Font: Ajuntament de Barcelona i Betevé
La cobertura del Bicing s’amplia i estrena estacions a 11 barris de la ciutat, la majoria zones perifèriques amb forts pendents.
En total s’hi instal·laran 22 estacions que donaran servei a la Marina del Prat Vermell, Vallcarca i els Penitents, la Salut, la Vall d’Hebron, la Clota, Canyelles, les Roquetes, Verdum, la Trinitat Nova, Ciutat Meridiana i el Carmel.
Aquesta ampliació territorial forma part de la segona fase de desplegament del nou Bicing, que també incorpora a la xarxa actual 75 noves estacions en zones amb més demanda. Per tant, el Bicing disposarà de 97 noves estacions per millorar el servei i oferir més cobertura.
Amb aquesta ampliació, que acabarà al març del 2020, el Bicing tindrà en total 519 estacions amb 7.000 bicicletes, 2.000 de les quals, elèctriques.
Augmenten els usuaris
El Bicing ha guanyat en un any 11.000 usuaris nous des que a finals del 2018 s’iniciés la transformació del servei.
Des que a finals del 2018 es va iniciar la transformació del Bicing, el servei ha guanyat en un any 11.000 usuaris nous, fins a arribar als 113.796. Un any després d’implantar-se el nou model de Bicing, l’ús del servei s’ha incrementat un 9%, amb 1.161.847 usos més durant l’any 2019.
Aquestes xifres es deuen, en part, als ciclistes que s’hi han inscrit atrets pels vehicles elèctrics. Precisament, la bicicleta elèctrica té una mitjana de nou usos al dia i al seu damunt s’hi fan al voltant de 739 km al mes; en canvi, la mecànica registra sis usos diaris i els ciclistes no en fan un ús tan intensiu: 338 km mensuals.
Aquestes dades han fet decantar el repartiment de les bicicletes: tot i que inicialment havien de ser 6.000 bicicletes mecàniques i 1.000 d’elèctriques, finalment se n’activaran 5.000 i 2.000, respectivament. A més, com que els vehicles comparteixen el mateix xassís, des del consistori ja han informat que, si continua la demanda, les bicicletes es poden reconvertir en elèctriques. Pel que fa a les xifres globals, l’any 2019 es van registrar 1.161.847 usos del Bicing, que suposen 50.800 trajectes al dia: un augment de 1.000 trajectes diaris més que el 2018.
El perfil d’usuari del Bicing és una persona d’entre 25 i 34 anys, que utilitza el servei, sobretot, per traslladar-se des de casa fins al lloc de feina, principalment amb bicicleta elèctrica. Les dades també revelen que es fan d’un a cinc usos a la setmana i que hi ha més usuaris homes (53,8 %) que dones (46,2 %). Són dades de l’Índex de satisfacció del client 2019, que situen l’horari del servei amb una puntuació de 8,2 —com l’aspecte més ben valorat— per davant del manteniment de les estacions, que té un 8; la comoditat, amb un 7,7, i l’adequació del model a l’ús, amb un 7,4. La puntuació global del servei és d’un 6,9.
Augmenta l'oferta de bicicletes elèctriques
A més, l’ampliació territorial també comportarà un augment de l’oferta elèctrica. El servei afegirà 2.000 bicicletes elèctriques més, doblant la flota inicial de 1.000 unitats. L’Ajuntament explica que la decisió s’ha pres atesa la bona acollida d’aquesta alternativa a la bici mecànica. A més, anuncia que es podria incrementar en un futur si així es decideix.
La nova bicicleta del Bicing de Barcelona té el quadre d’alumini més lleuger. El fre de davant és de tambor i el posterior, de disc. Els cables de frens i de marxes estan protegits i hi ha un portaequipatges robust amb capacitat per a fins a 10 kg. Les rodes són més grans, de 26 polzades, i el seient, més còmode. Les bicicletes elèctriques permeten recórrer fins a 60 quilòmetres amb una sola càrrega i compten amb un indicador del nivell de bateria i d’encesa i apagada. Per a utilitzar el Bicing elèctric a Barcelona no cal contractar una tarifa específica. Al nou Bicing es paguen 50 € per a l’abonament del paquet de bicicleta elèctrica i convencional. Però cada ús que es faci d’una bicicleta elèctrica suposarà un abonament de 35 cèntims per cada trajecte de menys de 30 minuts.
Font: Betevé
Amb l’ampliació territorial i les noves implantacions, els districtes guanyen noves estacions. El que més, Horta-Guinardó, que sumarà 23 noves estacions, seguit de Nou Barris, amb 16. Una dotzena aniran a parar a Sants-Montjuïc. De fet, són els districtes amb menys oferta i ara s’equipararan a d’altres.
Els barris amb més demanda, són els que tenen més estacions de Bicing. És el cas de l’Eixample, que només suma cinc noves estacions però que tindrà un total de 106 al final de l’ampliació. Passa el mateix amb Ciutat Vella, amb només quatre noves estacions però un total de 64 i Sant Martí que tindrà 95 estacions de Bicing amb la incorporació d’una desena de noves.
El Bicing buscarà patrocinis
El consistori ja està treballant en un nou concurs públic per cercar nous patrocinadors per aconseguir reduir el cost en l’erari públic. Ara bé, “es buscarà flexibilitzar aquesta publicitat per tal que la proposta sigui atractiva per les empreses”, afirma Jaume Collboni, tinent d’alcalde.