La bicicleta a Espanya exigeix consens polític i ha de superar qualsevol color i sigla, com a altres països d'Europa.
Imatge d'un bicibus escolar a Manlleu. Foto: Ajuntament de Manlleu
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB i president de la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB), Antoni Poveda, ha fet una declaració en la qual reclama un consens polític sobre l'impuls de la bicicleta i les infraestructures ciclistes, com a opció de mobilitat sostenible habitual per a la ciutadania, i sol·licita que no es desmantellin els carrils bici a Espanya, una infraestructura clau.
Aquesta petició es realitza just en un moment de canvi de representants polítics als consistoris espanyols, com a resultat de les eleccions municipals, i davant de declaracions contràries a mantenir carrils bici, que han generat certa incertesa sobre el futur de la infraestructura ciclista i que no han passat per un debat social.
La bicicleta ha de ser un motiu de consens polític, més enllà de qualsevol color i de qualsevol sigla, com ja passa a altres països europeus, on tots els partits polítics donen suport al seu ús i que s'han convertit en veritables referències de la mobilitat activa i sostenible. Hem avançat molt els darrers anys i ha costat molt arribar fins aquí, amb els serveis i infraestructures de bici que tenim actualment a les diferents ciutats espanyoles. La bici no pot formar part de cap estratègia electoral ni de política. Cal fer una profunda reflexió sobre el model de ciutat abans de desfer el que ja s'ha construït.
"Cal fer una profunda reflexió sobre el model de ciutat abans de desfer el que ja s'ha construït."
La bicicleta i les seves inversions s'han de considerar com un element estratègic, amb un clar i ampli consens polític que permeti consolidar ciutats més segures, més sostenibles i més saludables. Cal recordar que tant els ajuntaments com les Diputacions, àrees metropolitanes i governs autonòmics han realitzat inversions i projectes a favor de la bicicleta al nostre país. A més, el Consell de Ministres va aprovar fa 2 anys l' Estratègia Estatal per la Bicicleta, un instrument de planificació liderat pel Mitma amb més de 100 accions a favor d'aquest mitjà de transport.
A més a més, aquest consens permetrà alinear les polítiques públiques en matèria de mobilitat del nostre país amb les polítiques públiques dels països de la UE. En aquest àmbit, ens ha de permetre abordar els compromisos estatals i internacionals, com ara els Objectius de Desenvolupament Sostenible, l'acord de París sobre el canvi climàtic o els objectius de la UE per descarbonitzar el transport i avançar cap a maneres més sostenibles i saludables.
.
Màxims històrics a l'ús freqüent de la bicicleta a Espanya
El Baròmetre de la Bicicleta del 2022, l'estudi més a escala estatal sobre aquest mode de transport, constata una tendència a l'alça de la mobilitat amb bicicleta. Principalment, en desplaçaments quotidians, ja sigui anar a la feina, al centre d'estudis o altres feines diàries. Tot just ara, amb la demanda creixent i amb una clara aposta ciutadana per un canvi d'hàbits, no podem ni hem de retrocedir. No toca treure ni reduir les alternatives de mobilitat neta, saludable i sostenible que s'han creat els darrers anys. Cal recordar també que la crisi sanitària i la pandèmia de la Covid-19 ha modificat significativament els hàbits de mobilitat, incrementant els desplaçaments amb bici de forma global.
"Amb la demanda creixent i amb una clara aposta ciutadana per un canvi d'hàbits, no podem ni hem de retrocedir."
Segons el Baròmetre de la Bicicleta del 2022, l'ús de la bicicleta arribava a màxims històrics el 2022 amb un creixement generalitzat de més de 4 punts respecte a l'última edició del 2019, prèvia a la pandèmia. Concretament, un 57,1% de les persones residents a Espanya d'entre 14 i 79 anys utilitzen la bicicleta amb alguna freqüència, cosa que significa que les persones que utilitzen la bicicleta al conjunt del país ja són prop de 20 milions de persones.
A més, el mateix estudi confirma que ha crescut la intensitat d'ús en gairebé 10 punts. És a dir, ha crescut de manera significativa les persones que utilitzen la bicicleta de manera habitual i ja són més d'11 milions de persones les que utilitzen la bicicleta de manera setmanal.