Font: Ajuntament de Terrassa i MónTerrassa
Jordi Ballart i Marc Armengol | Foto: Ll.Tarrida
Terrassa inicia una campanya de sensibilització de la ciutadania alhora que aposta per millorar el servei d'Eco-Equip i potenciar els serveis de recollida de mobles i voluminosos
L'alcalde de Terrasas, Jordi Ballart, i el primer tinent d'alcalde de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, han presentat la nova campanya per millorar la neteja i la recollida selectiva on han volgut remarcar que "es tracta d'un repte compartit, que comptarà amb un major esforç des de l'administració però que també necessita i reclama un major compromís i corresponsabilitat per part de la ciutadania".
La principal mesura ha estat destinar 2,5 milions d'euros (un 4,3% més que l'any passat) del pressupost municipal del 2017, que es distribuiran no només per cobrir les despeses corrents sinó, sobretot, a introduir millores en el servei de recollida i neteja. Així, s'han marcat tres grans eixos als quals s'ha de revertir aquesta inversió i esforç: millora del servei; major inspecció i control; i una nova campanya de sensibilització.
Quant al primer apartat, s'ha previst un increment de la plantilla fixa en 15 persones i la incorporació d'una nova ruta de càrrega lateral -encara per decidir- amb l'adquisició de dos nous vehicles específics. Armengol ha remarcat que són conscients que la plantilla d'Eco-Equip s'havia vist reduïda entre 60-80 persones en els darrers anys, i que amb les disset persones incorporades l'any passat i la quinzena d'ara esperen a poc a poc anar recuperant els recursos humans necessaris. Sobre el Cap de recursos humans, càrrec fins ara vacant, l'executiu ha manifestat que s'està en procés de selecció però que encara no hi ha data fixada per la seva suplència.
Pel que fa al control i inspecció, s'ha anunciat un reforç de plantilla amb 14 persones més que es dedicaran a comprovar la correcta aplicació de l'ordenança de residus i controlaran que no es provoqui cap infracció, sigui empreses, comerços o també particulars. Per acompanyar i afavorir aquesta tasca d'inspecció hi haurà un major control policial sobre aquells punts habituals -anomenats punts negres- d'acumulació de residus voluminosos, zones d'obres, polígons industrials i espais naturals com l'Anella Verda.
Quant a la campanya de sensibilització, Terrassa preveu incorporar 9 informadors que es mouran per tots els barris per tal de transmetre a la ciutadania i als comerços la necessitat de reciclar i d'utilitzar les deixalleries mòbils. Aquesta figura tindrà la funció de resoldre dubtes sobre la recollida selectiva i motivar l'ús del servei de recollida de mobles i voluminosos (només un 8% de la recollida de mobles es produeix prèvia concertació amb Eco-Equip a través del telèfon 900 720 135), així com de transmetre els costos ambientals i econòmics que suposa no reciclar bé. "L'objectiu és incrementar el 30% de recollida selectiva que tenim perquè ens trobem que la taxa de residus només cobreix el 70% del seu cost, així que no tenim més opcions, o incrementem el reciclatge per tal que portem menys residus a l'abocador i es redueixi el cost o augmentem l'impost", ha remarcat el tinent d'alcalde.
L'Ajuntament ha portat a terme en els darrers anys diverses accions d'informació i sensibilització de la ciutadania i de millora dels serveis de recollida. I s'han aprovat ordenances i normes reguladores per a garantir el bon ús dels serveis. Però encara és necessari millorar la quantitat i la qualitat de la recollida selectiva de residus, i reduir les deixalles que esposen al contenidor de la fracció resta (aquells residus que no es poden reciclar). Separant correctament els residus estalvia recursos i costos de tractament i ambientals innecessaris. A més, es manté la ciutat més neta i es col·laboraen la millora del medi ambient i de la salut.
Davant la necessitat d'afrontar aquesta situació amb la màxima col·laboració i el compromís de tothom, l'Ajuntament proposa a la ciutadania el "Pacte per la neteja i la recollida selectiva" i en el context del Pacte ha posat en marxa una campanya d'informació i sensibilització, que inclou un Tríptic informatiu, amb els següents objectius:
- Sensibilitzar per millorar la quantitat i qualitat de la recollida selectiva, especialment de la matèria orgànica
- Reduir al mínim l'aportació a la fracció resta
- Informar dels costos ambientals i econòmics de no reciclar bé
- Informar i recordar que la recollida selectiva de les diferents fraccions té caràcter obligatori
- Informar del funcionament del servei de recollida de mobles i estris vells, del servei de deixalleries i del telèfon gratuït de la neteja i el reciclatge
- Informar del règim sancionador per fer mal ús dels serveis
- Sensibilitzar per reduir les actuacions incíviques
- Sensibilitzar per reduir la generació de residus a partir d'un canvi d'hàbits en el consum i de pràctiques de reutilització