La redacció d’una ordenança és un pas necessari per activar aquestes restriccions ja que, fins ara, a Sant Cugat no s’havia aprovat cap normativa per donar cobertura legal a la mesura. Per aquest motiu l’Ajuntament es veu obligat a ajornar les restriccions de trànsit permanents, que inicialment estaven previstes a partir de l’1 de gener del 2020.
L’alcaldessa, Mireia Ingla, ha decidit que l’Ajuntament iniciarà de manera immediata el procés per redactar una ordenança que reguli les restriccions de vehicles contaminants al centre de Sant Cugat. La voluntat és poder-la activar al més aviat possible al llarg del 2020.
L’objectiu és aprovar l’ordenança durant el 2020
El primer pas per començar el procés és convocar la Taula de Mobilitat amb els agents implicats per analitzar les actuacions a desenvolupar i estudiar les ordenances que s’estan plantejant en altres municipis de l’àrea metropolitana. El consistori també treballarà per definir els recursos tecnològics i humans necessaris per controlar les futures restriccions.
L’alcaldessa ha aprofitat per refermar novament “el compromís del govern amb l’emergència climàtica” i la voluntat de tenir “quan abans millor” l’ordenança com a mesura per seguir millorant la qualitat de l’aire.
Reforç del transport públic per accedir al centre de Sant Cugat
En paral·lel a les restriccions de trànsit, l’Ajuntament ja ha posat en marxa alternatives de mobilitat més sostenibles. Un exemple és la línia de bus llançadora que comunica el centre de Sant Cugat amb dos aparcaments gratuïts situats a l’entrada del municipi (i, per tant, fora de l’àrea de restricció de trànsit). Els aparcaments són a l’avinguda de Roquetes i a l’estació de Renfe, i estan a disposició de tots els vehicles contaminants que no puguin entrar al centre.
El bus llançadora és gratuït i té una alta freqüència de pas (cada 10 minuts en hores punta i cada 20 minuts la resta del dia). D’aquesta manera es facilita l’accés al centre evitant la circulació de vehicles.
A més a més, la voluntat del consistori és continuar reforçant la xarxa de transport públic i la construcció de més carrils per a bicicletes.