Font: TMB
TMB contracta a Endesa X - Dominion la construcció dels carregadors utraràpids de l’H12 i la V15 i el manteniment de la infraestructura durant cinc anys per 4,6 milions d’euros
Barcelona fa un pas més en la reconversió tecnològica i ambiental de la xarxa d’autobusos urbans amb la implantació de carregadors ultraràpids a les parades terminals de les línies H12 i V15 perquè l’any vinent hi puguin circular vehicles articulats 100% elèctrics d’emissió zero. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adjudicat a la unió d’empreses Endesa X - Dominion la construcció de dues estacions de recàrrega en cada línia i el manteniment integral de la infraestructura de càrrega d’aquestes línies i de l’H16, que ja funciona plenament electrificada des de l’estiu passat.
Segons el resultat del concurs públic, Endesa X - Dominion construiran la infraestructura necessària perquè els autobusos elèctrics equipats amb pantògraf de les línies H12 (Gornal - Besòs / Verneda) i V15 (Barceloneta - Av. Tibidabo) puguin carregar les bateries durant el servei fins al nivell òptim del 90% aprofitant el temps de regulació en la parada de final de recorregut (el que s’anomena càrrega d’oportunitat). Així, l’H12 comptarà amb dues estacions de recàrrega, una en cada terminal, una a Gornal - Gran Via (l’Hospitalet) i una altra a Verneda - Concili de Trento, i la V15 dues més, al passeig Joan de Borbó, davant de l’hotel Vela, i a Josep Garí - Av. Tibidabo. L’adjudicació s’ha fet per un import de 3,7 milions d’euros, més 940.000 euros del contracte de manteniment.
Recàrregues simultànies
Cada estació de recàrrega elèctrica consta d’un centre de transformació, dos rectificadors amb una potència màxima de 500 kW cadascun, i els punts de recàrrega. A l’H12 hi haurà dos punts de recàrrega a cada extrem de la línia per tal que dos busos puguin reomplir les bateries alhora, mentre que a la V15 hi haurà dos punts a la zona del Port i un més al Tibidabo.
La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d'altura aproximadament, similar a un fanal, el qual s’instal·la a l'inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l'autobús per, d’aquest manera, no interferir en els horaris del recorregut; i, d'altra banda, el pantògraf, una braç mecànic retràctil situat al sostre de l'autobús, que es desplega i s'acobla al carregador per executar la càrrega.
A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, i un cop finalitzat el servei, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en unes dues o tres hores per estar a ple rendiment en començar la jornada de l'endemà. Per això, les cotxeres d’Horta i de la Zona Franca s’equiparan amb els carregadors corresponents de 50 kW de potència per alimentar els nous autobusos articulats que seran necessaris com es fa actualment amb els destinats a l’H16, que compten amb infraestructura de càrrega al carrer i a la cotxera del Triangle subministrada també per Endesa X.
En paral·lel, el setembre passat, TMB va contractar la fabricació de 29 autobusos articulats 100% elèctrics de 18 metres de longitud i càrrega d’oportunitat, que se sumaran als 30 del mateix tipus existents a la flota d’autobusos urbans. Amb els 59 autobusos elèctrics de gran capacitat, en el termini aproximat d’un any i mig s’electrificaran completament les línies H12 (21 vehicles en dies feiners) i V15 (16 vehicles) després d’haver electrificat l’H16 (22 vehicles) el juliol passat.
Les línies que s’electrificaran gràcies als nous carregadors estan entre les més utilitzades de la xarxa d’autobusos de Barcelona: els feiners i en condicions normals l’H12 transporta uns 25.000 viatgers i la V15 uns 17.000. L’H16, primera línia d’alta demanda d’Espanya 100% electrificada, registra unes 20.000 validacions diàries.
Bonet: "Reduirem 17.000 tones de CO2"
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha subratllat el “paper capdavanter” que juga Barcelona en la implantació de tecnologies verdes en el transport públic col·lectiu, tant en els vehicles com en les “imprescindibles infraestructures de subministrament energètic”. “Amb l’aposta per l’electrificació de línies d’autobús farem possible la reducció de les emissions de CO2 en 17.000 tones que ens hem marcat pel 2025 i ens alineem amb els objectius de descarbonització i desenvolupament sostenible”, ha afirmat.
D’altra banda, Davide Ciciliato, director general d’Endesa X, ha apuntat que “la mobilitat elèctrica en el transport públic no només és viable, sinó necessària. Contribueix a millorar el servei pels passatgers, a descontaminar les ciutats i optimitza la qualitat de vida de les persones. Aquesta nova col·laboració entre TMB i Endesa X dota d’infraestructura de recàrrega dues línies tant importants per la població de Barcelona com són l’H12 i la V15, unides a la ja electrificada H16, i és una prova de que l’electrificació dels transport públic accelera la transició cap a la mobilitat sostenible”.
Amb aquests nous carregadors ultraràpids Endesa X i TMB reforcen la seva relació i el seu compromís per fer de Barcelona una ciutat més sostenible. I és que els primers ja van ser instal·lats per Endesa l’any 2016 a la línia d’autobusos H16, els quals van ser pioners a Catalunya, Espanya i Europa.
TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya. Opera la xarxa d’autobusos de Barcelona i 10 municipis més amb una flota de 1.140 vehicles. L’electrificació és l’eix principal del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 70%).
Endesa és la primera companyia elèctrica d'Espanya i la segona a Portugal. És, a més, el segon operador gasista del mercat espanyol. Desenvolupa un negoci integrat des de la generació fins a la comercialització i ofereix també, a través d'Endesa X, serveis de valor afegit orientats a la descarbonització dels usos energètics en llars, empreses, indústries i Administracions Públiques. Endesa està fermament compromesa amb els ODS de Nacions Unides i, com a tal, impulsa decididament el desenvolupament d'energies renovables a través d'Enel Green Power España, l'electrificació de l'economia i la Responsabilitat Social Corporativa. En aquest darrer àmbit actuem també des de la Fundació Endesa. El nostre equip humà suma al voltant de 9.600 empleats. Endesa forma part d'Enel, el grup elèctric més gran d'Europa.
Dominion és una companyia global de serveis i projectes d’enginyeria i multitecnològics. Opera com a soci estratègic aportant als clients solucions integrals a les àrees d’indústria, tecnologia i telecomunicacions, energia, infraestrcutres i llar. La proposta de valor de Dominion es basa a maximitzar l’eficiència dels processos de negoci gràcies al coneixement sectorial i a l’aplicació innovadora de la tecnologia amb un enfoc diferent. Nascuts a Bilbao el 1999, compten amb una cultura i un model de gestió únics basat en quatre claus: la digitalització, la diversificació, la descentralització i la disciplina financera. Dominion té presència en més de 35 països, més de 1.000 clients i un equip format per més de 9.000 persones. Facturen 1.000 milions d’euros anuals i cotitzen a la Borsa espanyola des d’abril del 2016.