Font: Ajuntament de Martorell
En el marc de la Setmana de la Mobilitat, Martorell ha celebrat una setmana d'actes i inici de nous projectes per promoure la mobilitat sostenible a la ciutat: bus elèctric, la fotolinera, el bicitancat o els camins escolar son algunes de les accions presentades.
Presentat el nou autobús elèctric amb zero emissions
El programa d’activitats a Martorell ha arrencat a amb una campanya de promoció a través de banderoles sobre l’ús del Bicitancat, l’aparcament de bicicletes de l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Martorell Enllaç i Martorell Ciutat 30. Martorell es va declarar Ciutat 30 el juny de 2021 el que implica que el límit de velocitat és de 30km/h en les vies urbanes del municipi amb un únic carril per sentit de circulació i a 20km/h en les que disposin de plataforma única de vorera i calçada.
En primer lloc, Martorell substituirà la flota d’autobusos urbans de gasoil per elèctrics, convertint-se en el primer municipi amb el transport urbà amb energia 100% neta. El procés s’ha iniciat amb l’adquisició de dos vehicles de l’empresa Solaris & Coach, així com un carregador ràpid i una estació transformadora.
S’ha presentat el nou autobús elèctric a la rambla de Les Bòbiles. L’alcalde ha destacat que “Martorell serà el primer municipi del Baix Llobregat on el 100% del servei de transport públic urbà funcionarà amb energia neta”, anant més enllà amb les demandes de la Unió Europea en aquesta matèria, que exigeixen un 45% per al 2025 i un 65% per al 2030. A més, “serem dels pocs municipis de tot l’Estat espanyol amb càrrega ultra ràpida, ja que disposarem d’un pantògraf que el carregarà en només tres minuts per a una autonomia de 60 quilòmetres. No només tenim un bus elèctric 100%, sinó que a més és 100% eficient”.
Fonollosa ha recordat que ” l’electrificació del transport públic urbà a Martorell ens ha sortit de franc. El 70% del cost prové d’una subvenció del ‘Programa MOVES Proyectos Singulares’ d’ajudes a Projectes singulars en matèria de mobilitat sostenible del IDAE del Ministeri per la Transició ecològica, cofinançat amb fons comunitaris FEDER. L’altra 30% prové de la junta de compensació del nou polígon logístic P7 de Martorell, que havia d’aportar un cànon per la mobilitat generada i que hem aplicat a aquest projecte”.
Els dos primers autobusos elèctrics de Martorell són del model Urbino 8,9 i comptaran amb bateries Solaris High Power de potència adaptada a càrregues freqüents i ràpides, amb una capacitat total de 90 Kwh. Estan dissenyats per carregar-se a través d’una connexió convencional endollable i per a càrrega ràpida amb pantògraf, col·locat al sostre de l’autobús. Un motor central de 160 Kw assegura la marxa suau. Els vehicles estaran totalment climatitzats i equipats amb un sistema d’informació a passatgers, amb pantalles internes i un circuit tancat de televisió que cobreix l’interior i l’exterior de l’autobús per augmentar la seguretat dels viatgers. A més, disposarà de xarxa wifi i els passatgers podran carregar el seus dispositius mòbils a través de preses USB.
Els camins escolars a Martorell
S'ha fet difusió novament de l’audiovisual sobre els camins escolars segurs, que l’Ajuntament va posar en marxa el curs passat, i que amb l’inici del nou curs escolar es vol potenciar entre les famílies dels escolars, recordant els beneficis de l’ús d’aquestes rutes per als seus fills i filles. Les famílies també rebran properament un carta recordant tots aquests beneficis i les rutes disponibles de les seves escoles. Els camins escolars segurs fomenten una mobilitat segura, saludable i sostenible a Martorell i augmenten l’autonomia i la responsabilitat dels nostres infants.
La xarxa de camins escolars segurs de Martorell es va completar al gener de 2022. Els itineraris s’ubiquen a La Vila, Buenos Aires, Les Bòbiles i Torrent de Llops. Fomenten una mobilitat segura, saludable i sostenible a Martorell, i augmenten l’autonomia i la responsabilitat dels nostres infants.
Nova fotolinera per incentivar la mobilitat elèctrica
Seguint amb els actes de la Setmana Europea de la Mobilitat, l’Ajuntament de Martorell va inaugurar la nova Fotolinera de l’aparcament del Vapor. Es tracta d'una estació de recàrrega per a vehicles elèctrics amb energia provinent de plaques solars, tot oferint energia verda. El 8 d’octubre, coincidint amb la Festa del Roser i sota el paraigües de la Setmana Europea de l’Energia Sostenible, la Regidoria de Medi Ambient hi organitzarà el taller ‘Vine a conèixer l’autoconsum fotovoltaic i la Fotolinera de Martorell’, de 18.00 a 21.00h, on es farà difusió dels diferents punts de càrrega per a vehicles elèctrics distribuïts pel municipi.
La fotolinera del Vapor està en funcionament des del passat mes de març, consta d’una marquesina fotovoltaica de 8,25 kWp, propietat de l’Ajuntament, que disposa de dos punts de càrrega semi-ràpida de 22 kW, quatre places de vehicles. La seva energia procedeix de plaques solars i ofereix un sistema de recàrrega net i econòmic per a endollar i recarregar vehicles elèctrics.
L’alcalde Xavier Fonollosa ha subratllat que “som el municipi del Baix Llobregat amb més punts de recàrrega de vehicles elèctrics per habitant: un per cada 1.100”. “Hem fet una aposta molt important amb set punt de recàrrega per a un total de 25 possibles vehicles carregant alhora”. “Progressiva i paulatinament, el parc de vehicles va passant de combustió a híbrid o 100% elèctric. Aquest canvi és positiu i és bo que ens anticipem amb aquest tipus d’instal·lacions”.
Martorell disposa de set estacions públiques de recàrrega de vehicles elèctrics gratuïtes ubicades a l’espai públic per tal d’incentivar la mobilitat elèctrica en l’entorn urbà. Per a vehicles 100% elèctrics, l’any 2020 es van posar en funcionament les estacions de càrrega ràpida i semi-ràpida amb tipus de connexió de 50 kW CHAdeMO, 50 kW CCS o COMBO 2 i 22 kW AC Mennekes o Type 2 de la Policia Local , de l’estació de Marie Curie i a l’estació de Can Bros. Aquest 2022, s’ha activat per a híbrids endollables de càrrega ràpida i semi-ràpida amb tipus de connexió 22 kW AC Mennekes o Type 2 l’estació del Mercat de Les Bòbiles , la de l’Hospital Sant Joan de Déu, l’estació del Centre Integral d’Esport i Salut (CIES) i la de l’aparcament del Vapor. Tots els punts de Martorell han estat subministrats i són mantinguts per l’empresa Etecnic que és una de les primeres enginyeries d’Europa especialitzades en donar solucions integrals a l’adaptació d’espais a la mobilitat elèctrica. L’any vinent està previst que entrin en funcionament dos nous punts municipals de recàrrega semi-ràpida al barri de La Sínia.
D’altra banda, al poble hi ha diferents punts d’empreses privades; A l’estació Martorell Central dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també hi ha un punt de recàrrega lenta de 3.60 kW amb dos connector Shucko (EU Plug) i a l’aparcament del Mercadona hi ha quatre punts de recàrrega lenta de 3.60 kW amb connector Type 2. I al Mc Donalds del polígon El Congost hi ha quatre punts de recàrrega.
En aquest context, l’Ajuntament de Martorell ha iniciat recentment, juntament amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i l’empresa Mcrit, els treballs de redacció del nou Pla de mobilitat urbana sostenible de Martorell (PMUS) que té com a objectiu l’assoliment d’una mobilitat més sostenible en l’àmbit local pel període 2023-2027. Els objectius específics del nou PMUS són potenciar la mobilitat sostenible i segura complint amb la legislació vigent, aportar més seguretat als desplaçaments i disminuir l’accidentalitat, configurar un model de transport més eficient, incrementar la qualitat de vida sense comprometre les condicions de salut i augmentar la integració social. Els treballs de redacció dels PMUS s’estructuraran en 3 fases, prediagnosi, diagnosi i propostes, durant el termini aproximat d’un any, i es preveu la seva aprovació el setembre del 2023.