Font: Ajuntament del Masnou
Es lliuraran targetes que permetran obrir-los per dipositar-hi la fracció que correspongui: orgànica, envasos, paper o resta
El Ple municipal de l'Ajuntament del Masnou celebrat el 19 de setembre va aprovar inicialment la nova Ordenança de gestió dels residus municipals. Va tirar endavant amb els 11 vots de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem). Tots els grups de l’oposició (Fem Masnou, Junts i PP), que sumen 10 edils, van votar-hi en contra. El text aprovat no és definitiu. S’hi podran presentar al·legacions durant el període d’exposició pública, que serà de 30 dies hàbils a partir de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, cosa que es farà, previsiblement, la setmana vinent.
Si aquesta Ordenança s’acaba aprovant definitivament, implicarà un canvi de contenidors, que passaran a ser intel·ligents, tal com es coneixen en l’argot de la gestió de residus. Seran contenidors que només es podran obrir amb les targetes identificadores que lliurarà l’Ajuntament. Seran d’aquesta mena els contenidors de les fraccions següents: orgànica, paper i cartró, envasos lleugers i resta. En canvi, no caldrà utilitzar la targeta per llençar el vidre. Tampoc no hi haurà canvis significatius pel que fa a la recollida de voluminosos, que es continuarà fent a demanda i a domicili. Ara bé, l’Ordenança sí que recull una novetat quant a la poda i les restes vegetals de jardins: es recolliran en saques i a domicili, sota demanda.
El regidor de Transició Ecològica i Desenvolupament Sostenible, Amadeu Quintana, va desgranar els objectius que es persegueixen, com ara reduir la generació de residus, que se separin correctament, —sense impropis, cosa que implica la disminució del volum total de la resta i facilita el reciclatge de les altres fraccions— “i millorar la netedat i la qualitat de l’espai públic”. A banda, va precisar que la recollida selectiva de residus reciclables ha d’arribar, com a mínim, al 60% del total l’any 2030, percentatge que ha d’assolir el 65% l’any 2035. Són objectius marcats per la Unió Europea i la normativa estatal i autonòmica que se’n deriva.
Quintana va acabar la presentació de l’Ordenança recordant que entre els mesos de febrer i març es van fer tres reunions de la Comissió d’Estudi, “amb la participació dels departaments implicats i amb la presència de representants de l’oposició”. “Fins al dia d’avui, no s’hi ha presentat cap esmena”, va lamentar. Val a dir que els detalls de tots els canvis que hi haurà en la gestió dels residus s’acabaran d’establir quan s’aprovi definitivament l’Ordenança i quan s’adjudiqui el nou contracte de recollida de residus i neteja de l’espai públic, que s’està licitant actualment.