La baixa velocitat mitjana dels autobusos urbans a l'àrea metropolitana de Barcelona, i la freqüència de pas, es reflexen, fins i tot, en la manera de parlar: no són pocs els que diuen que 'agafen' el metro, però 'esperen' l'autobús. Però tot això podria canviar molt si s'ampliessin els carrils destinats només a aquests vehicles, una mesura barata que pot ajudar a millorar la qualitat del transport públic de la ciutat de Barcelona i els voltants.
Així s'ha explicat en el tercer dels Diàlegs Ambientals 2011, una sèrie de trobades amb experts en sostenibilitat organitzades per l'Associació Catalana de Ciències Ambientals i la Societat Catalana d'Ordenació del Territori, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.
Eladio de Miguel, director del Servei de Medi Ambient, Prevenció i Salut Laboral de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha senyalat que del total de 932 quilòmetres per on circulen actualment els autobusos d'aquesta companyia, només 125 compten amb un carril reservat i això fa que, en les hores de més trànsit, la velocitat mitjana estigui per sota dels 10 km/h. Amb aquestes condicions, no pot ser competitiu amb el transport privat, i fa que molta gent descarti el bus com a una opció vàlida. Està previst, però, que aviat s'arribi als 300 km de carril-bus, i també seria bo d'aconseguir la priorització semafòrica.
En qualsevol cas, es preveu una gran millora del servei d'autobús a partir de finals d'aquest any, quan es començarà a implementar la xarxa RetBus, que afegirà 12 noves línies a les ja actuals, que encara segueixen els recorreguts dissenyats, en alguns casos, fa més d'un segle. Aquestes línies noves seran molt fàcils d'usar perquè seran pràcticament rectes, de mar a muntanya, o de Besós a Llobregat, amb punts d'interconnexió per fer el transbordament de manera molt més intuïtiva que no pas ara, i tindran una freqüència de pas de 3 o 4 minuts.
De moment aquest any es posaran en marxa 4 línies: Sants - Sarrià, Vall d'Hebron - Passeig Marítim, Zona Universitària - Fabra i Puig/Can Dragó i Verneda - Coll Blanc/Amadeu Torner. Es preveu que la totalitat de la xarxa RetBus estigui en ple funcionament l'any 2013, quan, a més, s'hi hauran incorporat alguns autobusos biarticulats de 25 metres de llargària (gairebé com un tramvia) i capacitat per a 280 passatgers.
És, per ara, la iniciativa més immediata per millorar l'oferta de transport públic. L'ampliació del metro, també prevista, va més lenta del que s'esperava: dels 600 milions d'euros anuals que caldria destinar per seguir el calendari d'obres de la línia 9, enguany només n'arribaran 100. I del pla per allargar les línies ja existents només s'està executant la de la línia 4, per unir l'estació de La Pau amb Sagrera Meridiana. La resta no han començat, i algunes acaben de ser desestimades pel govern de la Generalitat.
Però a més de millorar l'oferta de transport públic perquè esdevingui una opció competitiva, és necessari també aconseguir que la gent canviï el costum d'anar en cotxe a tot hora i de porta a porta. Segons Vanessa Bastida, tècnica en educació i comunicació ambiental de Promoció del Transport Públic (PTP), la clau per a aconseguir-ho és restringir l'aparcament dins les ciutats. La zona verda ha estat un primer pas, però caldria regular-ho encara més, i estudiar iniciatives d'altres indrets on, per exemple, es limita l'aparcament només als vehicles amb alta ocupació. L'altra gran opció, que per ara no sembla tenir massa empenta a Catalunya, són les zones park-and-ride: aparcaments als afores que permeten deixar el cotxe i connectar amb la xarxa de transport públic.