Font: UAB
L’Escola d’Enginyeria de la Universitat Autònoma de Barcelona ha acollit una jornada en què alumnat dels centres Jaume Cabré i Escola Tecnos (Terrassa) i Ca n'Oriac i Narcisa Freixas i Cruells (Sabadell) han presentat els projectes que han dut a terme al llarg d'aquest curs sobre com reduir la contaminació atmosfèrica als seus instituts.
Els treballs els han fet en col·laboració amb investigadors de la Universitat i diferents centres de recerca en el marc del projecte europeu Multipliers, en què participen investigadores del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals.
Els alumnes han investigat com és la qualitat de l’aire al seu centre escolar i als voltants i quines són les possibles accions que es podrien implementar per millorar-la. Els treballs els han fet en el marc del projecte europeu Multipliers, en què participa la UAB. Aquest projecte pretén involucrar els estudiants de secundària en la difusió del coneixement científic que ells mateixos generen en col·laboració amb experts i expertes en recerca educativa, científica i de l’enginyeria, tot apropant la ciència a les aules de manera innovadora, més tangible i atractiva.
La jornada ha comprès també quatre tallers perquè els alumnes aprenguin com poden divulgar el que han après durant el curs. Hi han treballat amb la il·lustradora Núria Inés (Tinta Fina) per crear un storytelling, han exercit de periodistes i han fet un stop-motion. També han participat en diferents jocs en què han hagut de posar en marxa les seves habilitats i destreses per aconseguir una ciutat menys contaminada.
Aprendre ciència fent ciència
Amb els treballs els alumnes han après ciència i sobre ciència fent ciència. S’han involucrat en tot el procés de fer, parlar i pensar en ciència i enginyeria fent una tasca anàloga a la que fan els investigadors: recollida i processament de dades, anàlisi crítica, discussió i avaluació de beneficis i conseqüències de qüestions polifacètiques i presa de decisions.
Per dur a terme les seves recerques s’ha establert una xarxa de col·laboració o comunitat de ciència oberta (OSC), en què els investigadors han col·laborat en el disseny dels materials educatius, tant per als alumnes com per als seus docents. Hi han participat científics i experts de l’Escola d’Enginyeria, l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA), el Centre de Visió per Computador (CVC), l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i els Open Labs de la UAB, i altres centres i entitats, com el CESIRE, l’ISGlobal, l’IAAC i la Fundació la Caixa.
En la jornada final del projecte l’alumnat ha presentat el treball als investigadors dels centres participants i els materials amb què ha explicat els resultats a les seves escoles, famílies i comunitats, mitjançat vídeos, infografies o pòsters, entre altres formats.
Aprenentatge innovador amb reptes mediambientals
Multipliers és un projecte del programa Horizon 2020 de la Unió Europea per ampliar les oportunitats d’aprenentatge científic dels alumnes i despertar el seu interès davant els reptes socials i mediambientals rellevants per a la seva vida quotidiana. Es duu a terme a sis països: Alemanya, Xipre, Eslovènia, Itàlia i Espanya, amb els centres de Sabadell i Terrassa, on el coordinen Digna Couso i Èlia Tena, investigadores del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB, juntament amb altres experts del seu equip de recerca.
El projecte explora les possibilitats d’aprenentatge científic mitjançat el concepte d’escola oberta, fomentant la cooperació entre estudiants, escoles, famílies, comunitats locals, organitzacions de la societat civil, agents educatius de l’entorn informal, universitats, mitjans de comunicació i empreses. En cada país s’ha creat una xarxa de col·laboració amb diferents agents. Els temes investigats en altres països han estat la biodiversitat i serveis ecosistèmics, les vacunes, els usos i protecció dels boscos, la resistència antimicrobiana i l’aigua neta i el seu sanejament.
«Amb Multipliers busquem influir en el desenvolupament de la competència científica i la consciencia socioambiental de l’alumnat, proporcionant a educadors i responsables polítics directrius i recomanacions per a l’adopció de l’escola oberta», explica Digna Couso. «Volem fer partícips els estudiants en el procés de creació de coneixement científic local, i que ells mateixos puguin esdevenir “multiplicadors” del coneixement cap a les seves famílies i comunitats de referència», conclou.