La norma recull, com a novetat, l’obligació d’una cambra de residus per a edificis nous i preveu la possibilitat d’introduir contenidors amb identificació i la recollida porta a porta. També incrementa les sancions a les persones infractores.
El Ple de l’Ajuntament ha aprovat l’Ordenança reguladora de la gestió de residus municipals, una nova norma que recull tots els aspectes relacionats amb la recollida de residus a la ciutat, alguns inclosos fins ara a l’Ordenança del civisme i la convivència, així com el règim sancionador a aplicar en cas d’infraccions. La nova norma ha tingut el suport del PSC i LHECP-C, l’abstenció d’ERC+EUiA, i el vot en contra del PP i VOX.
La nova ordenança regula la prevenció, recollida i transport dels residus municipals i fixa com a objectius reduir-ne la quantitat, incrementar la recollida selectiva i el reciclatge, fomentar la separació correcta de les deixalles i millorar la neteja i la qualitat de l’espai públic, entre d’altres.
La norma estableix l’obligatorietat de particulars, comerços i empreses de separar convenientment els residus i de dipositar-los als contenidors corresponents de les diferents fraccions (orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers, resta...). També s’hi inclouen els contenidors específics per a oli de cuina, residu tèxtil, piles i bateries, i la recollida porta a porta per a residus voluminosos i d’aparells elèctrics i electrònics, a banda del servei de la deixalleria per a aquests residus i d’altres.
Com a novetat, l’ordenança obliga les noves edificacions a disposar d’una cambra de residus per instal·lar-hi els diferents contenidors per fraccions de la comunitat i evitar així que les bateries ocupin espai a la via pública. Queden, però, fora d’aquesta obligació els edificis nous construïts en zones qualificades urbanísticament com a nucli antic o de densificació urbana. La cambra de residus s’haurà d’ubicar a la planta baixa de l’edifici, de manera que permeti fer la retirada i el trasllat dels contenidors fins al punt de recollida del carrer on s’aturarà el camió recol·lector.
També, amb la finalitat d’assolir els objectius de recollida selectiva establerts, l’Ajuntament podrà substituir per a determinats grups el mètode habitual de recollida de residus pel model porta a porta, així com incorporar als contenidors sistemes d’identificació de les persones usuàries.
La nova ordenança fixa i incrementa les sancions per incompliment de la normativa. Entre altres, es prohibeix abandonar residus fora o a sobre dels contenidors; dipositar dins de les papereres bosses d’escombraries, caixes o paquets; recollir, sostreure o aprofitar residus municipals sense autorització (triar o separar deixalles dels contenidors, obrir-ne bosses...), així com l’abocament de residus perillosos. Les sancions per infraccions lleus poden arribar fins a 2.000 euros; les greus, de 750 a 100.000 euros; i les molt greus, de 1.500 a 3.500.000 euros.
L’Ordenança reguladora de la gestió de residus municipals va en línia amb la Directiva 2018 del Parlament Europeu, de la Llei de residus i sòls contaminants per a una economia circular i de la nova contracta de neteja viària i recollida d’escombraries de L’Hospitalet que ha d’entrar en vigor l’any 2025. Entre altres objectius, l’Ajuntament vol millorar l’estat de la neteja de l’espai públic, potenciar la recollida selectiva en qualitat i en quantitat i disposar d’una ciutat neta potenciant la corresponsabilitat de la ciutadania.