Font: Ajuntament de Manresa
En el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, Manresa ha presentat avui tres nous busos híbrids, amb els quals ja s’eleva a cinc el nombre de vehicles d’aquestes característiques, per tal d’oferir un transport públic de qualitat i sostenible. Aquesta és una de les activitats de la Setmana de la Mobilitat, que inclourà altres actes a la ciutat.
L’Ajuntament de Manresa, en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, incorpora a la flota d’autobusos de Manresa Bus tres autobusos híbrids al transport de viatgers operat per l’empresa del grup Sagalés. Aquests tres busos se sumen als dos que es van estrenar fa dos anys i realitzaran preferentment els recorreguts de les Línies L1 –La Balconada i L2 –La Parada, que tenen la parada de regulació principal al carrer Guimerà.
Els tres busos s’han presentat aquest matí, a la plaça Sant Domènec, amb la presència del regidor Qualitat Urbana, Mobilitat i Serveis de l’Ajuntament de Manresa, Jordi Serracanta, del director d’explotació de Manresa Bus, Francisco Ledesma; i del conseller delegat del Grup Sagalés, Ramon Sagalés.
Amb aquestes incorporacions, l’Ajuntament de Manresa segueix el compromís del Pla de Mobilitat de promocionar la utilització de vehicles ecològics i per tal d’oferir un servei de transport públic de qualitat i sostenible, incorporant les millors tecnologies disponibles, ja sigui per minimitzar el impacte ambiental i millorar la qualitat de l’aire, com per oferir millor servei o més confortabilitat als usuaris.
Estalvi d’energia i reduccions d’emissions
El sistema de propulsió híbrida d’aquests vehicles ofereix un rendiment òptim en trajectes urbans, ja que aprofita els processos de desacceleració i frenada per recarregar les bateries gràcies a un sistema de frenada regenerativa. Aquests autobusos disposen d'un motor de combustió interna associat a un generador elèctric, que permet la recàrrega de les bateries.
Això suposa que poden circular amb tracció purament elèctrica, amb zero emissions i consum, fins que la càrrega de les bateries cau per sota d’un nivell mínim. A partir d’aquest moment, s’activa el motor de combustió interna que fa de propulsor del vehicle, alhora que fa funcionar el generador elèctric per tornar a carregar les bateries fins al nivell necessari perquè torni a funcionar en mode purament elèctric.
D’aquesta manera s’aconsegueix un estalvi d’energia de l’ordre del 22% i una considerable reducció d’emissions de partícules, òxids de nitrogen i monòxid de carboni, en comparació amb els vehicles dièsel convencionals. El sistema híbrid també té efectes positius en la reducció de contaminació acústica. Segons els assajos coneguts, la reducció de la potencia acústica pot arribar al 50%.
Proves pilot i dos primers busos
El 2014 es va realitzar les primeres proves pilot amb autobusos híbrids cedits per diferents fabricants, que van tenir molt bona rebuda dels usuaris del servei de transport públic urbà de Manresa.
Amb les dades obtingudes per les proves pilot s’ha realitzat un estudi comparatiu de valoració. Els resultats d’aquest estudi van
indicar que el model més competitiu dels híbrids testats, adaptat a la orografia de Manresa, és el model MAN lion’s city hybrid (A 37 híbrid Euro6), que va obtenir un resultat d’estalvi de combustible del 22% respecte els vehicles actuals de la flota. Els dos primers vehicles d’aquest model van entrar en funcionament a mitjan octubre de 2015.
Composició actual de la flota
En aquest moment la flota del servei de transport públic de la ciutat té un total de 17 vehicles, dels quals en dies laborables lectius en circulen 14 i n’hi ha tres de reserva. Cinc d’ells ja són híbrids.
A partir de l’antiguitat dels vehicles adscrits i durant el període de durada del contracte es preveu un calendari de renovacions de la flota d’autobusos. En aquest sentit estava previst per contracte fer aquesta renovació a l’estar amortitzats els vehicles més vells. Els propers anys s’aniran incorporant més vehicles híbrids a la flota.
Els nous vehicles híbrids disposen, igual que la resta de vehicles, de rampa d’accés per persones amb mobilitat reduïda, cadires de rodes i cotxets de nens, espai interior destinat a la col·locació de cadires de rodes i cotxets de nens, reserva de seients per a persones amb mobilitat reduïda, senyalitzats i propers a les portes d’accés, informació visual i acústica a bord dels vehicles (amb informació de propera parada, correspondència, incidències, ...) per a persones amb discapacitats visuals i acústiques, aire condicionat i són vehicles amb pis baix continu.
Els nous vehicles són de 12 metres, pis baix complert i tres portes.