Font: Nacions Unides
Un Grup de treball de Nacions Unides posa el focus en les bicicletes com a exemple de solució per a la mobilitat a potenciar en l'escenari post-pandèmic a les ciutats europees.
Les bicicletes poden ser una solució als reptes de la recuperació post-COVID-19? Els països europeus membres de les Nacions Unides van crear recentment un grup de treball per debatre aquesta qüestió i discutir maneres de fer una mobilitat més racional, saludable i sostenible després del confinament fruit de la COVID-19.
Com que molts països d’Europa i d’altres llocs estan començant a aixecar bloquejos, la Comissió Econòmica per a Europa (UNECE) veu una oportunitat i una obligació per al sector del transport de reiniciar-se d’una manera propicia a un sistema més eficient i més ecològic. "Cal desenvolupar una" nova normalitat "per substituir businees as usual", afirma.
Les Nacions Unides animen a desenvolupar una cultura del ciclisme i promoure la seguretat dels vianants i la mobilitat ciclista.
Durant el confinament, els habitants de les ciutats van gaudir d’un cel blau clar gràcies a un aire més net i van començar a escoltar els ocells cantar a mesura que disminuïa el soroll. Segons la Comissió, la concentració de contaminació a Barcelona es va reduir en un 62% i es van observar situacions similars en altres grans ciutats europees, com Milà, Londres i París.
L’ús del transport públic ha disminuït significativament, ja que un nombre creixent de persones opta per caminar o anar amb bicicleta per evitar el trànsit multitudinari i seguir els consells de les autoritats sanitàries per distanciar-se físicament. Per donar resposta a aquestes tendències, Milà, Ginebra, Brussel·les i Londres han decidit invertir en carrils bici flexibles.
Un ciclista que duia una màscara durant el brot COVID-19 a Nova York. Foto: A. Istria
Alhora, hi ha més persones que utilitzen els seus cotxes particulars per escapar de la multitud. El retorn a l’ús massiu de vehicles privats no permetrà als governs assolir els seus objectius de desenvolupament sostenible i els objectius de l’Acord de París, assenyala la Comissió.
El nou grup de treball, llançat en el marc del Programa Pan-Europeu de Transport, Salut i Medi Ambient (PEP) liderat conjuntament per la UNECE i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) Europa, té com a objectiu resoldre aquestes inquietuds i desenvolupar un conjunt de principis per a una mobilitat sostenible, verda i saludable.
El Grup iniciarà accions per formar representants dels estats membres, organitzacions internacionals, societat civil, acadèmia i altres parts interessades, i explorarà canvis estratègics a llarg termini i per al sector. Els principis seran proposats per a l’aval dels Estats membres en la cinquena reunió d’alt nivell sobre transport, salut i medi ambient, que se celebrarà l’any vinent a Viena.
En el missatge del Dia Internacional de la Mare Terra, el secretari general de les Nacions Unides, António Guterres, ja ha proposat sis accions relacionades amb el clima per donar forma a la recuperació verda post-pandèmica, que inclouen una crida a acabar amb les subvencions als combustibles fòssils.
Invertint en vianants i ciclistes
Segons el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), invertir en vianants i ciclistes –que solen constituir la majoria de ciutadans d’una ciutat– pot salvar vides, ajudar a protegir el medi ambient i afavorir la reducció de la pobresa .
Un ciclista al parc de Brooklyn Bridge que duia una màscara durant el brot COVID-19 a Nova York. Foto: A. Istria
L’ informe sobre la Bretxa d'emissions (2017) afirma que cal d’ampliar les accions de forma urgent per tal de reduir un altre 25 per cent de les emissions estimades de gasos d’efecte hivernacle per a l'any 2030, aproximadament , i tenir la possibilitat de minimitzar els efectes més perillosos del canvi climàtic.
L’atenció a les necessitats de les persones que caminen i circulen en bici continua essent una part crítica, però massa sovint obviada, de les solucions de mobilitat per ajudar a les ciutats a separar el creixement de la població de l’augment d’emissions; i millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària.
Per solucionar-ho, el Programa Compartir la carretera, una iniciativa conjunta d'UNEP i la Fundació Fia per a l'Automòbil i la Societat, posa de manifest les bones pràctiques i treballa amb governs de tot el món per prioritzar les necessitats de vianants i ciclistes.
Dia Mundial de la Bicicleta
El 3 de juny es celebra Dia Mundial de la Bicicleta, establert per l'Assemblea General com a reconeixement de la singularitat, la longevitat i la versatilitat de la bicicleta, que ha estat en ús des de fa dos segles. Un mitjà de transport assequible, fiable i sostenible, la bicicleta fomenta la gestió ambiental i la bona salut, proporcionant una forma de transport rendible alhora que redueix el risc de malalties cardíaques, accidents cerebrovasculars, certs càncers, diabetis i fins i tot mort, segons l'OMS.
Per difondre la consciència sobre els seus molts beneficis, les Nacions Unides animen els Estats membres a desenvolupar una cultura del ciclisme i a organitzar iniciatives com passejades en bicicleta nacionals i locals, alhora que promouen la seguretat dels vianants i la mobilitat ciclista.