Font: TMB
TMB presenta 78 busos elèctrics pel camí d'una flota amb el 25% dels vehicles de zero emissions.
La nova flota de busos presentada i que a finals del 2024 tindrà 232 vehicles elèctrics i 44 busos d’hidrogen, permetrà reduir 4.785 tones d'emissions de CO₂ i 22 tones de partícules NOx l’any.
La compra forma part de l’aposta més important de TMB en material mòbil, realitzada en els darrers 4 anys i amb una inversió de 475 milions, tant a bus com a metro.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat la seva nova flota de busos, més sostenible i que incorpora més vehicles de zero emissions, fins a arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. I és que l’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any. L’adquisició forma part d’una inversió històrica que TMB ha fet durant els darrers 4 anys per a material mòbil, tant a metro com a bus, i que ha suposat una inversió de 475 milions d’euros.
En un pas més endavant per una flota més neta, avui s’han presentat una mostra dels 78 busos (49 estàndards de càrrega nocturna i 29 articulats de càrrega d’oportunitat) 100% elèctrics nous que ja estan arribant i incorporant-se a la circulació, en concret a les línies totalment electrificades, la H16 i la V15 (tot i que també poden circular per la 7 i la 33). Aquests 78 autobusos han costat 46 milions d’euros i se sumen als 30 elèctrics dels quals TMB ja disposava.
#FonsUECat
— Comissió Europea(@ComissioEuropea) March 28, 2023
@TMB_Barcelona presenta 78 busos elèctrics finançats amb fons europeus.
Avancem cap a una mobilitat més sosteniblehttps://t.co/OEedons9PD pic.twitter.com/XTAXN8GFp6
A més, aquest 2023 ja s’ha licitat la compra de total 88 autobusos elèctrics de càrrega nocturna, 68 estàndards i 20 articulats, que arribaran entre finals d’aquest any i principis del 2024, i que han suposat una inversió de prop de 50 milions d’euros. I, a banda, s’ha anunciat que s’incorporaran 36 autobusos elèctrics de càrrega nocturna més (29 articulats i 7 estàndards) que previsiblement arribaran durant el 2024 i que sortiran a licitació pròximament. En total, 232 vehicles elèctrics a finals del 2024, un 20% de la flota. Però no només elèctrics, TMB ha fet una aposta clara per l’hidrogen com combustible de zero emissions i als 8 vehicles que actualment té en circulació s’hi sumaran 36 l’any 2024, una compra que actualment està en procés de licitació.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que “aquesta inversió en vehicles de zero emissions és la mostra més important que el compromís de TMB amb la sostenibilitat i amb la reducció d’emissions de CO₂ és total” i que suposa “la inversió més important de la història de TMB, realitzada en els darrers quatre anys i amb 475 milions d’euros en renovació de material mòbil”. Bonet ha recordat que “Barcelona necessita més transport públic i que aquest cada vegada contamini menys, i en aquesta línia estem treballant tant a bus com a metro, on recentment vam presentar els nous trens de l’L1 i l’L3 que també són més sostenibles”.
L’aposta de TMB per la sostenibilitat a la seva flota de bus es mostra en el següent gràfic on es pot veure com evolucionarà el nombre de vehicles per tipus de combustible, reduint els dièsel i els híbrids mentre guanyen terreny els elèctrics i els d’hidrogen.
Finançament amb fons europeus
Dels autobusos 100% elèctrics presentats avui, 13 estàndards i 25 articulats estan inclosos en projecte “TB CLEAN URBAN TRANSPORT FLEET RENEWAL” pel qual es reben ajuts europeus del programa Connecting Europe Facility (CEF Transport). Els altres 36 estàndards i 4 articulats formen part d’un total de 105 autobusos elèctrics amb ajuts del “Programa de ayudas a municipios para la implantación de zonas de bajas emisiones y la transformación digital y sostenible del transporte urbano” concedits pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia – Next Generation. Aquests ajuts s’han obtingut gràcies a la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i dels Ajuntaments de Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, i Sant Adrià de Besòs.
TMB posarà en circulació un autobús impulsat per biometà obtingut a partir de llots de depuradora
El consorci europeu NIMBUS inaugura avui una planta de producció del combustible que fomenta l’economia circular i planteja un nou model d’energia i transport verd
TMB, Aigües de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), participen d’aquest projecte liderat pel Centre tecnològic de l’aigua (CETAQUA) i que acaba de començar les proves a escala pilot
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està participant en un projecte d’economia circular que li permetrà posar en circulació un autobús impulsat per biometà, un combustible obtingut a partir de llots depurats i provinents de les aigües residuals. El biometà emprat sorgirà de la planta de producció inaugurada avui a l’Ecofactoria del Baix Llobregat, i que sota la tutela del consorci del projecte europeu LIFE NIMBUS, pretén impulsar un transport més sostenible a partir de l’economia circular. Es preveu que aquest combustible reduirà en més d’un 85% la petjada de carboni gràcies a l’alta qualitat i al caràcter renovable d'aquest, neutre en emissions.
El projecte europeu LIFE NIMBUS, és un projecte d’investigació cofinançat per la CE i emmarcat al programa LIFE, que pretén impulsar un transport més sostenible mitjançant l’economia circular. Aquesta iniciativa s’alinea amb el full de ruta del biogàs, que va ser aprovada a Espanya l’any 2022, i que identifica els reptes i oportunitats del desenvolupament d’aquest gas d’origen renovable i en planteja quadruplicar-ne la seva producció nacional fins al 2030. En aquest projecte col·laboratiu liderat pel Centre Tecnològic de l’Aigua (Cetaqua) hi participen TMB, Aigües de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Durant l’acte d’inauguració de la nova planta de producció s’ha destacat la importància de la investigació i la col·laboració entre diferents entitats per proporcionar solucions que permetin descarbonitzar el transport. El Conseller Delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, ha fet un reconeixement a tot l'equip de TMB que ha fet possible que aquest projecte sigui una realitat, tot destacant que "és un projecte sostenible d'economia circular i amb el qual des de TMB estem totalment compromesos" i ha assenyalat que "és un projecte estratègic per a TMB i esperem que tingui continuïtat per poder utilitzar biometà de forma massiva".
Per la seva banda, el director general d’Aigües de Barcelona, Rubén Ruiz, ha insistit en la “necessitat de donar impuls a la innovació mitjançant les aliances i la col·laboració publico-privada amb el fi de donar resposta als principals reptes derivats de l’emergència climàtica”. També ha destacat que “els projectes de valorització de residus per promoure la mobilitat sostenible de les ciutats són necessaris per aconseguir una transformació ecològica del nostre entorn i constitueixen un exemple clar de la nostra aposta per un model respectuós amb el medi ambient, basat en l’economia circular i el desenvolupament sostenible”.
El project manager de LIFE NIMBUS a Cetaqua, Oriol Casal, ha destacat que “aquesta iniciativa posa a prova diverses tecnologies, centrades en la producció de biometà, un combustible d’alta qualitat i renovables” i ha aclarit que “LIFE NIMBUS promou la tecnologia power-to-gas per emmagatzemar els excedents de les energies renovables”. Per finalitzar, el rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Lafuente, ha explicat aquest projecte és un “bon exemple de transferència del coneixement generat als laboratoris per a la millora de la societat, una de les missions de la Universitat” i que incorpora una “tecnologia que s’emmarca perfectament en el canvi de paradigma actual en què el tractament d’aigües s’ha de convertir en una oportunitat per recuperar recursos tant materials com energètics”.