Arrenca la campanya per explicar la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona

S'instal·len a les rondes els primers senyals de trànsit que indica la Zona de Baixes Emissions

Font: TV3 i AMB.cat

21/11/2017 - 08:27

Els municipis implicats són Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Ajuntament de Barcelona han iniciat la primera campanya informativa conjunta per explicar l'entrada en funcionament, a partir de l'1 de desembre de 2017, de la zona de baixes emissions (ZBE) de l'àmbit Rondes de Barcelona.

La mesura es fa amb l'objectiu de combatre els efectes de la contaminació sobre la salut dels ciutadans i implica restriccions per als vehicles més contaminants. A banda de les restriccions, hi haurà altres actuacions per afavorir la mobilitat sostenible, com ara el reforç del transport públic, l'activació de la targeta T-Aire o l'aplicació de millores en el carril bus.

"S'ha d'avançar en l'assumpció del canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible i lliure de fums en benefici de la salut de les persones i interpel·lar la ciutadania sobre la necessitat de que tothom actuï, pel benefici comú", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "És un tema de salut pública. Recordem que la contaminació de l'aire agreuja malalties i provoca morts prematures" ha afegit Poveda, que també ha destacat que "el que estem fent des de l'AMB i els municipis metropolitans es preparar-nos per complir amb l'acord al què vam arribar les diferents administracions a la cimera del 6 de març de 2017 i tenir-ho tot a punt per la data de l'1 de desembre del 2017".

La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, assegura que l'Ajuntament de Barcelona està apostant "per crear una ciutat que garanteixi el dret a la salut de les persones" i ha afegit que "un dels objectius clau és la lluita contra la contaminació". "Hem apostat per fomentar el transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu, i ho continuarem fent, però no és suficient" ha afirmat Sanz que ha recordat que "cal evitar que els cotxes més contaminants circulin per la ciutat". Per aquest motiu l'Ajuntament de Barcelona ha estructurat, amb la resta d'administracions públiques, les zones de baixes emissions que ara es posaran en marxa."Cal que la ciutadania tingui a l'abast la màxima informació i per això posem en marxa una important campanya de comunicació amb tots els detalls i les alternatives, perquè per fer una ciutat més saludable cal comptar amb la col·laboració de tots, perquè és entre tots que ho farem possible", ha conclòs.

Un altre dels objectius principals que persegueix la campanya és facilitar als ciutadans informació d'acompanyament i alternatives de transport en el seves rutes i desplaçaments diaris, en cas d'estar afectats per la restricció. La finalitat és acompanyar l'usuari del vehicle privat perquè adapti els seus hàbits a la nova restricció de circulació amb tranquil·litat i sense  rebutjos.  En aquest sentit, tant l'AMB com l'Ajuntament de Barcelona ofereixen tota la informació necessària en els seus webs. 

Presència en espais i indrets habituals per als conductors

Els principals canals de difusió de la campanya són la ràdio, que acompanya els conductors durant els seus trajectes, així com els entorns urbans de circulació de vehicles, ja sigui mobiliari exterior (banderoles, opis), transport públic (autobusos, TRAM...) o tanques publicitàries als accessos de la ciutat (estàtiques i leds). La campanya també està present en zones de consum dels conductors i usuaris de vehicles, com els centres comercials i les benzineres.

Aquesta campanya dona resposta conjunta i coordinada al compromís de difusió i sensibilització en relació amb la contaminació i els episodis d'alta contaminació d'ambdues administracions, d'acord amb el Programa metropolità de mesures contra la contaminació atmosfèrica i el Pla contra la contaminació atmosfèrica de Barcelona amb mesures estructurals i específiques per a episodis d'alta contaminació.

S’instal·len a L'H els primers senyals de trànsit de restriccions de la ZBE Rondes de Barcelona

L'AMB ha començat a instal·lar a les Rondes de Barcelona la senyalització viària de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona (ZBE Rondes Barcelona), per indicar als conductors quins vehicles queden autoritzats i a circular i quins no en situacions d'episodi de contaminació atmosfèrica.

El primer senyal s'ha instal·lat al ramal de la sortida 14 de la Ronda de Dalt (B-20), en sentit Besòs, de L'Hospitalet de Llobregat. Amb aquesta acció, l'AMB inicia el desplegament de més d'un centenar de senyals de circulació que seran col·locades a les Rondes per indicar la ZBE. La col·locació de senyals finalitzarà abans de l'1 de desembre, dia en què entra en funcionament la mesura de restricció, en cas d'episodi de contaminació atmosfèrica, a la Zona de Baixes Emissions àmbit Rondes de Barcelona (ZBE Rondes Barcelona).

A l'acte de col·locació del primer senyal ZBE han assistit el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, i el segon tinent d'alcaldia i regidor de l'Àrea de Seguretat, Convivència i Civisme de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, José María García Mompel.  

Àmbit territorial, horaris, dies i excepcions

En la fase inicial, les restriccions s'aplicaran quan la Generalitat de Catalunya declari un episodi de contaminació atmosfèrica. A partir de l'any 2020, es farà de manera permanent. Durant aquests episodis, els turismes que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B), no podran circular en la ZBE. Els vehicles afectats per aquesta restricció corresponen als turismes de benzina anteriors al 2000 (anteriors Euro 3) i els dièsel anteriors al 2006 (anteriors Euro 4).

En dies d’episodi de contaminació per NO2, els turismes benzina anteriors al 2000 i els dièsel previs al 2006 no podran circular a la zona de baixes emissions, que s’activa al desembre. Es pot consultar la web per a més informació.

A l'hivern-primavera 2017-18, s'afegeixen a les restriccions les motos, els camions, els autocars, els autobusos i les furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Els vehicles d'emergències, vehicles de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials podran circular sempre, independentment de la seva etiqueta de la DGT.

Les restriccions de trànsit s'estableixen entre les 7.00 h i les 20.00 h els dies laborables des de l'endemà de la declaració fins al dia de declaració de final d'episodi. Per tant, mentre duri l'episodi, els vehicles esmentats només podran circular en la franja horària compresa entre les 20.00 h i les 6.59 h dels dies laborables i tots els caps de setmana i festius.

Es poden trobar tots els detalls de la campanya a la pàgina canvidhabits.com.

Reforç del transport públic en dies d'episodi de contaminació

Durant els episodis de contaminació, el transport públic oferirà la màxima capacitat operativa: s'augmentarà l'oferta de metro, bus, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies, especialment en les hores punta mentre duri l'episodi. També s'activarà la T-aire, la targeta per als dies d'episodi de contaminació. Des del 2 d'octubre, es pot adquirir la T-verda, que permetrà viatges il·limitats i gratuïts durant tres anys als ciutadans que desballestin un vehicle contaminant i no en comprin cap altre.

Pel que fa als reforços de transport públic de l'AMB, la xarxa de metro es reforçarà en hores punta amb un tren més en cada línia convencional i personal d'informació i atenció a les estacions de més afluència i les d'enllaç amb altres xarxes ferroviàries. Amb aquest reforç tota la xarxa tindrà una freqüència de pas al voltant dels 3 minuts, quan actualment la mitjana està en 3-4 minuts. L'hora punta s'allargarà fins a les 11 h. Pel que fa als autobusos metropolitans, es reforçaran els corredors amb més demanda. A les línies de bus metropolità de l'AMB s'incorporaran 30 autobusos en hora punta, 15 al Baix Llobregat i 15 més al Barcelonès nord. Aquests reforços es duran a terme en hora punta de matí i de tarda.

Per tal de facilitar la circulació dels vehicles de transport públic, el Servei Català de Trànsit instal·larà un carril bus provisional d'entrada a Barcelona a la B-23 durant l'episodi ambiental declarat i l'AMB impulsarà mesures permanents per millorar el carril bus d'entrada a Barcelona per la Gran Via, C31 Sud.

La contaminació a Barcelona

La contaminació suposa una problemàtica important a nivell mundial. En el cas de Barcelona, l'any 2016 es van superar els valors de referència de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) pels contaminants NO2, partícules PM10 i PM2,5, benzè, ozó i benzo(a)piré. Respecte la normativa vigent a tot Europa, el 2016 es van complir els corresponents valors límit o objectiu establerts per a 11 contaminants, però es va superar el valor límit anual de diòxid de nitrogen (NO2).


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Només cinc ciutats han estat elegides a escala europea, i dues són a Catalunya. La subvenció per a cada ciutat oscil·la entre els 65.000 i els 85.000 euros, i està recolzada per FedEx.

Notícia

L’Ona és un prototip de vehicle elèctric i autònom dissenyat per fer repartiments de paqueteria a distàncies curtes, que podria ajudar a reduir l’impacte acústic, mediambiental i de congestió del trànsit del transport de mercaderies tradicional.

Acte
21/11/2024 - 10:00
Sala d’Actes del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica (Av. Josep Tarradellas, 2-6, 08029 Barcelona)

Butlletí