Font: 080 Barcelona Fashion
Foto: Col·lecció Sonia Carrasco
La 24ª edició del certamen de moda s'ha celebrat al Recinte Modernista de Sant Pau del 25 al 28 de juny. Una edició marcada per la moda sostenible, l’economia circular i el fash-tech, els tres eixos principals del que succeirà tant a dins com a fora de la passarel·la.
“Donant continuïtat al Pla d’Acceleració de la moda catalana, que vam anunciar a la passada edició del certamen, l’edició del 080 que ara comença inclou continguts orientats als tres eixos estratègics del pla: la internacionalització, la comercialització i el fashion tech i la sostenibilitat” ha indicat Muntsa Vilalta, directora general de Comerç i directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM). Per la seva part, Marta Coca, la cap d’Àrea de Moda i project manager del 080, ha apuntat que “en aquesta edició hem focalitzat esforços en l’acceleració dels vectors de tecnologia i sostenibilitat”. Segons ha explicat, “des del 080 hem emfatitzat aquesta aposta pel fash-tech i per la sostenibilitat perquè és el que estan fent les marques. El 080 és un reflex de les tendències”.
Així, la moda sostenible ha estat una de les grans protagonistes de la nova edició. Sobre la passarel·la, s'han pogut veure moltes col·leccions sostenibles, com la de la dissenyadora nouvinguda Sonia Carrasco, i també compromeses amb una producció de proximitat, com la firma debutant Narbon.
La col·lecció de Sònia Carrasco és una coordenada, 33.394759, -124.969482, l'illa de plàstic de l'Oceà Pacífic. Però anem ja amb les peces atemporals d'aquesta barcelonina. "No entenem de temporades, hi ha roba d'abric i roba per al bon temps, la roba hauria de ser atemporal". És una proposta per a dona, que va del blanc cru al blau passant pel caqui i el beix, amb talls moderns i molts maxibolsillos a la vista. Ni un sol estampat. Hi ha micos amb caputxa, gavardines i abrics, pantalons sastre amb samarretes de cotó, vestits llisos. Una passada amb 36 canvis harmoniosos i amb el qual espera arribar a botigues multimarca "amb una producció controlada, cal reduir la petjada ecològica".
Els materials de la col·lecció es basen en teixits 100 % orgànics com el denim, però també 100 % reciclats com el niló, obtingut d'ampolles de plàstic pic.twitter.com/sTMQh2s7Mg
— 080 Bcn Fashion (@080_bcn_fashion) 26 de juny de 2019
A més, també serà present al programa d’activitats paral·leles amb iniciatives com “B-SEARCULAR: una oportunitat per a la moda. Una gran oportunitat per al planeta”, impulsada per EPSON; i el Texmeeting by Texfor, el fòrum de debat de la indústria tèxtil que en aquesta ocasió se centrarà en la importància creixent de la sostenibilitat a nivell global i el repte que suposa la traçabilitat.
A més a més, la sostenibilitat i el seu vincle amb el fash-tech ha dominat la 5ª edició del 080 Investor Day, el fòrum d’inversió de la indústria de la moda impulsat per la Generalitat i la plataforma d’inversió Seed&Click. Una vegada més, dona impuls a start-ups de base tecnològica aplicades a la moda així com a dissenyadors emergents tot promovent la recerca de capital i la trobada amb inversors nacionals i internacionals.
Pel que fa a la passarel·la, un total de 27 dissenyadors i marques hn participat en aquesta 24ª edició. Nicholas K, Nous Étudions i Marrakshi Life, tres propostes ben diferents que s’emmarquen en la voluntat d’internacionalització del certamen. Nicholas K és el projecte dels germans Nicholas i Christopher Kunz, amb base a Nova York, d’una línia de dissenys progressius elaborats amb teixits sostenibles i pràctiques ètiques. Per la seva part, Nous Étudions és la firma vegana de la dissenyadora argentina Romina Cardillo, coneguda per treballar amb descarts de teixits com la seva matèria principal. Al seu torn, Marrakshi Life és la firma del fotògraf Randall Bachner, que s’inscriu en la tendència de la moda andrògina i unisex, a més d’alinear-se en pràctiques de producció sostenibles.
En conversa amb Efe, minuts abans de la desfilada, Nicholas i Cristopher Kunz han explicat que després del canvi d'hàbits en l'alimentació de moltes persones conscienciades amb el canvi climàtic, el "següent pas d'acció individual a escala global" passa per la moda. "La indústria en els darrers anys aposta per la sobreproducció a baix preu, el que provoca que s'usi gran quantitat de químics i de recursos com l'aigua", ha assenyalat Nicholas, que ha lamentat que es tenyeixin tots els teixits per defecte, el procés més contaminant. La seva nova col·lecció ha estat, en canvi, tenyida amb productes naturals, com flors, encara que la majoria de peces conserven el seu color original, peces de teles naturals, com el lli, la seda o el cotó orgànic.
Els germans destaquen que l'última col·lecció que presenten a Barcelona, una ciutat que han afirmat "adorar" des de molt abans de ser convidats, no hauria estat possible presentar-la en un lloc com Nova York, la seva aparador tradicional, ja que lluny d'haver d'adaptar a les tendències que obliguen les grans cites, han pogut centrar-se en la seva "art" i els seus "valors". "Ens encanta aquest lloc (el recinte modernista de l'hospital de Sant Pau) i encaixa perfectament amb la nostra col·lecció, que vam idear després de veure unes velles imatges d'un convent. Ens va semblar que les monges tenen un uniforme molt 'fashion' i ningú mai li ha prestat atenció ", ha dit Cristopher a Efe.
Altres marques del dia com Escorpion o Maite by Lola Casademunt també han explicat a Efe que estan incorporant bones pràctiques més respectuoses amb el medi ambient, com integrar plaques solars als seus edificis o reciclar les aigües que utilitzen durant la producció.