Catalunya serà la capital de la bicicleta

10/09/2021 - 08:00
Foto: Bikefriendly. Equip de preparació de la candidatura del Congrés

Foto: Bikefriendly. Equip de preparació de la candidatura del Congrés

CICLOBCN21 convertirà Catalunya en capital de la bicicleta del 5 al 10 d’octubre. Les inscripcions per participar en aquest esdeveniment al voltant de la bicicleta ja estan obertes. Per primer cop, una mateixa ciutat, Barcelona, aplega tres congressos sobre la bici amb el lema “Pedalem ciutats i territori”

El Congrés EuroVelo i Cicloturisme 2021, el XVIII Congrés Ibèric “La bicicleta i la ciutat” i el 7è Congrés Internacional de la Bicicleta. Tots tres inclouran espais d’exposició, trobades entre professionals, visites tècniques i activitats a l’espai públic, amb l’objectiu de reivindicar el protagonisme de la bicicleta i refermar el compromís de les institucions i la ciutadania per fomentar-ne l’ús. Aquest esdeveniment se celebrarà de manera presencial a l’auditori AXA i també es podrà seguir en línia.

Aquest conjunt de congressos i activitats que tindran lloc en el marc del CICLOBCN21 és fruit de la suma d’esforços de la Generalitat de Catalunya, que ha liderat la iniciativa, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), juntament amb la Federació Europea de Ciclistes (ECF), la Federació Portuguesa de Cicloturisme i Usuaris de la Bicicleta (FPCUB)ConBici i FEM Bici, i el suport de voluntaris i entitats ciclistes d’arreu del territori. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és el patrocinador principal de l’esdeveniment, juntament amb la firma catalana Zicla.

 

El Congrés EuroVelo i Cicloturisme 2021

El Congrés EuroVelo i Cicloturisme 2021, principal congrés internacional en l'àmbit del cicloturisme, se celebrarà entre el 5 i el 7 d'octubre. S'iniciarà amb una sessió plenària per reflexionar sobre la contribució del cicloturisme als reptes de la nostra societat, i comptarà amb referents de l'àmbit del turisme, la salut i la bicicleta, com l'actual director de l'Organització Mundial del Turisme, Dirk Glaesser, o la presidenta de l'Aliança Mundial de Ciclistes, Raluca Fiser. Durant la jornada, es presentaran casos d'èxit i bones pràctiques en els àmbits de la salut, les infraestructures, la recerca, la innovació, la reactivació econòmica i la generació d'ocupació mitjançant el cicloturisme.

El congrés tancarà amb la participació de representants de destinacions cicloturístiques de referència que s'han adaptat al context actual fent una aposta definitiva per l'especialització en cicloturisme, com Limburg (Bèlgica), Bolonya (Itàlia) o el Pirineu de Catalunya –en aquest cas, mitjançant la participació d'FGC.

 

La ruta EuroVelo 8

El Congrés EuroVelo i Cicloturisme 2021, que promou la Federació Europea de Ciclistes, és una cita biennal que s'organitza des de 2012 per promocionar el cicloturisme a Europa i impulsar el desplegament de la xarxa EuroVelo, un conjunt de 15 rutes cicloturístiques transnacionals que creuen Europa de punta a punta. 

Així, el congrés representa una gran oportunitat per donar impuls al cicloturisme a l'arc Mediterrani i estendre i consolidar la ruta EuroVelo 8, entre Cadis i Xipre, que transcorre per Catalunya i que la Generalitat està impulsant des de la Jonquera fins a Ulldecona. Actualment, l'EuroVelo 8 a Catalunya està en servei entre la Jonquera i Sils i es preveu que en el marc del CICLOBCN21 entrin en funcionament els trams d'accés a Barcelona i també de la Ruta Mediterrània Prelitoral, que complementa l'EuroVelo8 per les valls fluvials del Besòs-Mogent i el Llobregat.

Impulsar la bicicleta com a element turístic, d'oci i esportiu de forma segura, representa una gran oportunitat per a Catalunya per incidir en la línia d'un turisme mes sostenible, que compleix els objectius estratègics de desestacionalització, desconcentració i diversificació de productes i de generació de riquesa. Té un elevat potencial de creixement al nostre territori, que presenta unes condicions idònies per a la pràctica del cicloturisme.
 

7è Congrés Internacional i 18è Congrés Ibèric

El 7è Congrés Internacional de la Bicicleta i el 18è Congrés Ibèric La bicicleta i la ciutat (7 i 8 d'octubre) obriran amb una sessió plenària amb representants de ciutats i metròpolis que han apostat de manera decidida per l'ús de la bicicleta com a vehicle d'ús prioritari en els darrers anys. Els temes que s'abordaran durant els dos dies de congrés amb presentacions, tallers, audiovisuals i taules rodones seran principalment la resiliència de ciutats i territoris, l'impuls de l'economia local i el coneixement, els sistemes de promoció, seguiment i governança, les ciutats i territoris de les persones, l'ecologia, la salut i l'esport, i la participació de comunitats ciclistes.

A més, se celebraran plenàries específiques sobre el finançament per a projectes ciclistes, l'aposta per la intermodalitat, la gestió de ciutats i territoris que pedalen, on participaran representants de la Red de Ciudades por la Bicicleta, o la ciutat i el territori des de diferents mirades (envelliment actiu, gènere, infància, o accessibilitat). Els dos dies de congrés finalitzaran amb la presència de Pierre Serne, actual president de Club de Villes et Territoires Cyclables, que participarà a una sessió plenària sobre governança i interacció entre el teixit social i les administracions.

Finalment, els dies 9 i 10 d'octubre es desenvoluparan activitats socials per part de les entitats i l'Ajuntament de Barcelona, que hi farà coincidir la seva festa anual de la Bicicleta.


 

Municipis: 
Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Article

La xarxa pedalable de la ciutat creixerà amb la creació de 32,6 quilòmetres més de carrils bici fins al 2023 i la millora dels existents per fer més fàcils, sostenibles i segurs els desplaçaments en bicicleta. En total, la infraestructura tindrà 272 carrils, més de 1.000 si hi sumem els carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h i els entorns pacificats com les superilles.

Notícia

El servei del Bicing evoluciona cap a un model elèctric més sostenible amb la incorporació de mil bicicletes elèctriques, que se sumaran a les dues mil que ja estan en funcionament.

Notícia

El servei d'aparcament segur de l'AMB per a bicicletes particulars, el Bicibox, es posa en marxa avui a les estacions de metro Parc Logístic (L9 Sud), de Barcelona, i Badalona Pompeu Fabra (L2). El Bicibox de l'estació Parc Logístic de la Zona Franca facilitarà els desplaçaments amb bici pel polígon i ajudarà a impulsar un últim quilòmetre més net.

Butlletí