Font: TMB i Govern.cat
El nou full de ruta posa l’accent en el medi ambient i fixa l’objectiu que el transport públic guanyi 200 milions de viatges anuals.
El Govern de la Generalitat ha aprovat el Pla Director de Mobilitat 2020-2025 del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona, que abasta 12 comarques on resideix el 75% de la població de Catalunya. Es tracta d’un pla impulsat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i treballat durant mesos de forma conjunta amb administracions, agents de mobilitat i ciutadania.
El document és la nova base de referència per al sector de la mobilitat i marca la seva evolució cap a un món més digitalitzat i sostenible. Està basat en 10 eixos que tracten de forma integral diferents aspectes rellevants de la mobilitat i que persegueixen un gran objectiu amb cinc vessants: una mobilitat més saludable i sostenible, més eficient i productiva, més segura i fiable, més inclusiva i equitativa, i més intel·ligent i digital. Per arribar en cinc anys a aquests estàndards d'evolució, el pla proposa un total de 86 mesures que tindran un cost estimat d'uns 100 milions d'euros.
Pel que fa al repartiment modal, es pretén que els desplaçaments en vehicle privat baixin del 36% al 33% i que pugin els realitzats amb micromobilitat i transport públic. Si la quota del transport públic passa del 17% al 20%, serien 200 milions més de viatges al cap de l’any.
El medi ambient i un transport més ecològic són algunes de les qüestions cabdals d’aquest PDM. Per això insisteix molt a reduir el consum energètic i l’impacte dels desplaçaments, així com les emissions de vehicles, entre un 6% i un 16%. L’objectiu és que el 2025 el 13% de turismes, el 7,5% de furgonetes i el 25% dels autobusos siguin d'emissió zero o de molt baixes emissions. El 2025 la mobilitat a l’àmbit de l’ATM de Barcelona ha d’emetre un 6,6% menys de CO2, un 24,8% menys de NO2 i un 19,1% menys de partícules PM10.
El pla no perd de vista la revolució que suposarà la digitalització del sistema de bitlletatge, i posteriorment el nou sistema tarifari lligat a la T-mobilitat. Un pas que marcarà un abans i un després en l'evolució tecnològica del transport públic a Catalunya. La digitalització serà molt rellevant en la nova planificació, també des de la perspectiva de la captació d'informació dels usuaris i usuàries.
Presentació del Pla
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres, van presentar el Pla Director de Mobilitat 2020-2025 del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona. En l'elaboració del Pla, ha destacat el conseller, “hi han participat diversos organismes que sumen 900 persones en reunions presencials i, també via Internet, hi ha hagut 700 aportacions més.”
Calvet ha explicat: "El Pla és el referent que hauran d’usar els ens locals per a la seva planificació de mobilitat i té cinc objectius: una mobilitat saludable i sostenible; eficient i productiva; segura i fiable; inclusiva i equitativa; i intel·ligent i digital.” El PDM 2020-2025 ha de representar “un punt d’inflexió en el creixement del transport públic en detriment del vehicle privat. Un punt d’inflexió en la utilització d’energies alternatives als combustibles fòssils en la mobilitat. I, per últim, un punt d’inflexió en les emissions que afecten el clima o la qualitat de l’aire”.
Les xifres del PDM 2020-2025
- 43 municipis amb àrees pacificades i de baixes emissions.
- -50% de les víctimes mortals en accident de trànsit.
- 70 nous km de xarxa ciclable.
- Passar de 107 a 165 aparcaments d’enllaç (P&R).
- Passar de 18 a 54 km de carril bus interurbà.
- Assolir prop de 1.200 M de passatgers/es al transport públic (un 20% més).
- Fins a 120.000 desplaçaments en vehicle de mobilitat personal (VMP) (un 140% més).
- Que el parc mòbil ECO o elèctric creixi fins al 13%.
- Passar de 5 a 500 autobusos elèctrics.
- Arribar a les 300 estacions de recàrrega ràpida.
La visió ‘zero accidents’ és també molt important en aquest nou document, que espera que es puguin reduir els accidents de trànsit mortals a l’àrea de Barcelona en un 51%, a més de generar més espais segurs i augmentar la fiabilitat del transport públic.
Entre les mesures que el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres ha destacat en la seva exposició hi ha un “Pla de vianants per a la xarxa interurbana que contempla que s’han de dotar de més seguretat i accessibilitat alguns circuits que moltes persones fan amb mobilitat activa, per exemple, per desplaçar-se, entre d’altres, a polígons industrials. Apostant amb major grau per nous serveis de Transport a la Demanda o reformulant els existents que no tenen prou demanda.”
Una altra mesura concreta que Torres ha esmentat és un Pla d’intercanviadors que “ha de fer més funcionals els intercanviadors actuals ja que alguns son autèntics laberints i que es poden millorar amb suport tecnològic i amb encaminaments.”
El transport de mercaderies i la logística té un espai representatiu en el Pla. El director de l’ATM de Barcelona ha comentat la necessitat “d’abordar la Distribució Urbana de Mercaderies afavorint la coordinació i el consens sobretot entre municipis veïns i establint, entre d’altres accions, punts de recollida de conveniència per evitar viatges frustrats en els lliuraments a domicili i que acaben generant més viatges de transportistes.” Actualment el 30% dels lliuraments a domicili són viatges frustrats.
El PDM ja contemplava, entre les seves mesures, l'increment de la coordinació per a fer front a situacions crítiques. Aquesta previsió queda justificada per aquests mesos de lluita conjunta contra la COVID-19. Així doncs, el pla aprovat reforçar la configuració d'aquest espai de col·laboració eficient entre les diferents administracions implicades, operadors i empreses, tant per la gestió i planificació habitual com pels protocols d’actuació en temps de crisi, com és el cas de l’emergència excepcional viscuda amb la pandèmia.
El PDM vol consolidar l’accessibilitat del transport públic, i proposa mesures per arribar a una xarxa on siguin accessibles -d’acord amb uns paràmetres d’accessibilitat més exigents que els vigents fins ara- la gran majoria de parades d’autobús i estacions ferroviàries. A més, reserva un paper important a la perspectiva de gènere i d’edat a l’hora de planificar la mobilitat.
Foto: El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres. Generalitat de Catalunya