Font: Cugat Media
La jornada ha tingut lloc al Centre BeBusiness Vita de Can Ametller / Foto: Cugat Mèdia
Un 'canvi de mentalitat' per deixar el cotxe a casa i invertir en una mobilitat més sostenible. Amb aquest objectiu, l'Ajuntament de Sant Cugat ha organitzat una jornada amb una trentena de persones que representaven empreses, comerços, centres escolars i instal·lacions esportives, lúdiques i culturals, tots els agents implicats en millorar la mobilitat.
I amb especial èmfasi a les empreses i a la promoció, per part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l'anomenat Pla de Desplaçaments d'Empresa (PDE), obligatori per a companyies amb més de 200 treballadors situades en una zona d'alta contaminació.El PDE, com ha explicat el cap del servei de Mobilitat de l'ATM, Xavier Sanyer, és un conjunt d'actuacions que pretenen optimitzar la mobilitat dels treballadors i visitants, com per exemple afavorir l'ús de modes de transport alternatius al vehicle privat, compartir cotxe i racionalitzar-ne el seu ús, posar autobusos d'empresa i gestionar la mobilitat de les mercaderies. Les empreses que ho fan, a més, opten a ajudes i bonificacions per part de l'administració.
En aquest sentit, Josep Bassa, Site Director de Roche Diagnostics, ha presentat també les particularitats del PDE de la seva empresa, amb seu a Sant Cugat. El regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, també ha posat en valor aquests plans i ha recordat a les empreses que es tracta d'una inversió i no d'una despesa. Gallardo ha demanat la col·laboració de companyies, grans, petites i mitjans, però també comerços, centres escolars i famílies. En definitiva, una aposta per un canvi d'hàbits que l'administració ha d'acompanyar amb alternatives al vehicle privat.
La mobilitat a Sant Cugat
El cas de Sant Cugat, que el regidor ha plantejat i el cap de Mobilitat de l'Ajuntament, Albert Muratet, ha detallat, comporta complicacions específiques. Primer per la seva ubicació, a uns 15 quilòmetres de Barcelona i a uns 15 quilòmetres de Sabadell i de Terrassa, i també per les vies que hi passen: l'AP-7, per on passen més de 100.000 vehicles cada dia pel tram que afecta el municipi i els túnels de Vallvidrera, amb un trànsit diari de 35.000 vehicles. A més, és una de les ciutats que ha crescut més en població en els darrers anys.
També hi ha les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb uns vuit milions de viatgers a l'any, i l'estació de Rodalies RENFE, que des de l'Ajuntament reconeixen que ha de millorar en freqüència.
Una millora que també s'ha de fer efectiva a la xarxa d'autobusos de la ciutat que, tot i que arriben a tots els punts del municipi, segons Gallardo 's'han de reformular perquè siguin realment útils' i una alternativa real al vehicle privat. Aposten per incorporar més busos híbrids i, en la mesura del possible, elèctrics i millorar l'aplicació per a mòbils StQBus. Des de fa anys, a la ciutat, especialment al centre, s'ha prioritzat el vianant i la bicicleta, amb la instal·lació d'una xarxa de carrils bici que, segons expliquen des de l'Ajuntament, també ha de millorar en connectivitat. Tot plegat per garantir les exigències europees en matèria de contaminació i revertir la tendència climàtica en la mesura del possible.