Fem-li lloc a la bici, es presenten les línies mestres de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025

Es vol doblar la quota de la bicicleta en la mobilitat quotidiana diària fins el 8%
14/09/2019 - 09:00

Es presenten en el marc de la Mesa de la Bicicleta les principals línies de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, sota el lema Fem-li lloc a la bici, perquè sigui protagonista d’una mobilitat més amable, sostenible i segura. L’Estratègia es basa en les jornades participatives i les sessions de treball dutes a terme des de 2018 conjuntament amb els agents i institucions relacionats amb el món de la bici.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presidit la reunió de la Mesa de la Bicicleta, ens participatiu promogut per la Generalitat que aplega altres administracions i entitats que promouen l'ús de la bicicleta, que vetllen per la mobilitat o que desenvolupen activitats a l'entorn de la bicicleta. En la reunió, la Generalitat ha presentat les línies mestres de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, que es basa en el resultat de les jornades participatives i les sessions de treball que s’han dut a terme des de mitjan 2018. Aquest procés participatiu ha aplegat més de 360 persones.

Augmentar la quota modal de la bicicleta en la mobilitat quotidiana a Catalunya és un dels principals objectius que marcarà l’Estratègia; en concret, assolir un 8% dels desplaçaments. En el cas de la ciutat de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que és de prop del 4%; i és del 3% a tot el seu continu urbà.

El conseller ha explicat que assolir una quota del 8% “significaria passar de 300.000 a 600.000 desplaçaments diaris en bicicleta, unes xifres que ens aproparien bastant a les quotes modals dels països als quals ens volem assemblar, els dels nord d’Europa”.

A més, “tenint en compte que la meitat dels nous desplaçaments en bici provindrien d’usuaris del cotxe o de la moto, significaria que trauríem 150.000 desplaçaments diaris del transport privat per portar-los cap a la bicicleta”, ha detallat Calvet. Tenint en compte que el trajecte mitjà que fa un ciclista és de 6 km al dia, els nous usuaris de bici recorrerien 900.000 km diaris que ara fan en vehicle privat. Per tant, “doblar l’ús de la bicicleta es traduiria en emetre 50.000 tones equivalents de CO2 menys” a l’atmosfera diàriament, ha volgut ressaltar el conseller.

 

Més espais per a la bici

Per aconseguir aquest increment en l’ús quotidià de la bici, es proposen actuacions com: garantir la ciclabilitat a totes les àrees urbanes de forma continua i connectada; promoure una circulació de bicicletes segura, confortable i directa; interconnectar les àrees urbanes i d’activitat econòmica situades a l’entorn dels 10 quilòmetres; i impulsar la intermodalitat bicicleta-transport públic.

Sota el lema Fem-li lloc a la bici. Per una Catalunya pedalable i pedalada, la voluntat és conscienciar sobre la necessitat de recuperar i dotar d’espais per a la bicicleta a les viles i ciutats, i també en el dia a dia i l’oci, perquè esdevingui protagonista d’una mobilitat més amable. Així, els tres eixos de l’Estratègia són: aconseguir que la bicicleta promogui una mobilitat quotidiana més sostenible i activa, a més de confortable; impulsar la bici com a element turístic, d’oci i esportiu de forma segura; i millorar la promoció, el seguiment i la governança de la bicicleta. Ara, un cop presentades les línies fonamentals de l’Estratègia, es preveu que el Govern l’aprovi el setembre vinent.

L’Estratègia és un recull de polítiques a implementar i un compromís del Govern de la Generalitat, alhora que un conjunt de línies per a promocionar la bici per part d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. L’Estratègia té, doncs, la voluntat que s’hi adhereixin per ajudar a aquesta transformació, necessària, de la mobilitat.

A més, està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides; per exemple, la promoció d’estils de vida saludable, d’un transport i un turisme sostenibles, d’una mobilitat segura i eficient, de cohesió de la comunitat o la lluita contra el canvi climàtic. “L’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 enllaça amb els objectius que tenim com a Govern relacionats amb l’emergència climàtica”, ha assegurat Calvet. Es preveu portar l’Estratègia a aprovació del Consell Executiu el proper mes de setembre.

 

Adhesió a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta

Finalment, el conseller ha explicat que la Generalitat de Catalunya se sumarà a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, una associació formada per entitats locals que tenen com a objectiu generar una dinàmica entre les ciutats per facilitar, fer més segura i desenvolupar la circulació de la bicicleta, en especial en l’entorn urbà. Actualment, aquest ens compta amb un centenar de socis, que representen a 550 ciutats de l’estat.


 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

El document s’emmarca en el procés d’aprovació de les noves ordenances per regular la zona de baixes emissions i l’ús de la bicicleta.

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha presentat el MolletBici, un mòdul d’aparcament per a bicicletes tancat, públic i gratuït amb capacitat per a 20 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Mollet – Sant Fost. L’aparcament, que estarà operatiu tots els dies de l’any i estarà vinculat als horaris de Rodalies, es tracta d’un espai tancat al qual només s’hi podrà accedir identificant-se mitjançant una APP i disposarà d’una càmera de videovigilància per garantir la seguretat. El servei és una aposta més per fomentar la intermodalitat entre la bicicleta i el tren i així facilitar i potenciar els trajectes sostenibles.

Article

L’Ajuntament de Rubí informa que s'ha instal·lat més d’una vintena d’aparcabicicletes a l’exterior de diverses escoles i equipaments de la ciutat per promoure l’ús d’aquest vehicle, tot i que són d’ús exclusiu per a personal municipal. L’actuació s’emmarca en Pla director de la bicicleta, que vol promoure l'ús de la bici i el patinet elèctric enfront del cotxe.

Butlletí