Font: Ajuntament de El Prat de Llobregat i El Prat TV
El nou model facilita el reciclatge, és més accessible a les persones amb mobilitat reduïda i compta amb sensors itinerants que avisaran el personal de neteja quan estiguin plens
Durant el mes de desembre s'han començat a instal·lar a El Prat de Llobregat els nous contenidors de residus, en el marc de la nova contracta municipal de neteja i recollida.
Després d’un procés de concurs públic, en què es van incorporar clàusules socials, es va adjudicar la contracta de neteja a l’empresa FCC (Fomento de Construcciones y Contratas), tal com va aprovar el ple municipal el passat 9 de maig. La renovació del servei permetrà respondre de forma més eficient a les demandes de la ciutadania i incorporar recursos i tecnologies més innovadores i sostenibles.
Contenidors més resistents i que faciliten el reciclatge
Les millores del servei de neteja contemplen la instal·lació d’un nou model de contenidor metàl·lic -més resistent a possibles actes incívics-, accessible a les persones amb mobilitat reduïda (disposen de maneta) i que facilitarà el reciclatge, identificant millor el tipus de residus a llançar en cadascun. Cada illa de contenidors tindrà 5 fraccions: envasos (groc), paper i cartró (blau), vidre (verd), orgànica (marró) i resta (gris). Els contenidors també comptaran amb un sensor itinerant que avisarà el personal municipal del servei de neteja quan estiguin plens.
Durant el mes de desembre s'han substituït tots els contenidors de la ciutat pels del nou model i se n’ampliarà el nombre. Així, el volum de contenidors de la ciutat s’ampliarà de 220 a 250 illes de contenidors.
Vehicles més sostenibles
També es renovaran la totalitat dels 50 vehicles del servei municipal de neteja i recollida de residus. A partir d’ara es disposarà de vehicles menys contaminants, la majoria elèctrics o que funcionaran amb gas natural.
Així mateix, les rutes i horaris de recollida s’han redefinit per tenir el menor impacte possible en el descans de la ciutadania i minimitzar les interferències sobre el trànsit. També s’ha evitat la recollida als eixos comercials en hores punta.
Respondre a les demandes ciutadanes
Per elaborar les condicions de la nova contracta de netej es van tenir en compte les opinions de la ciutadania, mitjançant un procés participatiu, en què van prendre part 800 veïns i veïnes del Prat. Tenint en compte aquestes aportacions, s’han decidit implementar les següents millores del servei:
- Incrementar la freqüència del servei de neteja amb aigua de les voreres per minimitzar les molèsties dels orins de gos. Hi haurà un equip de neteja més a les tardes, que s’afegeix als 2 que ja ho estan fent per la nit. Aquesta neteja es farà cada 11 dies, enfront dels 18 dies actuals. L’aigua utilitzada és recuperada (no potable o freàtica).
- Major mecanització per guanyar en eficàcia: s’afegeix una escombradora mecànica i una amb llances d’aigua a pressió a les que ja funcionen actualment (passant de 2 escombradores a 3 de cada tipologia).
- Més neteja exterior dels contenidors, doblant el servei amb la incorporació més personal.
- Reforç dels equips per actuar davant de contenidors amb un volum de residus que sobrepassa la seva capacitat. S’incorpora un nou equip als matins, que passaran d’1 a 2. Seguiran havent 2 equips a la tarda i 2 més a la nit.
- Reforç de la neteja de les places, incorporant dos nous equip amb escombradora (una per a places de superfície dura i una per a places de superfície tova o jardins).
- Més neteja els diumenges o durant els moments o esdeveniments especials (festes, zones d’oci...).
- Per mostrar i explicar a la ciutadania les millores del servei municipal de neteja, l’estand municipal a la Fira Avícola del Prat, que se celebrarà del 14 al 16 de desembre, estarà dedicat a aquest tema. Serà a partir del dilluns, 17 de desembre, quan entraran en funcionament els nous serveis de neteja.