Font: Garrotxa Digital
Ho diuen els primers resultats de la 1a Cursa dels Transports que s’ha fet a Olot. Els organitzadors denuncien una manca d'infraestructures d'aquest tipus de transport a la ciutat
Era la primera vegada que a Olot es feia una cursa dels transports. Aquesta és una iniciativa promoguda per la Promoció del Transport Públic de Catalunya que pretén incentivar la mobilitat sostenible i replantejar la mobilitat a les ciutats. A la capital garrotxina es va fer divendres i segons els organitzadors i les dades provisionals que disposen, es constata que la manera més ràpida de desplaçar-se és amb bicicleta o bicicleta elèctrica. “Cap sorpresa en veure que els primers mitjans de transport en arribar han estat les bicicletes i bicicletes elèctriques. Ja fa temps que les plataformes i entitats que defensem la mobilitat activa d'aquí a la comarca diem que les bicis són autònomes, actives i eficients, a l’hora de desplaçar-se. I molt útil pels joves. I les bicis són les més ràpides tot haver-hi una manca d’infraestructures total a la ciutat. Han estat les més ràpides d’arribar tot i que els usuaris de bicis un cop han arribat al nucli antic han hagut de baixar de la bicicleta i arribar a peu, perquè sí que era important complir amb la normativa de l’Ajuntament d’Olot en aquest àmbit. Per tant, en qüestió de temps, les bicis es demostra que encara serien més efectives del que han demostrat ser-ho”, explica Bosco Plans, membre de Bicis Endavant.
La cursa a Olot proposava un únic lloc d’arribada per als diferents transports: la plaça Major. En aquest punt, de mica en mica, van anar arribant els usuaris de bicicletes, bicicletes elèctriques, caminaires, cotxe, cotxe elèctric, patinet, moto i transport públic. La gent arribava des de diferents punts de partida: l’Hospital d’Olot, les Tries, la Canya, les Preses i Riudaura. Segons dades facilitades a aquest mitjà, les bicicletes han tardat uns cinc minuts menys que els cotxes en completar el recorregut. En aquest sentit, els usuaris de bici van arribar entre 20 minuts i mitja hora abans que els usuaris de transport públic, en els recorreguts des de l’Hospital i les Tries. Les dades també constaten que, des d’aquests dos mateixos punts, amb cotxe s’estalvia uns cinc minuts respecte anar a peu, tot i que no passa el mateix amb el transport públic. Des dels mateixos dos punts, es pot fer el trajecte caminat amb mitja hora o menys, mentre que si agafaves el transport públic els usuaris participants en la cursa perdien més de 10 minuts. Tot, segons les dades dels usuaris que van apuntar-se a fer la cursa.
Des de la plataforma Bicis Endavant estenen la mà als responsables polítics a treballar plegats per buscar accions conjuntes per millorar la mobilitat, però els adverteixen que cal trobar solucions urgents: “en podem fer una anàlisi exhaustiva, però demanem als grups polítics, ajuntaments i Consell Comarcal de la Garrotxa, que apliquin accions directes per afavorir els mitjans de transports sostenibles. No pot ser que, a Olot, tinguem un TPO plantejat amb la visió i la realitat de fa 30 anys, i no es pot tenir un sistema de carrils bici com els que tenim en l'actualitat”, diuen des de Bicis Endavant.
En aquest sentit, alguns usuaris de bicicleta reconeixen, un cop arribats a la plaça major, que no s’havien sentit segurs durant el trajecte.
A Olot, les entitats que van participar en l’organització d’aquesta Cursa dels Transports van ser: Bicis Endavant, l’Agrupament Escolta i Guia Nostra Dona del Tura, Som Mobilitat, Salvem les Valls, la Comissió del tren tram Olot Banyoles Girona, el Núria Social i el Centre Excursionista Olot.