Hàbitat és una guia d’activitats per a l’educació ambiental que pretén abordar la tasca educativa partint de l’experiència vivencial. S’utilitza l’activitat, el joc, la simulació i la implicació, fins i tot física, en la modelització dels processos com a suport del diàleg amb la realitat.
Amb aquestes propostes es busca desencadenar l’acció i l’emoció per afavorir el procés d’aprenentatge. Per després raonar i discutir, relacionar i dubtar.
És una guia senzilla, molt pràctica, flexible i fàcil d’adaptar a diferents contextos, que subministra les instruccions necessàries per organitzar activitats destinades específicament a contribuir a la formació ecocívica.
La guia s’estructura en cinc blocs temàtics, destinats a l’ensenyament o l’aprenentatge d’una selecció de conceptes, procediments i valors que considerem útils per a fomentar la transició cap a una societat més sostenible.
Estructura de la guia
Reconeixent l’entorn i les necessitats vitals
Representa una primera presa de contacte i aproximació als conceptes de vida i hàbitat des de la realitat més propera, amb la finalitat d’aconseguir una percepció més aguda de l’entorn i d’ajudar al reconeixement de la dependència que, com a éssers vius, tenim del medi. Conté 9 activitats.
Apreciant la diversitat de la vida
Entra en la consideració i l’estima de la diversitat de la vida manifestada tant a la natura com en les societats humanes. Conté 8 activitats.
Aprenent a gestionar els recursos naturals
Estimula la reflexió entorn de la demanda cada vegada més gran de recursos naturals i proposa alguns criteris de gestió racional. Conté 13 activitats.
Es dedica a l’anàlisi de les situacions de desajustament que es produeixen a causa de les intervencions humanes inadequades, per tal d’orientar l’avaluació dels problemes de relació entre les cultures i l’hàbitat. Conté 11 activitats.
Evidencia contradiccions i desperta línies d’acció necessàries en una societat sostenible. Conté 9 activitats.
La Xarxa d'Escoles Sostenibles de Catalunya (XESC) és un espai de col·laboració, coordinació i suma d’esforços entre la Generalitat i diversos ajuntaments per promoure l’Educació per a la Sostenibilitat i donar suport als centres educatius per tal tinguin integrada la Sostenibilitat en el seu Projecte educatiu per tal de construir una escola de qualitat, transformadora i oberta a la comunitat.