Horts sostenibles per arrencar un nou curs escolar d'educació ambiental

28/12/2018 - 08:00

Les escoles dels municipis mancomunats han començat el curs escolar 2018-19 amb nous projectes i activitats d'educació ambiental, moltes relacionades amb l'hort escolar ecològic i el compostatge.

L'escola Valldeneu de Sant Martí de Centelles dona continuïtat al projecte d'hort escolar participatiu obert a tota la comunitat educativa, que porta per nom “Horterades”. Enguany es va donar el tret de sortida el passat 4 d'octubre, amb dos tallers que van servir per escollir les hortalisses que es plantaran a l'hort de l'escola aquesta tardor i per dissenyar uns cartells molt bonics que conviden i engresquen a tothom a participar-hi, ja que les “Horterades” són un espai d'aprenentatge cooperatiu i participatiu en què petits, grans, mestres, famílies i veïns del poble gaudeixen de l'hort i d'aprendre els uns dels altres. Les trobades es faran el primer dijous de cada mes a la tarda.

L'escola de Muntanyola engega l'hort i el compostador escolar la setmana del 20 al 28 d'octubre, aprofitant que se celebra la Setmana Bio per l'alimentació ecològica. Aquest esdeveniment consisteix en celebrar tot un conjunt d'activitats per tot el territori català, amb l'objectiu comú de promocionar i donar a conèixer la producció i alimentació ecològiques entre la població, i en especial a l'entorn educatiu, tant a l'alumnat com a les famílies. A l'escola s'han organitzat tres activitats: la xerrada dels grangers de la granja de llet ecològica de Sant Cugat de Gavadons de Collsuspina; l'inici del projecte d'hort amb els alumnes del grup de mitjans amb la posada a punt de la terra i l'elecció de les hortalisses que es plantaran; la jornada educativa i lúdica sobre el consum responsable i la compra sostenible amb el joc El Mercat de la Mancomunitat La Plana.

L'escola Les Pinediques de Taradell també ha començat l'hort escolar ecològic amb els alumnes de segon de primària. La pregunta inicial ha estat Com volem l'hort?. Els alumnes s'han distribuït en tres grups i han fet tres tallers. En un han fet d'hortolans, remenant i adobant la terra i començant a marcar els solcs per sembrar les hortalisses. En un altre han escollit quines hortalisses de tardor hi volen plantar (han guanyat les faves, els pèsols, els espinacs, els enciams i els alls!) i, finalment, al darrer taller han fet una pluja d'idees a partir d'objectes inspiradors, per llistar tot allò que volen aprendre i descobrir, com ara perquè les pastanagues són taronges, quines plantes es poden menjar i quines no, com són les llavors...

A més d'aquests tres projectes d'hort escolar, al llarg del curs el Servei d'educació ambiental de la Mancomunitat ofereix suport i assessorament als centres educatius dels seus municipis, 14 centres d'educació infantil i primària i dos instituts. L'objectiu és dinamitzar projectes d'ambientalització de centre per avançar cap a una educació més sostenible i en xarxa. Alguns dels projectes que es duran a terme tenen a veure amb els esmorzars saludables i sostenibles, la gestió i la prevenció de residus, la transformació del pati, el consum responsable, etc. També es segueixen oferint les visites gratuïtes a les instal·lacions de tractament de residus.

Les novetats d'aquest curs són dos recursos educatius. D'una banda el conte Quina llauna!, que acostarà els més petits al món del reciclatge a partir de la història d'una llauna que es converteix en bicicleta i, de l'altra, un joc d'imants per aprendre a classificar les deixalles a la fracció corresponent.


 

Municipis: 

Relacionats

Article

El projecte “Aiguacció” es basa en dades científiques relacionades amb una problemàtica local específica: el descens d’ànecs collverd al riu Ter a causa de l’augment de la concentració de contaminants resultat de la disminució del cabal del riu. 

Article

El projecte “Horts al terrat”, de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, ha rebut el premi Nova Bauhaus de la Unió Europea en una cerimònia que s’ha celebrat a la ciutat de Brussel·les el divendres 12 d’abril.

Article

El reconeixement destaca la sostenibilitat i la inclusió del projecte d’horticultura de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) i la votació és oberta a tota la ciutadania.

Butlletí