Font: Ajuntament de Salou
Els agents, posaran èmfasis en l’ús del casc i de la il·luminació per part dels usuaris, així com el compliment de la normativa
Sota el nom de “Salou espai de convivència” la regidoria de Seguretat Ciutadana i Mobilitat de l’Ajuntament de Salou vol recordar tant a la ciutadania com als nombrosos visitants la necessitat de fer un ús responsable de les bicicletes per tal que circulin pels llocs adequats i de la manera en que es recull a la Llei de Seguretat Vial. Així, els agents, es fixaran especialment en les infraccions a l’hora de circular per les voreres i en contra direcció però també, fent recomanacions sobre l’ús del casc i també de la necessitat d’il·luminar correctament la bici per tal que sigui visible a la resta de persones i vehicles. El regidor responsable de l’àrea, David Gonzalez, destacava com “a Salou hi ha un gran nombre de bicicletes, les quals són un vehicle més, i per tant, han de respectar el codi de circulació”. “Per això –ha afegit- els nostres agents tindran una especial cura en que hi hagi un respecte al carrer per tal de conviure vianants i ciclistes”.
Amb aquesta nova campanya, la Policia Local pretén mantenir vigent l’esperit informador –i posteriorment sancionador- amb l’ànim de conciliar el binomi vianant–ciclista, quan tots dos coincideixen en un espai comú, com per exemple, a peu o en voreres, ja que, en ocasions, els ciclistes no respecten als vianants i en altres és a l’inrevés, els vianants no respecten els ciclistes.
Malgrat tot, Gonzalez ha assegurat que a Salou hi ha un parc de bicicletes molt elevat, i es per això que seran font d’estudi en el Pla de Mobilitat que s’està duent a terme, el qual ens ajudarà a planificar el futur de la mobilitat en el municipi; i que –efectivament- “hi ha moltes persones que circulen correctament ja sigui per la calçada; ja sigui pels carrils de convivència o pels carrils bici, però no podem abaixar la guàrdia”. Aquesta campanya va començar la setmana passada, coincidint amb la setmana de la mobilitat.
D’altra banda, el Cap de la Policia Local de Salou, José Luís Gargallo, ha destacat la importància de conviure en equilibri vianants i ciclistes, i dels treballs de conscienciació i formació que es fan des de la policia local als diferents centres educatius del municipi.
Entre les recomanacions que fa la Policia Local a l’hora de circular destaquen:
- Respectar els senyals de trànsit.
- Senyalitzar amb antelació totes les maniobres com girs, avançaments o parades.
- Baixar de la bicicleta en els passos de vianants.
- Els ciclistes han d’anar en fila o màxim en grup de dues persones, i el màxim a prop a la vorera. En el cas d’avançament la distància ha de ser d’1.5mts.
- Portar el casc posat
- Il·luminar correctament el vehicle per evitar accidents
Entre les prohibicions destaquen:
- Dur a persones adultes a la part posterior de la bici.
- Circular fent us del mòbil o auriculars així com conduir en estat d’embriaguesa.
- Estacionar les bicis lligant-les als arbres o fanals. En aquest sentit, Salou compta amb 400 aparca-bicicletes en la via pública, per tant es donen facilitats per a un correcte estacionament.
Les infraccions comporten multes que van des dels 60 les infraccions lleus, fins als 500 euros en el cas de les molt greus.
Actualment Salou disposa de 4 quilòmetres de carrils de convivència i 19 més de carrils d’ús exclusiu per a les bicicletes, i que s’ampliaran en 9 quilòmetres més en un futur.
Cal recordar que Salou té la certificació per part de l'Agència Catalana de Turisme en Cicloturisme. Aquest segell engloba la promoció de Salou com una destinació amb infraestructures per poder gaudir de la bicicleta, tant en la modalitat de ciclisme en família per l'interior del municipi i per conèixer els municipis veïns a través de la xarxa de carrils bici, com en la modalitat BTT amb el circuit de Cross Country, com la de ciclisme en carretera, en la que l'usuari pot escollir Salou per allotjar-se i convertir-se en punt de sortida i arribada de qualsevol de les rutes per les carreteres de la Costa Daurada.
Salou disposa del seu Pla de Mobilitat Sostenible
Per altra banda, el regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, David González; junt amb el regidor de Gestió del Territori, Marc Montagut; i Joan Estevadeordal, responsable de l'empresa INTRA; han presentat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Salou. Tal com ha explicat el regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, David González, “es tracta d’un instrument de planificació de les polítiques ja empreses per l’Ajuntament, amb l’objectiu de definir estratègies de futur que estiguin en consonància amb els principis d’integració, participació i avaluació, el foment dels modes de desplaçaments més sostenibles, a peu, bicicleta i transport públic, la cohesió social i la defensa del medi ambient, garantint una millor qualitat de vida per a tots els que resideixen, treballen i desenvolupen les seves activitats al municipi.” González, ha destacat “el clar compromís d’aquest ajuntament en treballar per la millora de la mobilitat, una mobilitat sostenible i segura, de residents i visitants que redundarà en una millor qualitat de vida”.
L’entorn normatiu del Pla de Mobilitat de Salou s’articula sota el criteris normatius de la llei 9/2003, 10 de juny, de la mobilitat, les Directrius Nacionals de Mobilitat (DNM), i el Pla Director de Mobilitat del Camp de Tarragona i les pròpies ordenances i normatives municipals en matèria de mobilitat.
Els principis directors de la planificació de la mobilitat al municipi Salou són millorar l’accessibilitat i minimitzar els impactes negatius del transport:
- Configurant un model de transport més eficient per a millorar la competitivitat del sistema productiu.
- Augmentant la Integració social tot aportant una accessibilitat més universal.
- Incrementant la qualitat de vida dels ciutadans.
- No comprometent les condicions de salut dels ciutadans.
- Aportant més seguretat en els desplaçaments.
- Establin unes pautes de mobilitat més sostenibles.
- Segons el regidor de Gestió del Territori, Marc Montagut, “els plans de mobilitat sostenible s’entenen com un procés tècnic i social de participació i de presa de decisions en matèria de mobilitat”. Tot seguit, el regidor ha explicat que el procés tècnic d’elaboració del pla s’estructura bàsicament en tres Fases.
Montagut ha afegit que ”actualment s’està fen un recull de dades de l’oferta i demanda de mobilitat per modes de transport: Mobilitat vianants (a peu), Mobilitat amb bicicleta, Mobilitat amb transport públic, Mobilitat amb vehicle privat motoritzat, i Mobilitat de mercaderies.”
Per la seva part, Joan Estevadeordal, responsable de l'empresa INTRA ha explicat que “s’està analitzant tota l’oferta del municipi, tots els elements que hi ha, junt amb la seva demanda, que no es altra que l’ús que se’n fa d’aquests elements.”
Cal destacar que també es realitzaran enquestes telefòniques de mobilitat a residents en el municipi, durant la primera quinzena d’octubre. Així com enquestes a treballadors, i turistes.
Un cop finalitzada la feina de camp, el pla d’acció definirà les directrius i les línies estratègiques a partir de les quals es desplegaran els objectius específics i els programes concrets proposats, amb la incorporació del cost d’inversió i manteniment/explotació de les actuacions proposades, per tal de poder valorar que les propostes son assumibles.
El calendari dels treballs es preveu de 18 mesos, amb previsió de la Diagnosi participada per al mes de gener de 2019, i el Pla d’acció per al maig/juny de 2019, i la tramitació del PMUS fins a desembre de 2019.
Durant la presentació, els regidors han volgut agrair la feina i implicació dels tècnics de les àrees involucrades en el pla, així com de l’ATM Camp de Tarragona, i de l’empresa INTRA.