Font: Ajuntament de Torelló i ICAEN
La placeta d’en Pujol ha estat el lloc escollit per a instal·lar els dos punts de recàrrega per a vehicles elèctrics de Torelló.
L'objectiu d'aquesta iniciativa és potenciar i facilitar l'ús del cotxe elèctric. El projecte ha estat finançat per l'Ajuntament i una subvenció de l’IDAE i ha comptat amb la col·laboració de l’Agència de l’Energia d’Osona.
La infraestructura de recàrrega per als vehicles elèctrics és clau per al seu desenvolupament i implantació: no hi haurà vehicles elèctrics circulant per carrers i carreteres amb normalitat si no hi ha una infraestructura de recàrrega que permeti que els vehicles es desplacin pel territori de forma similar a com actualment ho fan els vehicles convencionals.
Segons el tipus de recàrrega, es poden diferenciar:
- Punt de recàrrega normal: es tracta de l’opció més senzilla però alhora la més lenta i consisteix en un endoll de 220V amb un corrent d’entre 10A-16A, amb una configuració recollida a la normativa bàsica. Per a recarregar de forma completa la bateria d’un vehicle que acostuma a ser d’uns 20kWh de capacitat, cal que el vehicle estigui endollat entre 6-8h.
- Estació de recàrrega semiràpida: permet recarregar el vehicle en unes 3 hores de forma completa i usen una potència de corrent d’entre 7,5kW, fins als 20kW. S’associa sobretot per a donar cobertura a les estacions de recàrrega al sector terciari (centres d’oci, hospitals o centres comercials).
- Estació de recàrrega ràpida: permet recarregar el 80% de la bateria en uns 20 minuts. Ofereix la recàrrega en corrent continu a 50kW, i en alterna 43kW. La seva ubicació adient és en vies ràpides o prop d’aquestes, ja que el temps que un vehicle hi estarà estacionat com a màxim es correspon a una parada de descans, al voltant dels 25 minuts.
Tot vehicle elèctric ha de tenir un punt de recàrrega vinculat disponible allà on roman aparcat la major part del temps, de manera que es recarregui durant la nit. Aquests punts no requereixen d’una instal·lació complexa i normalment són punts de recàrrega normal, tot i que també es pot instal·lar un punt de recàrrega semiràpida.
A banda del punt de recarrega vinculat, també existeix tota una xarxa de punts de recàrrega d’accés públic, que permet augmentar l’autonomia dels vehicles i poder així allargar el trajecte.