Font: Ajuntament de Barcelona
Un total de 21 centres escolars s’incorporen al programa Escoles + Sostenibles de Barcelona, que aquest curs tindrà com a eixos principals l’emergència climàtica, la contaminació de l’aire i el futur del planeta. Durant el curs els alumnes treballaran projectes per millorar la sostenibilitat a l’escola i el seu entorn.
L’1 de gener de 2020 es decretarà l’emergència climàtica a Barcelona amb un document que dues-centes entitats, experts i representants de totes les administracions ja estan treballant.
En aquest context, el programa Escoles + Sostenibles ha situat l’emergència climàtica com un dels eixos prioritaris de treball per a aquest curs. La xarxa, amb 19 anys de recorregut, inclou 358 centres educatius de la ciutat.
Una transformació amb l’alumnat
Durant el curs, cada centre desenvolupa un projecte propi per millorar la sostenibilitat a l’escola i el seu entorn, amb la participació directa dels estudiants i el professorat. Els projectes poden incloure:
- Horts ecològics
- Sistemes de compostatge
- Propostes per a una mobilitat més sostenible
- Propostes per a una bona qualitat de l’aire i acústica
- Idees per a un consum responsable
- Sistemes d’estalvi d’aigua i d’energia
L’Acte de Signatura del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat va donar la benvinguda al curs 2019-2020 a més de 240 alumnes i docents de 43 centres educatius amb una trobada que va voler reivindicar l’emergència climàtica actual connectant amb un personatge del futur.
El Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona acull cada any la celebració de l’Acte de signatura del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat, un espai de trobada per als centres educatius que entren a formar part d’Escoles + Sostenibles i els que inicien o renoven el seu projecte triennal. El passat 16 d’octubre, la segona tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, va donar el toc d’inici a l’acte fent esmena de la importància de l'alumnat de cara al futur de Barcelona "Els infants i joves han de tenir-se en compte a l’hora de prendre mesures i aplicar la sostenibilitat a la ciutat. Cada projecte d'Escoles+Sostenibles és una acció que compta, és una acció transformadora".
Al llarg de l’acte, el tema central va ser l’emergència climàtica, i amb una petita performance teatralitzada es va voler ressaltar com pot arribar a ser el futur del planeta si no s’hi actua de forma immediata. A través d’una intrèpida protagonista, la Rita, l’alumnat assistent va poder connectar amb el futur dels anys 2030, 2050 i 2100 i conèixer a la Sansa, una noia, dona i senyora (depenent de l’any en el qual parlàvem amb ella) que explicava al públic com era la Terra del futur on ella vivia i de quina manera havien influït les nostres accions del present. Gràcies a ella, l’alumnat va poder esbrinar alguns dels possibles escenaris futurs causats pel canvi climàtic. A més, com que la Sansa estava molt interessada a saber més coses del moment actual, l’alumnat protagonista d’algunes de les accions més rellevants del curs passat van poder presentar i explicar-les, esperant que d’altres trobessin inspiració i noves idees per emprendre-les als seus centres educatius.
Primerament, l’Escola Miralletes va explicar la seva participació en la segona edició de la Marató de l’Estalvi Energètic, una proposta en què van participar 10 centres de la xarxa d’un total de 62 edificis i equipaments municipals. Durant un mes, l'Escola Miralletes van emprendre mesures per reduir el seu consum d’electricitat, aigua i gas. Regular la temperatura a l’aula, obrir les persianes per aprofitar la llum natural o fer servir el doble polsador del vàter són algunes de les accions que van explicar. En segon lloc, l’Escola Santa Dorotea ens va explicar la Gran Allau, una acció que va agrupar més de 500 joves i infants de 13 centres, que reivindicaven mesures per fer front al canvi climàtic i aturar la desmesurada generació de residus. Per últim, l’Escola Font d’en Fargas va explicar el projecte de Refugis climàtics, que s’inicia aquest any i en el marc del qual han fet propostes de mesures com instal·lar fonts, ruixadors d’aigua o posar més vegetació als patis “volem que la nostra ciutat i la nostra escola sigui un lloc millor per viure-hi”, apuntaven els alumnes.
Per altra banda, els centres nous van rebre el reconeixement per part d’alumnat d’altres centres veterans amb l’obsequi d’una olivera com a símbol del que representa el projecte de sostenibilitat i que quedarà a l’escola o institut durant molts anys. Els centres que inicien o renoven el projecte triennal van rebre una placa identificativa d’Escoles + Sostenibles o bé un diploma. Per acabar l'acte, entonant la consigna "sense planeta, no tenim futur", les persones assistents es van desplaçar al pis de baix amb pancartes i una batucada, en la línia de les mobilitzacions del 27 de setembre en motiu de la vaga pel clima.
Amb la celebració d’aquest acte i l’inici de curs el programa Escoles + Sostenibles, es consoliden un total de 358 centres educatius que formen part de la xarxa, dels quals 12 s’incorporen per primera vegada, 9 ho fan després d’un temps de no ser-hi i 43 que presenten el seu primer projecte triennal o el renoven. Un any més augmenta el nombre de centres que han signat el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022, arribant enguany al 69% del total de centres de la ciutat. Aquest acte escenifica la voluntat d’implicació dels centres educatius per incloure la sostenibilitat de manera transversal als seus projectes, així com visualitzar la importància d’aquesta xarxa en la construcció i transformació de la ciutat.