La Red de Ciutadades por la Bicicleta ha presentat l'informe La bicicleta i el patinet en temps de pandèmia a les zones urbanes espanyoles a Conama 2020. Els usuaris de la bicicleta van superar els 7,7 milions de persones durant la pandèmia.
Durant la pandèmia de la COVID-19 i en aquest context específic de baixa mobilitat, més de 700.000 persones de tot Espanya s'han incorporat a l'ús de la bicicleta i més de 370.000 persones s'han iniciat amb el patinet . En total, al llarg de l'últim any, més d'un milió de persones han apostat per un canvi d'hàbits cap a transport sostenibles i individuals . Aquest és un dels grans resultats de l'estudi La bicicleta i el patinet en temps de pandèmia a les zones urbanes espanyoles, realitzat per la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB), a través de GESOP, i presentat al Congrés Nacional de Medi Ambient (CONAMA ), celebrat a IFEMA (Madrid).
La presentació de l'estudi ha anat a càrrec de el president de la RCxB i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, i la directora de GESOP, Àngels Pont . L'acte també ha comptat amb la participació del Director de l'Observatori Nacional de Seguretat Viària de la DGT, Álvaro Gómez .
Entre els objectius de l'estudi, en el qual s'han realitzat 1.500 enquestes telefòniques durant el mes d'abril del 2021, hi havia analitzar els canvis de mobilitat durant la pandèmia cap a mitjans més sostenibles (específicament, cap a la bicicleta i el patinet), conèixer el perfil dels nous usuaris i esbrinar les expectatives del seu ús en futur proper. Entre d'altres, també, es buscava conèixer els tipus d'ús que es dóna a cada vehicle i saber com valoren els usuaris les infraestructures existents.
"L'estudi ens ha revelat que en un marc general de baixa mobilitat a conseqüència de la pandèmia causada per la COVID-19, moltes persones s'han acostat a l'ús de la bicicleta i el patinet, especialment a les grans ciutats. Han sorgit milers de nous usuaris. Altres s'ho han plantejat i molts pensen que l'utilitzaran en el futur. En aquest sentit, també hem descobert que tenim més de 2 milions de futurs usuaris potencials " , ha explicat Antoni Poveda, i ha apuntat les grans possibilitats de creixement que té actualment la bicicleta.
"Aquests resultats que avui presentem ens confirmen que, totes les administracions, institucions i associacions, amb consens i independentment del color polític, hem de seguir millorant i incrementant les polítiques a favor de la bicicleta, per convertir-la en un veritable mitjà de transport diari. Davant el creixement del seu ús, és la nostra obligació seguir millorant i ampliant infraestructures i serveis. Era una necessitat ja anterior a la pandèmia i aquesta només ha fet que accelerar-la i ratificar-la. Hem de millorar els serveis i infraestructures. Afavorir als usuaris habituals i facilitar el seu ús entre els nous usuaris i, sobretot, entre els potencials ", ha afegit Poveda.
Es redueix la bretxa de gènere entre els ciclistes
D'altra banda, l'estudi conclou que en aquest últim any les persones que s'han incorporat a l'ús de la bicicleta durant la pandèmia han contribuït a reduir la bretxa de gènere entre les persones ciclistes . S'ha passat d'un 63% d'usuaris homes a un 60,1% i d'un 37% de usuàries dones a un gairebé 40%. D'altra banda, l'estudi apunta que no sembla existir bretxa de gènere entre les persones usuàries de patinet, encara que durant la pandèmia l'ús del patinet ha crescut entre les dones.
La bici té un ús homogeni a tot el país, mentre que el patinet es concentra a les grans ciutats
Una altra de les grans conclusions de l'estudi realitzat per la RCxB i GESOP és que els usuaris de la bicicleta es reparteixen de forma més homogènia a tot el país, tant en ciutats grans com petites, mentre que els usuaris de l'patinet es concentren majoritàriament a les grans ciutats, i encara més entre els que s'han incorporat més recentment.
Més del 80% dels nous usuaris de patinet es concentren a les ciutats de més de 100.000 habitants . Concretament, el 36,9% dels nous usuaris de patinet es troben el ciutats de 100.000 a 500.000 habitants, i el 43,6% dels nous usuaris es concentren en ciutats de més de 500.000 habitants.
La bicicleta destaca per les seves múltiples usos i el patinet, més lligat a la mobilitat obligada
Segons l'enquesta, els usuaris de la bicicleta s'assignen a aquest mitjà de transport més usos que a l'patinet . Un 25% dels usuaris de bicicleta l'han utilitzat per anar a treballar o a centre d'estudis. Aquesta xifra baixa a l'22,4% en el cas dels nous usuaris de bicicleta. D'altra banda, un 34,3% dels usuaris de la bicicleta indiquen que la fan servir regularment per fer desplaçaments quotidians. No obstant això, la meitat o més dels ciclistes diuen utilitzar la bicicleta per passejar (50,6%) o fer esport (55,6%).
En canvi, l'ús de l'patinet està més lligat a la mobilitat obligada . En general, un 29,8% dels usuaris que han utilitzat el patinet durant la pandèmia ho han fet per anar a treballar o a centre d'estudis. En el cas dels nous usuaris, aquesta xifra puja a l'34,3%. A banda, un 58,4% dels usuaris de patinet indica que l'utilitzen per fer desplaçaments quotidians. En el cas dels nous usuaris, aquesta xifra suposa el 46,7%. Finalment, un 29,6% dels usuaris de patinet el fan servir per anar a passejar. Sent aquesta xifra el 18,2% en el cas dels nous usuaris.
Canvis d'hàbits durant la pandèmia, la bici i el patinet guanyen terreny a altres mitjans de transport
L'estudi de la RCxB i GESOP també ha analitzat quins mitjans de transport han estat substituïts per la bicicleta i el patinet. En primer lloc de el rànquing , la bicicleta ha substituït el vehicle privat motoritzat . Un 31,2% dels nous usuaris han canviat el vehicle motoritzat per la bicicleta. A més, en segon lloc també es destaca que un 41,5% dels nous usuaris de bicicleta han canviat el caminar pel anar amb bicicleta.
En el cas de l'patinet, aquest ha substituït, en primer lloc, a caminar, i, en segon lloc, a l'ús del transport públic . Concretament, el 33,9% dels nous usuaris de l'patinet l'han canviat per caminar. I el 40,2% han optat pel patinet davant el transport públic.
Infraestructures més preparades per a les bicicletes, ia les grans ciutats
Segons les dades de l'estudi, a les grans ciutats es considera que les infraestructures estan més preparades, especialment per a les bicicletes . A les ciutats de més de 500.000 habitants, un 70,5% dels usuaris consideren que estan molt o bastant preparades. En el cas de les ciutats de 100.000 a 500.000 habitants, un 54,1% dels usuaris ho consideren. A la resta de ciutats de menor grandària, aquesta opinió favorable es queda en menys de el 50% dels entrevistats.
A diferència de la bicicleta, les infraestructures es perceben menys preparades per als patinets . En general, un 40% dels usuaris de patinet indica que les infraestructures estan molt o bastant bé per al patinet, davant el gairebé 60% restant que indica que estan poc o gens bé.
Usuaris potencials: 2 nous milions possibles usuaris de bici i 1,5 milions de patinets
Segons l'estudi i les entrevistes realitzades, es conclou que hi ha més de 2 milions de persones es plantegen utilitzar la bici al llarg de l'any vinent i gairebé 1 milió i mig es planteja l'ús del patinet . Dels més de 20 milions de persones que hi ha a Espanya entre 16 i 65 anys, més de 2,3 milions (10,9%) es plantegen utilitzar la bicicleta el proper any. I prop d'1,4 milions (7%), es plantegen optar pel patinet.
Aquests potencials usuaris es concentren, sobretot, a les ciutats de més de 100.000 habitants . Per comunitats autònomes, Madrid, Catalunya, Comunitat Valenciana i Andalusia són les comunitats on la bicicleta i el patinet desperten més interès.
I a la pregunta sobre si la bicicleta i el patinet han arribat per quedar-se, la resposta és un sí contundent. En el cas de la bicicleta, un 79,5% confirma que segur, i un 17,5% diu que probablement. En el cas de l'patinet, 1 72,7% exposa que segur, i un 24,1% indica que probablement.