Font: Ajuntament de Barcelona i Betevé
La Unió Europea escull el consorci format per Barcelona i altres 12 ciutats, 17 empreses i 18 universitats, entre elles UPC i SEAT, per instal·lar a la ciutat la Knowledge and Innovation Community (KIC) on Urban Mobility, la seu de la comunitat encarregada de desenvolupar les innovacions en mobilitat urbana de la Unió Europea almenys fins al 2026
El projecte de la KIC s’ha impulsat conjuntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya, que acumula una àmplia expertesa i coneixement en aquest àmbit i porta anys treballant en la iniciativa, coincidint amb la posada en marxa del hub d’investigació i mobilitat urbana CARNET, creat amb SEAT i Volkswagen Group Research, el qual també és soci de la KIC. La KIC es conforma com una plataforma públic-privada multinacional europea que es dedicarà a la recerca i aplicació de solucions que millorin l’ús col·lectiu dels espais urbans, vetllant per una mobilitat multimodal, accessible, confortable, segura, eficient i sostenible, i des d’una perspectiva integradora i ofereixi solucions a nous modes de transport urbans que irrompen a les ciutats, donant suport a les comunitats locals i estimulant l’economia.
La KIC Urban Mobility té una vigència d’entre set i quinze anys i un volum financer previst que pot arribar als 400 milions d’euros aportats per la Unió Europea i fins als 1.200 milions aportats pels socis. La seu s’instal·la a Barcelona, i comptarà amb altres 4 subseus a Copenhague (Dinamarca), Praga (República Txeca), Munic (Alemanya) i Helmond (Països Baixos).
El 12 de desembre es va celebrar la 1a Assemblea General de l’EIT Urban Mobility a Barcelona després de ser designada com a seu de europea del KIC, que té lloc a les instal·lacions de Barcelona Activa, l’agència de desenvolupament local de la ciutat. Durant el primer any de funcionament, Ca l’Alier, el centre d’innovació urbana de la ciutat, posa a disposició del nou centre de coneixement i innovació de l’EIT els seus espais durant aquests primers mesos de funcionament, temps que es preveu que es trigarà a definir i articular els recursos necessaris per la seva posada en marxa.
Reconeixement a les polítiques de mobilitat de Barcelona
Segons Manuel Valdés, gerent de l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament, aquesta elecció correspon a “un reconeixement per les polítiques de mobilitat sostenible i l’execució en els seus carrers“. Per implementar iniciatives com, per exemple, les superilles, la normativa per fer baixar les bicicletes de les voreres, la primera regulació dels vehicles de mobilitat personal o el desplegament de la xarxa ortogonal de busos.
La ciutat es va presentar a la cursa per optar a liderar les propostes de mobilitat urbana del futur a la Unió Europea amb un consorci — sota el nom de MOBILus— de 48 partners, entre ciutats (13), empreses (17) i universitats (18) de Bèlgica, França, Hongria, Dinamarca, Alemanya, República Txeca, Itàlia, Israel, Turquia, Regne Unit, Suècia, Suïssa, Països Baixos, Finlàndia i Espanya. La capital catalana ha estat escollida per ser capdavantera en l’aplicació de polítiques de mobilitat sostenible, les quals han experimentat un important impuls durant aquest darrer mandat.
Entre els projectes que s’han tingut en compte destaquen: la implantació del programa Superilles, la reconfiguració de la xarxa de bus, l’increment i millora de la infraestructura ciclista a la ciutat, la regulació pionera a nivell internacional dels vehicles de mobilitat personal, la gestió de la càrrega i descàrrega, o els treballs per establir una normativa sobre les noves formes de mobilitat compartida (sharing).
D’aquesta manera, la Unió Europea aposta per exportar el seu model de ciutat amb mobilitat sostenible a la resta del món. L’objectiu és que les ciutats, col·laborant amb universitats i indústria, puguin avançar solucions de mobilitat, mesures i tecnologies que facin guanyar en sostenibilitat, en seguretat, en eficiència, en equitat, i en definitiva, en el desplegament de ciutats més habitables i saludables, a través de projectes innovadors i noves tecnologies, i que es faci de manera conjunta amb la resta d’administracions.
Reforç de Barcelona com a ciutat innovadora
L’elecció del consorci MOBILus i de Barcelona com a seu de la plataforma d’innovació en mobilitat urbana suposen la consolidació de la ciutat com a referent d’excel·lència en recerca i innovació a la Unió Europea, atès que Barcelona acull els nodes de dos KIC: la KIC sobre energies renovables (KIC InnoEnergy) i la KiC sobre salut (EIT Health).
En aquesta línia de reforç de l’ecosistema innovador de la ciutat, el primer allotjament de la KIC Urban Mobility Barcelona, serà Ca l’Alier, un equipament que neix com a laboratori d’innovació urbana on es donen la mà sector públic, empreses, veïnat i universitats, en la mateixa línia de treball que les KIC. La seu s’instal·larà al 22@, un districte dedicat a la innovació que encara la seva re-fundació, tot just finalitzat el procés participatiu per rellançar-lo.
El projecte de la KIC Urban Mobility reforçarà també el mateix teixit industrial i empresarial i de talent que gira al voltant de les smart cities i del congrés “Smart City Expo”, i abunda en la reflexió que proposa la ciutat sobre l’ús de les noves tecnologies i l’objectiu de posar la revolució tecnològica al servei de la millora de les ciutats amb iniciatives com la “Digital Future Society”, o els projectes de 5G, o fins i tot el mateix Pla Ciència, que Barcelona ha impulsat en aquest any amb universitats, centres de recerca i equipaments científics de la ciutat.
L’EIT Urban Mobility es desplega en cinc línies estratègiques:
- Reformular la mobilitat urbana per millorar la qualitat de vida de la ciutadania als espais urbans.
- Promoure la innovació a través de l’educació i la formació.
- Integrar serveis i productes centrats en la ciutadania per assolir una mobilitat multimodal i confortable.
- Impulsar la competitivitat del sector europeu de la mobilitat per generar oportunitats de negoci i expandir el model sostenible i eficient de transport urbà.
- Integrar els principals agents vinculats al sector de la mobilitat mitjançant la regulació i el compromís.
Per fer-ho, es marca sis fites per a 2026:
- Arribar a les 180 startups acompanyades
- Alliberar més espai viari al 90% de les ciutats sòcies
- Arribar als 38 milions d’euros d’inversió atrets per les EIT Ventures
- Formar 1.450 graduats
- Impulsar 125 productes nous
- Augmentar la mobilitat compartida en totes les ciutats sòcies Els primers resultats es preveuen per al 2020.
A més, de cara a l’any 2026, el projecte espera alliberar espai viari per a l’ús veïnal al 90% de les ciutats associades, formar 1.450 graduats, augmentar la mobilitat compartida i presentar 125 noves iniciatives.
El KIC de Mobilitat Urbana Barcelona està format per 48 socis: 13 ciutats i regions; 17 socis industrials i 18 universitats i entitats del mon de l’educació i la recerca de:
Més del 70 % d’europeus viuen en ciutats
Segons l’EIT, més del 70 % d’europeus viuen en nuclis urbans, per tant, consideren imprescindible millorar els sistemes de transport de les ciutats. A més, assegura que cada vegada hi ha més ciutats preocupades pel medi ambient i que cal accelerar les iniciatives que cerquen solucions sostenibles a la mobilitat. Afegeix que està previst que la urbanització a les ciutats europees creixi fins a un 83 % i que la mobilitat urbana ha d’ajudar a fer ciutats intel·ligents i inclusives.
L’EIT té cinc objectius estratègics. D’una banda, millorar la qualitat de vida de la gent mitjançant la creació de nous espais urbans que donin preferència als vianants i que tingui en compte les seves necessitats. També vol promoure la innovació a través de l’educació i la formació, a partir d’establir programes interdisciplinaris i d’emprenedoria; integrar serveis i productes de mobilitat centrats en l’usuari; fomentar la competitivitat del sector empresarial amb l’objectiu d’estimular la creativitat i nous models de negoci, I, per acabar, donar llibertat a la innovació.
Tot això ho volen fer mitjançant la creació 180 empreses emergents, descongestionant les carreteres de les ciutats associades al projecte o impulsant la mobilitat compartida, entre altres propostes, abans del 2026.