Font: Ajuntament de Barcelona
L'Escola Cervantes està d'enhorabona ja que ha estat una de les deu escoles seleccionades per tal de transformar l'espai escolar en un refugi climàtic obert a la ciutadania. Les obres començaran entre el maig i el juny del 2020, i els caps de setmana, les instal.lacions de l'escola restaran obertes per al veïnat amb l'objectiu de poder gaudir d'un espai fresc i còmode al barri
El projecte vol disminuir l’impacte de les altes temperatures a l’estiu, i per tal de reunir idees, es va fer un procés participatiu enregistrant un petit vídeo dins d’una cabina contra el canvi climàtic on la comunitat educativa podia donar la seva opinió, com ara, són necessàries més plantes, més fonts, un sistema de refrigeració creuada, aïllament a les finestres…
L’alumnat de 5è de primària, com a grup motor del projecte i diverses famílies, mestres i entitats van assistir a la primera de les sessions participatives dinamitzades organitzades des d’Escoles+Sostenibles amb la finalitat de poder prioritzar les diferents solucions tècniques que necessita l’escola orientant l’equip tècnic, donant a conèixer el projecte a la comunitat educativa i consensuant aquelles mesures que es consideren necessàries i prioritàries.
Actualment, a les aules s’està fent un treball globalitzat i interdisciplinar de conscienciació sobre el canvi climàtic i per això, s’analitzen diferents dades científiques (amb un enfocament pedagògic) per avaluar l’impacte de les mesures que es volen implementar. Les nenes i nens fan experiments per entendre l’efecte hivernacle, analitzar i comparar dades dels sensors instal·lats a l’escola, es reivindiquen sobre el clima i van fer un trastag a la platja del Somorrostro (el trastag és una acció de recollida de brossa al medi ambient).
D’altra banda, durant la Setmana pel clima es van realitzar petites accions com: un minut de silenci per la Terra, vestir-se totes i tots de verd, es va projectar la pel·lícula “Before the Flood“ a l’alumnat de 4t, 5è i 6è de primària i es van realitzar cartells reivindicatius amb lemes que van fer servir per una aturada al pati l’últim dia de les microaccions.
Aquest primer trimestre, l’alumnat de l’escola rebrà unes maduixeres amb les que mesuraran els contaminants que recullen les seves fulles. Aquestes plantes són petites estacions de monitoreig de la contaminació ambiental.