El RACC ha alertat que els pàrquings de les estacions de tren de la regió metropolitana de Barcelona no estan preparats per donar servei els dies de restriccions de circulació a la capital. La Fundació de l’entitat ha fet públic aquest 30 d’octubre una anàlisi de l’accessibilitat, la infraestructura i la connexió amb l’estació de 10 estacionaments propers a la ciutat, que conclou que els aspectes avaluats "són molt millorables", en especial la senyalització i els sistemes de vigilància i il·luminació. Només aproven Castelldefels, Sant Joan d'Espí i Vilanova i la Geltrú, amb notes de 51,2; 53,1 i 57,5 sobre 100, respectivament.
Per aquesta raó, el president del RACC, Josep Mateu, ha demanat actuacions urgents a les administracions i, en concret, a l’AMB, per adequar aquests pàrquings abans de l’any 2020, quan entren en vigor les restriccions que afectaran més de 130.000 vehicles cada dia, dels quals 100.000 entren i surten diàriament de la ciutat.
El nombre de places de les 127 estacions de tren de la regió metropolitana és "clarament insuficient" per donar cabuda als 100.000 usuaris potencials d'aquests pàrquings, també anomenats Park & Ride, ha apuntat el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto. Puerto també ha recordat que només un 51% d'aquestes estacions té un aparcament a la vora. La situació millora en els 36 municipis que pertanyen a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), on un 77% de les estacions disposa d'un espai per estacionar.
Només tres dels deu pàrquins analitzats aprova l'auditoria
Només aproven Castelldefels, Sant Joan d'Espí i Vilanova i la Geltrú, amb notes de 51,2; 53,1 i 57,5 sobre 100, respectivament. D'altra banda, els aparcaments més mal parats són els de Castellbisbal (28), Montcada i Reixac (29,2) i Barberà (32,5). Tampoc treuen gaire més bona nota els pàrquings de Martorell (35,7), Badalona (39,6), Terrassa Est (42,8) o Mataró (45,5).
En general, l'auditoria assenyala que la senyalització per accedir als aparcaments des de les vies principals d'alta capacitat és "molt deficient" i en molts casos "costa d'arribar-hi" si no es coneix prèviament la seva localització. A més, només un dels estacionaments estudiats informa de l'estat de l'ocupació en temps real i l'accessibilitat en bicicleta és "molt dolenta" en aquelles estacions allunyades del centre urbà.
La infraestructura també s'ha de millorar "en molts aspectes", sobretot per esmenar la manca de sistemes de control, vigilància i il·luminació; la indisciplina en l'estacionament, la falta de punts de recàrrega per vehicles elèctrics (només Castelldefels en té), la inexistència de senyalització uniforme per a tots els aparcaments Park & Ride, i la poca distribució de l'aplicació de l'AMB, només disponible en dues localitats.
Pel que fa a la connexió amb l'estació, aquest paràmetre tampoc assoleix els mínims exigits pel RACC. Segons l'estudi, els passos de vianants mostren problemes de manteniment i tampoc hi ha itineraris per diferenciats que garanteixin la seva seguretat. A més, alguns dels aparcaments no tenen guals rebaixats ni voreres accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.