Només vuit dels 2.000 habitatges i comerços adherits a la campanya d’Inspecció Tècnica de Residus (ITR) a Sa Pobla (Mallorca) no han superat la inspecció i, per tant, han perdut la bonificació en la taxa de fems que hi anava associada.
La reducció, d’un 30%, s’aplicarà, per tant, al 99,6% dels participants que s’estalviaran 70 euros.
Les dades les ha donat a conèixer l’ajuntament de Sa Pobla durant la visita del director general d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus. Sebastià Sansó s’ha reunit amb el batle, Biel Ferragut, i la regidora de Medi ambient, Catalina Munar. Posteriorment, ha destacat l’èxit de la iniciativa tot subratllant que els ajuntaments són una peça clau a l’hora de gestionar els residus dels seus municipis i una part bàsica i important per al canvi de model que proposa la Llei de Residus, actualment en tramitació al Parlament.
Aquest nou model es basaria en aquests quatre conceptes:
1) Reduir el rebuig
2) Augmentar la recollida selectiva
3) Potenciar la conscienciació i la sensibilització
4) Avançar cap al pagament per generació
Com a complement de l'ITR, l'ajuntament ha duit a terme, durant els mesos d'abril, maig, setembre i octubre una campanya de sensibilització, a particulars, comerços i centres educatius la qual ha estat subvencionada, per part de la conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca, amb un import, de 27.055,60 €.
Sansó, Ferragut, i Munar, han anunciat els resultats, molt positius. Entre abril i setembre d'enguany, a Sa Pobla la recollida selectiva de residus s'ha incrementat un 12,39% respecte del mateix període de 2017. La producció de rebuig, en canvi, ha disminuït un 2,49%. Això ha suposat, al consistori, un estalvi de 10.208,32 € de la taxa que paga anualment a TIRME per la incineració de residus.
Sansó s'ha mostrat satisfet amb aquests resultats que compleixen amb els objectius generals de la campanya:
• Conscienciar la població de la importància de separar correctament els residus.
• Comprovar la correcta separació dels residus casa a casa.
• Assegurar el correcte compliment de l'ordenança de residus.
• Millorar de manera contínua el servei de recollida de residus i el servei d'informació a la ciutadania.
• Millorar la participació de la ciutadania i la seva implicació en la correcta gestió dels residus.
• Detectar problemes del servei de recollida i proposar-hi solucions viables.