La ciutat s'adhereix a la Setmana Europea de la Mobilitat sostenible, que aposta per la intermodalitat
La instal·lació de 10 nous aparca-patinets és una de les accions per millorar la mobilitat sostenible a Vilanova i la Geltrú. L'Ajuntament està instal·lant punts per estacionar vehicles de mobilitat personal a les entrades d'edificis municipals que ofereixen atenció al públic. A més, també s'instal·laran nous aparcaments per a bicicletes i e-bikes, en punts estratègics de la ciutat com ara Ribes Roges, els pavellons esportius, mercats, IMET i biblioteques, per generar una xarxa de càrrega per aquest tipus de vehicles. Amb aquestes actuacions la ciutat avança cap a una mobilitat més sostenible
Aquesta setmana se celebra la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, que enguany es dedica específicament a promoure la intermodalitat, és a dir a la combinació de diferents transports com ara la bicicleta, els vehicles no contaminats i el transport públic.
A Vilanova i la Geltrú n'és un bon exemple la plaça de l'Estació, ben connectada amb el carril bici, i que disposa de la Cicloestació per aparcament segur de bicicletes, les parades dels autobusos urbans i interurbans i l'estació de trens. Actualment, la Cicloestació compta amb 154 abonats. La mitjana diària d'usuaris en dies feiners és de 32 usuaris, una xifra que baixa els caps de setmana fins als 18.
El regidor de Mobilitat, Gerard Llobet, però, recorda que un dels reptes més importants que té Vilanova i la Geltrú és la millora del transport públic, tant de la xarxa de Rodalies com de les línies d'autobús. En aquest sentit, Llobet creu que ha arribat el moment de replantejar millores en aquest node de transport: “A la plaça de l'estació conflueixen molts elements d'intermodalitat com la Cicloestació, rodalies o l'estació d'autobusos, que ara hem fet créixer amb una reserva d'espai a l'avinguda de Víctor Balaguer. El creixement de línies fa que aquest punt necessiti obrir un debat amb la Generalitat per reformar i ampliar andanes, per millorar la integració de tots aquests espais i necessitats d'intermodalitat”.
Llobet també reclama que per avançar cap a una mobilitat més sostenible cal la implementació de la integració tarifària, és a dir, d'un bitllet únic per a tots els mitjans de transport públic que no discrimini la ciutadania de municipis com Vilanova i la Geltrú.
La capital del Garraf està revisant el seu model de mobilitat, per tal d'adequar-lo a les necessitats d'una ciutat de 70.000 habitants. El govern municipal vol actualitzar les línies estratègiques del Pla de Mobilitat, incloent-hi les modificacions a les rondes, a la pacificació del centre i en la xarxa de carrils bici.
La Setmana Europea de la Mobilitat tindrà el seu punt culminant amb el Dia sense cotxes, que serà diumenge 22 de setembre. Al llarg del dia estarà tallat el trànsit de vehicles en el perímetre delimitat al sud per l'avinguda de Jaume Balmes i la rambla de l'Exposició, a l'oest per la rambla Samà i el carrer del Pare Garí, al nord pels carrers de Tarragona i de Sant Magí, i a l'est pel carrer de Barcelona i la rambla de Sant Jordi.
A més, també en l'àmbit de la mobilitat sostenible, Vilanova i la Geltrú acollirà el dia 26 de setembre una jornada de l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). Segons Llobet, aquesta reunió brinda “l'oportunitat per parlar amb els operadors i amb la Generalitat de la convivència fins al 2028 de les línies interurbanes i urbanes, una qüestió que afecta a més municipis". El regidor afirma que "allà podrem projectar perquè d'aquí a cinc anys, quan surtin les noves línies interurbanes, mirem com acabem solucionant amb línies urbanes pròpies la mobilitat en transport públic a la ciutat, però és en aquests propers anys que hem de definir el nou model de servei urbà de transports".