Font: Ajuntament de Cunit
La nova tarifa d’aigua és la palanca que permetrà dur a terme actuacions per a la modernització del servei, on l’aigua esdevindrà el motor per a l’impuls de la transició ecològica, digital i social del municipi, en línia amb l’Agenda 2030 per fer front a l’emergència climàtica.
L’Ajuntament de Cunit, en el seu compromís per garantir un servei públic de qualitat en el context actual d’emergència climàtica i d’escassetat hídrica, inicia el desplegament d’un pla d’acció per a l’impuls de la resiliència hídrica de l’abastament d’aigua al municipi. Per executar aquest pla i per garantir la viabilitat a llarg termini del subministrament d’aigua, ha estat necessari realitzar un ajust tarifari del servei, el primer en set anys.
La nova tarifa, que comportarà un increment de 7,76 euros en la factura de l’aigua per a un consum mitjà de 25 metres cúbics/trimestre i que s’aplicarà en el període de facturació del quart trimestre d’aquest any, permetrà avançar en la modernització del servei amb actuacions que situen l’aigua com a motor de la transformació ecològica, digital i social de Cunit, en línia amb l’Agenda 2030 per fer front a l’emergència climàtica.
En aquest sentit, l’actualització tarifària possibilitarà cobrir les exigències de l’entorn per preservar l’aigua i que obliguen al compliment de noves regulacions, a invertir en la renovació de la xarxa d’aigua, a implementar una gestió avançada del servei, a establir programes socials i d’ajuda, així com a assumir l’increment de les despeses del servei -costos del personal, energètics i de compra d’aigua, entre d’altres-, que no han estat repercutits en la tarifa en els darrers anys.
Més concretament, mitjançant el nou marc tarifari es contribuirà a la transició ecològica del municipi amb l’impuls de la sostenibilitat hídrica. En els últims set anys s’han executat actuacions de millora de la xarxa de distribució per un valor de 429.000 euros a càrrec del fons de reposició, al voltant dels 61.000 euros anuals de mitjana. Amb l’ajust tarifari, el fons de reposició s’amplia a més de 134.000 euros anuals per a noves actuacions de millora de la xarxa.
La telemesura, l’aposta per a un municipi intel·ligent amb una gestió avançada de l’aigua
Així mateix, el pla d’acció en aquest nou context tarifari contempla avançar en la digitalització del servei amb la substitució dels comptadors d’aigua amb més de 12 anys de vida, mitjançant una renovació anual del 10% del parc de comptadors amb el sistema de telemesura, una solució digital clau per a la gestió avançada del cicle de l’aigua.
La gran quantitat d’informació que proporciona aquest sistema, afavoreix l’eficiència en la gestió de l’aigua, gràcies al control en temps gairebé real de la xarxa d’abastament. La telemesura també permet la digitalització dels processos de lectures i facturació, així com la detecció i l’enviament d’alertes als usuaris i usuàries del servei de possibles fuites o consums anòmals, com per exemple comptadors aturats, dimensionats incorrectament o manipulats.
Una nova tarifa que garanteix l’accés a l’aigua a tothom
L’àmbit social és també un eix fonamental en aquest pla d’acció transformador en el marc de la nova tarifa, per contribuir a través de la gestió de l’aigua a un municipi més just. D’aquesta manera, s’incorpora una tarifa social que bonifica el 100% de la quota del servei dels dos primers blocs de consum i la quota de conservació de comptadors, amb l’objectiu de garantir el dret d’accés als subministraments bàsics a les persones en situació de vulnerabilitat.
Així mateix, d’acord amb l’establert al Reglament del Servei, també s’incorpora una tarifa de fuites, que coincideix amb el primer bloc, i que s’aplicarà al consum que excedeixi l’habitual segons mitjana del mateix període dels dos anys anteriors, en els supòsits en els quals es produeixi una fuita per un fet fortuït, de difícil detecció, no atribuïble a negligència de l’usuari/ària, i sempre que acrediti que l’ha reparat.