Font: Ajuntament de Barcelona
Els centres educatius d’Escoles + Sostenibles s’uneixen per protegir la biodiversitat i defensar el mar a l'Acte de cloenda d’educació especial, infantil i primària. A secundària, més de 200 alumnes presenten projectes innovadors per lluitar contra l’emergència climàtica.
Acte de cloenda d’educació especial, infantil i primària
Prop de 140 alumnes d’educació especial, infantil i primària van participar en l’Acte de cloenda del curs 2023-24. Va ser un esdeveniment lúdic per celebrar la feina feta de les escoles en matèria de sostenibilitat, amb tallers i jocs centrats en la preservació del mar i el litoral, al Parc del Poblenou.
El passat 13 de juny, el Parc del Poblenou va acollir l’Acte de cloenda d’educació especial, infantil i primària del curs 2023-24. Aquesta jornada, molt esperada per tothom després d’haver estat ajornada per la pluja, va estar plena d’activitats, alegria i aprenentatge.
L’esdeveniment va començar amb la rebuda de l’alumnat dels diferents centres educatius. Somriures i entusiasme es reflectien en les cares dels i les més petites mentre es preparaven per participar en les activitats programades.
Així doncs, es van organitzar activitats i tallers a diversos punts del Parc del Poblenou i la platja de Bogatell, adaptats a les diferents necessitats i grups d’edat. A cada racó es va posar èmfasi en una temàtica relacionada amb el mar i el litoral. L’alumnat va rotar per cada dinàmica, gaudint amb els seus amics i amigues a l’aire lliure.
El taller plàstic de pintura mural va ser l’activitat central, on tots els i les participants van col·laborar per crear pancartes dedicades a la conservació del mar, amb els lemes “Protegim la biodiversitat” i “Defensem el mar”. Les diferents tècniques plàstiques van permetre als nens i nenes expressar-se artísticament i aprendre sobre la importància de protegir l’entorn marí.
Al parc, els més petits van escoltar històries sobre la mar Mediterrània, explicades d’una manera pedagògica i captivadora, apropant-los a la realitat de la crisi migratòria. També van participar en un joc de tocar i parar més complex, dissenyat per ajudar-los a entendre el funcionament d’una xarxa tròfica i la seva fragilitat davant els agents contaminants i l’explotació no sostenible.
D’altra banda, els més grans van participar en un intercanvi d’experiències, on l’alumnat va tenir l’oportunitat de compartir les seves vivències i aprenentatges amb els altres centres. Aquesta trobada va permetre conèixer idees i experiències diverses, inspirant-los a continuar amb el seu compromís envers la sostenibilitat i fomentar la creació de xarxes de col·laboració des de ben petits.
A més, en un espai a l’ombra, es van disposar diversos llibres, contes i jocs de taula temàtics relacionats amb la sostenibilitat, aportats pel Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA), oferint una alternativa tranquil·la entre taller i taller per a qui ho desitgés.
A la platja, es van dur a terme tres activitats de caràcter lúdic: una sessió d’experimentació amb els materials de la Maleta de la Sorra, un recurs pedagògic disponible en préstec a l’SDEA que inclou materials per explorar la sorra, estimulant la curiositat i el joc a l’aire lliure dels infants més petits; a més d’un espai per practicar esports nàutics.
“Ens ha encantat la proposta d’activitats, que ha combinat una part més artística i experimental amb una altra d’escolta i reflexió amb el contacontes. A més, el lloc de l’esdeveniment ha estat totalment idoni per als més petits”, van afirmar l’Anna i la Cristina, professores de l’Escola Virolai Grimm. “Creiem que, amb la feina d’Escoles + Sostenibles, juntament amb la que es fa a l’escola i a casa, ajudem als nens i nenes a prendre consciència de la necessitat de tenir cura de l’entorn”.
A mig matí, es va fer una fotografia grupal ensenyant els diversos murals col·lectius fets a la jornada, immortalitzant així el treball i esforç conjunt. Seguidament, l’Irma Ventanyol, directora de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat, de l’Ajuntament de Barcelona, va oferir uns breus parlaments, instant als infants i docents a seguir cuidant l’entorn des de ben petits.
Finalment, els infants es van acomiadar dels nous amics i amigues fets durant l’acte. Aquest acte de cloenda va ser molt més que una celebració de final de curs; va ser una lliçó viva d’aprenentatge i diversió, demostrant que, des de ben petits, es pot contribuir a un futur més saludable i naturalitzat.
Més de 200 alumnes presenten projectes innovadors per lluitar contra l’emergència climàtica a l’Acte de cloenda de secundària, batxillerat i cicles formatius
26 centres de secundària, batxillerat i cicles formatius de Barcelona van acomiadar el curs 2023-24 en l’Acte de cloenda del passat mes de maig, a Sants. L’alumnat va exposar els projectes de sostenibilitat i es van abordar els reptes sostenibles que afecten la ciutat.
El passat 28 de maig va ser un dia molt especial per als i les joves de secundària de diferents centres educatius de Barcelona, ja que van tenir l’oportunitat de participar en l’Acte de cloenda del curs 2023-24 que organitza, any rere any, la xarxa Escoles + Sostenibles.
Des de primera hora del matí, l’atmosfera estava carregada d’energia positiva mentre els assistents, 201 alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius, es congregaven a l’espai designat per l’acte, a Cotxeres de Sants.
Al voltant de les 9 hores, una dinàmica per trencar el gel va iniciar la primera activitat del matí, fomentant la interacció entre els diferents centres educatius. L’alumnat va trobar i composar conjuntament el lema “Som persones compromeses que volem una ciutat capaç d’adaptar-se i reduir els efectes del canvi climàtic.” a partir de diferents parts escrites i barrejades, el qual es va convertir en l’estendard de la jornada.
La part troncal de l’esdeveniment va arribar a continuació amb la inauguració d’una fira d’intercanvi d’experiències. En aquesta exhibició, cada centre educatiu va mostrar amb orgull i fermesa els projectes de sostenibilitat, posant de manifest el seu esforç i compromís per l’entorn.
Algunes de les iniciatives destacades de la fira van ser la implementació de mercats d’intercanvi de roba i llibres, la creació d’horts ecològics i naturalització de l’interior dels centres, la introducció d’embolcalls sostenibles per als esmorzars i la promoció de productes d’higiene menstrual més sostenibles. A més, es va posar en relleu el projecte de primer d’ESO de l’Escola Sagrat Cor Diputació, el qual investigava l’impacte de la roba de polièster en l’entorn mitjançant un experiment científic que analitzava les fibres i microplàstics presents a l’aigua del mar i la sorra de la platja després de rentar la roba.
Després d’un matí intens ple d’intercanvis i aprenentatges, els participants van rebre l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que es va adreçar als centres elogiant els projectes presentats pels estudiants i reconeixent el seu compromís amb la sostenibilitat. “M’heu impressionat amb la vostra voluntat i presa de consciència, els canvis que hem de fer i les noves experiències que proposeu als vostres barris”, va afirmar, animant els i les joves a continuar liderant el canvi cap a un futur més naturalitzat i inclusiu.
Seguidament, tots els participants de l’acte es van reunir per a fer una fotografia de grup. L’alcalde de Barcelona, i altres membres destacats de l’ajuntament, també van ser-hi presents. A continuació, tot l’alumnat, equip docent i personal organitzador van gaudir d’un esmorzar mentre compartien reflexions i impressions sobre l’experiència viscuda fins al moment.
Amb la panxa i les energies plenes, els estudiants van continuar amb les activitats programades, immersos en una activitat per tractar la descarbonització i l’estalvi d’aigua, dos reptes urbans que s’emmarquen dins del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible 2024-2034, el nou full de ruta de la xarxa Barcelona + Sostenible. Aquesta dinàmica va posar a prova la seva capacitat per concebre solucions innovadores.
Finalment, va arribar el moment del comiat, a càrrec de la directora de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Irma Ventayol. “Els centres educatius sou un agent molt important amb molta influència, aprofiteu-ho i fem la feina junts”. Amb aquestes paraules, va posar el punt final a una jornada inoblidable i un curs escolar ple d’idees i accions exitoses. Els estudiants van marxar amb la certesa que, junts, poden construir un futur més sostenible.