativa en xarxa en què, a més de les escoles, hi ha implicades entitats cíviques i ciutadanes, universitats, comerços, empreses, col·legis professionals, sindicats i institucions, entre d’altres. Totes elles conformen l’anomenada xarxa Barcelona + Sostenible, que actualment compta amb més de 1.000 d’organitzacions i que treballa per estendre la cultura de la sostenibilitat a la ciutat de Barcelona.

Amb aquest curs que ara finalitza, ja són 17 anys d’un programa dirigit a les comunitats educatives que s’impliquen en diagnosticar, aportar solucions i assumir compromisos per fer una ciutat més sostenible, començant pel seu entorn immediat: l’escola.


Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Article

La seu del nou equipament de referència en matèria d’educació ambiental és en aquesta guingueta als jardins de Joan Prats, però les activitats s'estenen a tots els barris.

Article

Més de 16.500 persones han participat en projectes educatius del programa Aprenem a la Xarxa

Article

Els centres educatius d’Escoles + Sostenibles s’uneixen per protegir la biodiversitat i defensar el mar a l'Acte de cloenda d’educació especial, infantil i primària. A secundària, més de 200 alumnes presenten projectes innovadors per lluitar contra l’emergència climàtica. 

Butlletí