Font: Xavier Duran. CCMA
Ha entrat en vigor a Londres la zona d'emissions ultrabaixes (ULEZ en anglès), que estableix uns límits molt més estrictes i uns peatges més elevats per als vehicles que vulguin accedir a la part central de la capital britànica. Es tracta de la primera que s'estableix al món.
Bàsicament, les mesures afectaran tots els vehicles dièsel anteriors als 2015 i tots els vehicles de gasolina que es van posar en circulació abans del 2005. Per entrar al centre de Londres aquests hauran de pagar 12,50 lliures (14,50 euros) si es tracta de cotxes, motos o furgonetes. Però per als camions de més de 3,5 tones o els autocars i busos de més de cinc tones el preu pujarà a 100 lliures (116 euros).
Es tracta de preus diaris. És a dir, donaran dret a circular només durant aquell dia. La ULEZ estarà vigent 24 hores al dia, cada dia de l'any, festius inclosos, sense cap excepció. L'alcalde de Londres, Sadiq Khan, n'ha explicat així els motius:"La contaminació de l'aire és actualment un repte significatiu per a Londres i un tema de gran prioritat per als residents. La ULEZ s'està introduint per millorar l'aire que respirem amb mesures que promoguin el repartiment més eficient de mercaderies, perquè es camini més i es faci servir més el transport públic."
Més ingressos per asma
La ULEZ s'inaugura pocs dies després que es fes públic un estudi encapçalat per Heather Walton i altres investigadors del King's College de Londres. Finançat per la Greater London Authority, assenyala que la contaminació ha provocat més de 4.000 admissions hospitalàries entre el 2014 i el 2016.
Segons els autors, els nens han estat molt afectats. Uns mil ingressos en aquests tres anys es poden atribuir a alts nivells de contaminants, com els òxids de nitrogen. Això significa la desena part del tot els ingressos de nens per asma.
El nombre d'adults afectats és inferior: uns 600 ingressos. Però torna a ser molt elevat en gent gran. Tot i les dificultats per diferenciar les causes dels ingressos, els investigadors calculen que la contaminació va empitjorar els problemes d'asma i de malaltia pulmonar obstructiva crònica i que això va dur a 2.500 admissions extres als hospitals.
Cent mil vehicles diaris
Cada dia entren a la zona central de Londres uns 100.000 vehicles. Es calcula que les mesures n'afectaran uns 40.000. La superfície total és d'uns 26 quilòmetres quadrats, però a partir de l'octubre del 2021 hi haurà una ampliació i superarà els 700 quilòmetres quadrats. Això afectarà 1,4 milions de ciutadans. En comparació amb Londres, Barcelona té una superfície total de 102 quilòmetres quadrats.
De moment, hi haurà algunes exempcions. Els que viuen a la Zona amb peatge per congestió -que imposa pagaments quan la contaminació arriba a certs nivells- n'estaran totalment exempts fins el 24 d'octubre del 2021. Però a partir d'aquella data hauran de pagar si no tenen vehicles que compleixen els estàndards.
Els vehicles amb conductor minusvàlid o que porti passatgers minusvàlids n'estaran exempts fins al 25 d'octubre del 2025. I els taxis estan totalment exempts del peatge.
Mesura per a la salut, no recaptatòria
Les autoritats londinenques afirmen que es tracta d'una mesura per millorar la salut i no per recaptar diners, i que els primers anys probablement tindrà costos econòmics. Però calculen que juntament amb altres mesures, com ara autobusos i taxis més nets, la ciutat complirà amb els límits europeus d'òxids de nitrogen el 2025.
Semblen molts anys, però un estudi publicat a la revista "Enviromental Pollution", liderat per la catalana Anna Font, del King's College de Londres, calcula que sense aquestes mesures Londres trigaria gairebé dos segles -en concret, 193 anys- a assolir aquests nivells.
En l'estudi es comparen els efectes de les mesures de restriccions de vehicles més contaminants a París i a Londres. Els autors conclouen que si bé la reducció dels nivells de partícules va ser més ràpid a Londres, pel que fa als òxids de nitrogen París "només" necessitaria 20 anys, amb les mesures actuals, per assolir els nivells legals.
Els impulsors de la ULEZ esperen que hi hagi una reducció d'un 5% de vehicles en el primer any, a mesura que la gent vagi al centre caminant, en bicicleta o en transport públic. També creu que se seguiran produint renovacions del parc de vehicles. En els darrers dos anys, un cop fet l'anunci que s'establiria la ULEZ, el nombre de vehicles que entren a la zona i que compleixen els estàndards ha passat del 39% al 61%. Però també recorden que cotxes, motos i camions generen contaminació no només amb les emissions del motor, sinó també amb el fregament dels pneumàtics i el desgast dels frens.