Mariona Ferrandiz, Premi de Recerca Científica de l'Ajuntament de Barcelona

Font: UAB

24/03/2021 - 11:11

La professora del Departament de Biologia Vegetal, Biologia Animal i Ecologia de la UAB i investigadora del CREAF ha guanyat el premi pel projecte “Replantegem entorns escolars”, per implicar l’alumnat en l’elaboració de propostes per reverdir els seus patis.

Mariona Ferrandiz, investigadora del CREAF i professora del Departament de Biologia Vegetal, Biologia Animal i Ecologia (BABVE) de la UAB, ha estat una de les 15 persones guardonades en la primera edició dels Premis de Recerca Científica de l’Ajuntament de Barcelona.

Els nous premis, convocats el mes d’octubre passat amb una dotació d’1,2 milions d’euros provinents dels Fons COVID, van ser habilitats per l’Ajuntament de Barcelona per atendre l’emergència provocada per la crisi de la COVID-19. Els premis estan adreçats a investigadores i investigadors de fins a 40 anys i la resposta a aquesta primera convocatòria ha comptat amb molta participació femenina, amb projectes de recerca presentats majoritàriament per dones.

Projecte “Replantegem entorns escolars”

Ferrandiz ha rebut el guardó pel seu projecte “Replantegem entorns escolars”, que parteix de l’escola i del seu entorn com a punt fonamental on centrar esforços per al replantejament de la ciutat.

La meitat de la població mundial viu en ciutats, on sol haver-hi pocs espais verds i una elevada contaminació de l’aire. A més, la urbanització tradicional de les ciutats contribueix a potenciar el canvi climàtic, afavoreix la pèrdua de biodiversitat global i genera greus problemes de salut a la ciutadania.

El projecte té dues branques: la proposta educativa a escoles i l’estudi tècnic dels entorns escolars. A tres escoles públiques situades en diferents barris de la ciutat es realitzarà una unitat didàctica per a conèixer, co-dissenyar i transformar els seus patis per tal de millorar tant la seva capacitat per acollir biodiversitat com per afavorir diversos espais de joc. L'aprenentatge de l'alumnat serà estudiat a través d'una recerca. L'estudi tècnic dels entorns escolars, fet amb un equip multidisciplinari, pretén generar un mapa que pugui ser una eina útil per a la presa de decisions als equips gestors.

Utilitzant l’educació ambiental i la ciència ciutadana com a una poderosa eina de diagnosi, d’empoderament, de transformació social i de protecció del territori, aquest projecte pretén que la millora de l’entramat urbà es realitzi mitjançant actuacions i activitats d’educació ambiental transversals i participatives implicant la ciutadania (en especial l’alumnat de les escoles) en el coneixement, la concreció i l’elaboració de propostes per a reverdir els seus patis.


 

Relacionats

Article


Jardins de papallones és un projecte de ciència ciutadana impulsat pel Museu de Ciències Naturals de Granollers i la Xarxa Escoles Verdes.

Notícia

El Parc de l’Ermita compta des de fa uns dies amb un Jardí de Papallones i un hotel d’insectes, espais dissenyats per enriquir la biodiversitat i el patrimoni natural del nostre entorn.

Notícia

En aquesta jornada de celebració es van presentar els projectes artístics i culturals, en clau de sostenibilitat i que fomenten consciència i acció ciutadana, incubats en el programa Fes! #AccióClima. Aquests projectes han comptat amb suport econòmic i tècnic de les Subvencions pel Clima.

Butlletí