Mobilitat sostenible per fer front a l'escalfament al Mediterrani

Font: MedCities

17/04/2023 - 12:35

L'entitat municipalista Medcities ha presentat una sèrie de mesures sobre mobilitat sostenible al Parlament de Catalunya per fer front a l'escalfament de la regió mediterrània.

La conca mediterrània s’escalfa un 20% més ràpid que la mitjana global. És la 2a regió més afectada després de l’Àrtic.

El 37% del litoral mediterrani es troba per sota dels 10 metres sobre el nivell del mar, fet que afectarà 42 milions d’habitants.

Avui, les emissions provinents del transport representen el 25% de les emissions de gas d’efecte hivernacle de la Unió Europea.


 

MedCities, creada l’any 1991 a Barcelona i amb seu a la capital catalana, és una associació formada per 73 ajuntaments i unions de municipis de 17 estats diferents, tots pertanyents a les 3 ribes del mar Mediterrani. Sota els seus 3 principals eixos d'actuació —igualtat econòmica i social, desenvolupament sostenible i mitigació de la crisi climàtica—, l’ens té com a missió promoure la cooperació entre ciutats i el desenvolupament urbà sostenible en l’àmbit local dins de la regió Mediterrània.

Així doncs, MedCities treballa en xarxa amb una setantena de localitats membres i és un pont entre municipis, governs estatals i entitats internacionals que dona suport per aplicar mesures en matèria de biodiversitat, urbanisme, gestió integral de residus, energia, mobilitat sostenible, entre d’altres temàtiques. Sempre amb l’objectiu final d’apoderar els ajuntaments i oferir-los eines per a adaptar-se millor a les seves realitats ambientals i socials.

Són precisament l’experiència sobre el terreny i el profund coneixement de la regió el que fa de MedCities una associació referent de la Mediterrània. Aquesta compta amb el suport de col·laboradors i finançadors tant europeus, a través de programes de la Comissió Europea, com catalans lligats a projectes de part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.

Dins d’aquest marc, el secretari general de MedCities, Josep Canals, ha comparegut al Parlament de Catalunya dins la comissió de Territori per a traslladar les principals recomanacions polítiques i conclusions del projecte Urban Transports Community (Interreg MED) de la Comissió Europea sobre mobilitat sostenible al Mediterrani. Tal com ha declarat, “El resultat de 6 anys de treball entre diferents institucions europees és concloent: cal impulsar els modes de mobilitat sostenible (a peu, bicicleta i transport públic) si volem reduir gasos d’efecte hivernacle; reduir la contaminació de l’aire a les ciutats; i fer espais més habitables i amables en les àrees urbanes. Hem volgut traslladar aquestes conclusions no només a la Comissió Europea, sinó a institucions que tenim properes, com en aquest cas el Parlament de Catalunya, per tal que validin o modifiquin les seves polítiques normatives si així ho troben escaient”.

El projecte europeu ha comptat amb finançament de FEDER del Programa Interreg MED i s’ha centrat en la formació, sensibilització, intercanvi de solucions i transformació de polítiques públiques de 8 territoris beneficiaris. D’aquí se n'han derivat 12 solucions innovadores i 45 recomanacions.

Partint d’aquí, el secretari general ha destacat la urgència d’implementar noves mesures en la planificació urbanística, en la mobilitat i en la gestió del turisme lligat a la mobilitat sostenible, tant a casa nostra com a la resta de la conca mediterrània, davant les condicions meteorològiques cada cop més extremes derivades de la crisi climàtica: augment del nivell del mar, inundacions, vents extrems, incendis forestals i onades de calor. “Ja fem tard i cal actuar, des de l’ONU i els experts ens ho diuen. La ciutadania ha de canviar hàbits i les autoritats locals són les administracions més capaces de transformar les polítiques en aquest camí: cal dotar-les de més recursos econòmics i humans, però”, ha reblat Canals.

I és que només el 2020 Adif va destinar 83,6 milions d’euros a reparacions de danys provocats per fenòmens meteorològics extrems. Sequeres greus com les que pateix Catalunya seran cada vegada més freqüents; també els greus incendis. Són l’efecte més clar que hem de reduir emissions, però també adaptar-nos ja als canvis irreversibles.

Algunes de les recomanacions esmentades són:

  • Construir una estratègia de resiliència, incorporant els riscos d’origen climàtic a la planificació urbanística.
  • Incorporar ja mesures d’actuació per protegir rieres i la costa de manera sostenible, no urbanitzant o desurbanitzant en alguns casos.
  • Incorporar sistemes de sensibilització i alerta primerenca sobre tots els riscos.
  • Fomentar el desenvolupament d’infraestructures verdes, efectives per fer front a les altes temperatures i les inundacions a les ciutats. Més verd a les ciutats i menys barreres artificials a la costa en són exemples a expandir.
  • Dissenyar vehicles i parades de transport adaptades al clima o proporcionar altres refugis tèrmics.
  • Utilitzar sistemes de ventilació de baix consum en autobusos i trens de metro.
  • Planificar la mobilitat de manera integrada, pensant en l’activitat turística com a part del conjunt.
  • Impulsar instruments de bon govern participatius que incloguin els agents del sector turístic privat, els diferents departaments de l'administració pública, els representants de veïns i les comunitats.

Actualment, més de 30 autoritats locals de la Mediterrània ja han signat la Declaració de la Comunitat Urban Transports per una Mobilitat sostenible a la regió.

Cliqueu aquí per llegir totes les recomanacions polítiques derivades del projecte Urban Transports Community


 

 

 

Relacionats

Notícia

L’Ajuntament de Girona inicia la implementació dels sistemes de recollida de residus amb diferents fases i campanyes informatives

Notícia

Només cinc ciutats han estat elegides a escala europea, i dues són a Catalunya. La subvenció per a cada ciutat oscil·la entre els 65.000 i els 85.000 euros, i està recolzada per FedEx.

Article

Aigües de Reus ha presentat aquest dimarts, 12 de març el nou projecte de recuperació de la Bassa Nova, a l’entorn del passeig de la Boca de la Mina, que en breu es posarà a exposició pública i posteriorment es traurà a licitació per segon cop després que un primer concurs quedés desert a principi de 2023

Butlletí