Regeneració d’edificis d’habitatges amb sistemes innovadors sostenibles a Barcelona

Font: Ajuntament de Barcelona

11/07/2024 - 13:29

L’Ajuntament de Barcelona provarà al Campus Diagonal-Besòs tres prototips de construcció industrialitzada que permeten ampliar i augmentar el confort i el rendiment energètic dels edificis de la ciutat i millorar l’entorn urbà. Es tracta de les tres propostes guanyadores del repte urbà llançat el 2022 per buscar solucions innovadores per a la regeneració d’edificis d’habitatge, promogut per l’Institut Municipal d’Urbanisme de la mà de la Fundació BIT Hàbitat. 

Els tres projectes guanyadors del repte són ALIGRA, Regenerar Barcelona i InnoFAB, i cadascun consisteix en sistemes constructius pensats per adaptar-se a edificis d’habitatges existents. Aquestes sistemes són estructures de fusta o metàl·liques que afegeixen una nova façana als edificis que els permet guanyar espai per als habitatges (balcons, noves estances o zones comunitàries), o millorar-ne l’aïllament i l’impacte del sol. També plantegen estructures als terrats per posar-hi panells solars, cobertes verdes o per captar i reutilitzar l’aigua de la pluja.

A través d’aquests prototips de construcció industrialitzada, es podrà millorar el confort, les condicions d’habitabilitat i la sostenibilitat dels edificis actuals, reduint les emissions de CO2 i els consums energètics. A més, els modes de construcció són de baixes emissions i amb costos limitats per permetre regenerar un volum elevat d’habitatges en les dècades vinents per incidir en els compromisos de descarbonització de la ciutat de Barcelona en el marc de la missió climàtica. Son sistemes industrialitzats fabricats a taller per parts per poder produir i muntar per fer les obres de l’ordre del doble de ràpid que altres sistemes tradicionals, amb terminis que, segons l’envergadura del projecte, podria ser d’entre 6 i 9 mesos, per un bloc d’habitatges sencer, en lloc dels entre 12 i 18 mesos d’una obra convencional, amb la reducció de molèsties que això suposa.

Els tres prototips es monitoritzaran durant 12 mesos a un solar del Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya a Sant Adrià de Besòs per tal de valorar els impactes en salut i confort, resiliència urbana, eficiència energètica, economia circular i biodiversitat. Això serà possible gràcies a la instal·lació d’un sistema de sensors smart building que permetran la mesura de diversos paràmetres en continu.

Laia Bonet, primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, ha emmarcat aquesta actuació en els reptes que té avui la ciutat i tota l’àrea metropolitana. “Tant important és poder accedir a un habitatge assequible, com que sigui un habitatge digne, que s’hi pugui viure bé”, “Volem rehabilitar el parc edificat de la ciutat perquè som conscients que ens hi juguem la millora de la qualitat de vida i la reducció d’emissions. Per això tenim en marxa un programa municipal de regeneració urbana i estem intervenint per millorar el parc edificat de diversos àmbits de la ciutat”, ha afegit.

D’altra banda, l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete, ha posat en valor que els prototips es provin al seu municipi, al campus de la Universitat Politècnica de Catalunya. En aquest sentit, ha posat de relleu “la quàdruple hèlix de col·laboració de l’administració pública, l’àmbit privat, la universitat i la ciutadania per millorar el dia a dia de les persones”.

 

Aquesta convocatòria suposa una inversió de més de 410.000 euros per donar suport financer als projectes. ALIGRA i Regenerar Barcelona han comptat amb un ajut de 150.000 euros cadascun, i Innofab, amb 110.522,70 euros, uns ajuts que suposen el 80% del pressupost total de cadascun dels projectes.

Els nous sistemes que ara es testejaran corresponen a les propostes següents:

 

ALIGRA

Projecte liderat per Straddle 3 juntament amb de Societat Orgànica, Tall Fusta, Aiguasol, Tejido

El projecte Aligra és un sistema integrat de construcció prefabricada a base d’elements bidimensionals (2D) de fusta i de productes derivats de la fusta. Es tracta d’un sistema de codi obert que es tradueix a un sistema genèric i adaptable a qualsevol situació constructiva. Les principals característiques que defineixen el sistema Aligra són l’economia de mitjans, la modularitat, la lleugeresa, la facilitat de muntatge, els materials ecològics i la flexibilitat.

Els beneficis que aporta són:

Millora, per mitjà de sistemes passius, del comportament tèrmic de l’espai interior.

Eficiència en els consums d’aigua i d’energia gràcies a l’execució dels comandaments automàtics de control de les instal•lacions.

Fàcil manteniment i substitució dels elements, que permet allargar la vida del conjunt del sistema.

Monitorització del prototip més econòmica i fàcilment replicable gràcies a l’ús de maquinària i programari de codi obert. Opció de gamificació perquè la comunitat usuària pugui adoptar pautes responsables de consum d’aigua i d’energia.

 

Regenerar Barcelona

Projecte liderat per la Universitat Politècnica de Catalunya (REARQ – Rehabilitació i Restauració Arquitectònica, i GICITED – Grup Interdisciplinari de Ciència i Tecnologia a l’Edificació), juntament amb l’empresa Constraula, Enginyeria i Obres, SAU

El projecte es planteja com un ‘open system’ que consisteix en un suport autoportant de fusta –  que s’uneix a l’estructura existent amb ancoratges sense transmetre-li càrregues– modular i muntat en sec, capaç d’acollir formes d’ocupació i apropiació de l’espai diverses i adaptables a diferents situacions i tipologies preexistents i, en general, a necessitats diverses.

Els beneficis que aporta són:

Foment de la descarbonització i circularitat gràcies a l’ús de materials de proximitat, reciclables i reutilitzables; en la seva construcció i posada en obra.

Millora del confort tèrmic i la reducció de consums d’energia amb estratègies passives.

Fàcil muntatge, adaptació i manteniment gràcies a la modularitat del sistema.

Disminució de l’abocament d’aigua a la infraestructura de sanejament de la ciutat maximitzant la superfície de recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials.

Potenciació de la biodiversitat local, amb diferents estratègies per afavorir-la.

Creació d’un espai comunitari de qualitat per als habitants de l’edifici.

 

InnoFAB

Projecte liderat per Pich Aguilera Arquitectes, Pich Architects i Pich Innovation, juntament amb Metalperfil Ros, Verdtical Urban Biotechnology.

El projecte presenta una estructura metàl·lica fàcil de muntar i desmuntar, amb sistemes de tancament i d’acabat industrialitzats, lleugers i multicapa, amb materials que, en un 80%, provenen de productes reciclats o que es poden reutilitzar.

Els beneficis que aporta són:

Augment del confort tèrmic, acústic i lumínic.

Aprofitament de les aigües pluvials i increment de la biodiversitat a partir de la vegetació integrada.

Reducció de la demanda energètica mitjançant aïllament tèrmic, plaques fotovoltaiques i estalvi energètic digital.

Foment de la circularitat mitjançant l’ús de materials reciclats, reciclables i reutilitzables.

 

Més informació: https://bithabitat.barcelona/projectes/regeneracio-edificis-habitatges-amb-sistemes-innovadors-sostenibles/

 


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
BarcelonèsSant Adrià de Besòs

Relacionats

Article

Cooperasec ha impulsat aquesta iniciativa que promou l'ús compartit entre el veïnat d'objectes, com una aspiradora o una tenda de campanya, per potenciar el consum responsable i el residu zero

Article

El passat 19 de novembre es va celebrar la jornada de networking de la Xarxa Barcelona + Sostenible, amb 134 assistents de més de 100 organitzacions de la ciutat que es van reunir al Born Centre de Cultura i Memòria. Durant el Fem Xarxing d’enguany, es van posar en valor les bones pràctiques i accions per la sostenibilitat emmarcades en els Reptes de ciutat, mentre s’estrenyien relacions i se n’establien de noves.

Article

La cotxera d’autobusos que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té al Triangle Ferroviari, al districte de Sant Andreu, serà la primera instal·lació d’aquest tipus totalment elèctrica que hi haurà a Barcelona. La cotxera s’està transformant des del 2020 per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB, uns treballs que acabaran l’any 2026, quan tots els espais per aparcar vehicles en aquestes instal·lacions estaran equipats amb un punt de recàrrega.

Butlletí