Neix l’AMBici, el servei de bicing metropolità

2.600 bicicletes 100 % elèctriques de darrera generació per a 15 municipis de la metròpolis de Barcelona

Font: Ajuntament de Barcelona i AMB

25/10/2022 - 20:00

El servei, creat per l'AMB i complementari al transport públic, es posarà en marxa a principis del 2023 i durant els primers mesos de l'any arribarà a gairebé 1,2 milions de ciutadans. 

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, i el president de BSM, Jaume Collboni, han presentat la infraestructura del nou servei de bicicleta compartida metropolitana, AMBici, junt amb els 15 alcaldes dels municipis on s'implantarà inicialment el servei. Durant l'acte, han mostrat el model de bicicleta elèctrica de darrera generació, l'estació d'ancoratge i el tòtem informatiu del nou servei de bicicleta metropolitana, que es posarà en marxa el 2023. En concret, a principis del 2023 arribarà als municipis de Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat, i durant els tres mesos següents, als altres 12 municipis.

L'AMBici arribarà a 15 municipis metropolitans: l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

"Avui donem resposta a un compromís metropolità, presentant una nova oferta i un nou servei a la ciutadania. L'AMBici aterrarà els propers mesos a les nostres ciutats i ajudarà a accelerar la nova mobilitat que necessitem a la metròpolis de Barcelona. Una mobilitat més neta i saludable la demanda de la qual segueix creixent i que ens ha d'ajudar a fer front a la crisi energètica i climàtica. Gràcies a un abonament metropolità i les estacions de transferència planificades, hem aconseguit la màxima integració possible entre l'AMBici metropolità i el Bicing de Barcelona. A banda, l'AMBici, que s'ha finançat parcialment amb fons Next Generation, serà complementari amb el transport públic, facilitant la intermodalitat", ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

El primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona i president de BSM, Jaume Collboni, ha posat en valor que "amb l'entrada en funcionament de l'AMBici s'eliminen les fronteres físiques entre els municipis metropolitans, amb la integració del nou servei amb el Bicing, un sistema consolidat i amb més de 135.000 abonats" i ha afegit que aquests integració es durà a terme "a partir, inicialment, de la creació d'un únic abonament i estacions de transbordament entre municipis".

El primer tinent d'alcalde també ha destacat l'aterratge dels Fons Next Generation, definint-los com una "veritable eina de lluita contra el canvi climàtic a partir de la modernització i transformació del transport públic per aconseguir una mobilitat més sostenible".

El projecte posarà a disposició dels ciutadans fins a 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions d'estacionament. L'AMBici estarà integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpolis de Barcelona, cosa que facilitarà la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic, com el Bus Metropolità, el metro, el tramvia, el ferrocarril, etc.

L'AMBici ha estat creat per l'AMB i el gestionarà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). És un projecte cofinançat amb 7 milions d'euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (fons Next Generation) i  suposarà un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona.

Com a mínim, la meitat de les estacions tindran un punt de recàrrega elèctrica, mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder fer servir el sistema d'ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques.

 

Bicicleta, estacions i ancoratge

L'AMBici tindrà bicicletes 100 % elèctriques de darrera generació. Concretament, el model e-SMARTbike 2.0, que ofereix la facilitat per maniobrar de manera àgil i segura, tot mantenint el control de la bicicleta, en un entorn urbà, i compta amb un motor central situat en la posició més baixa de la bicicleta. Gràcies a aquesta configuració, quan l'usuari utilitza la bicicleta es configura un centre de gravetat baix que fa que la posició corporal sigui més vertical, la qual cosa garanteix que l'usuari se senti segur durant el trajecte i millori la seva experiència en la conducció i maniobrabilitat, sobretot en les corbes i els terrenys més complicats. Això ajuda a millorar-ne la conducció general, ja que el pes es distribueix millor al llarg de la bici. D'altra banda, com que són 100 % elèctriques, serà més fàcil fer-les servir en els barris alts, o que les persones grans o amb dificultats de mobilitat les utilitzin, ja que les prefereixen per davant de les mecàniques.

El motor de les noves bicicletes metropolitanes té un dispositiu connectat al sistema elèctric de la bicicleta que permet monitorar-ne en tot moment l'estat i així oferir la millor experiència a l'usuari. A més, l'e-SMARTbike 2.0 té una funció integrada, "Starter Boost", en què s'activa la compatibilitat total del motor i s'accelera més ràpidament en els primers metres. Aquesta funció s'activa quan l'usuari experimenta les primeres oscil·lacions, i aleshores es produeix una arrencada suau. Els nivells d'assistència a l'usuari seran automàtics i ajustats depenent del pedaleig de l'usuari, i l'assistència deixarà de funcionar quan s'arribi als 25 km/h, així com quan l'usuari freni la bicicleta.

Les bicicletes de l'AMBici també disposaran d'una pantalla integrada on es pot visualitzar el nivell de càrrega, activar l'assistència del motor elèctric o apagar-la. Addicionalment, a través de l'aplicació mòbil l'usuari podrà activar o desactivar l'assistència en el moment que faci un lloguer, una pausa o quan torni la bicicleta. Això permet gestionar el nivell de bateries de manera molt eficient. El nivell de càrrega de la bicicleta també es podrà veure a l'aplicació mòbil.

Les bicicletes tindran un sistema de geolocalització per satèl·lit. Es tracta d'un xip capaç de processar un senyal provinent dels sistemes GPS, GLONASS, BeiDo i Galileu, que permetrà proveir un nivell de precisió adequat en el procés de geolocalització.

Les estacions seran modulars i almenys el 50 % disposaran de recàrrega elèctrica i estaran vinculades a estacions de transport públic.

 

Tarifa del servei AMBici

Durant el 2023, l'AMB aplicarà una tarifa promocional de 25 € l'any per abonament, que permetrà 30 minuts d'ús gratuïts per cada trajecte. Després dels 30 minuts gratuïts, costarà 0,50 € cada 30 minuts.

A partir del 2024, l'abonament tindrà un cost de 40 € l'any, amb els primers 30 minuts a un preu de 0,15 €. Després dels 30 minuts inicials, costarà 0,50 € cada 30 minuts.

Els usuaris que vulguin emprar la targeta física, la podran adquirir per un cost de 6 euros. L'aplicació mòbil no té cap cost i, per tant, no caldrà fer cap pagament inicial.

 

Abonament metropolità per a l'AMBici i el Bicing

Per tal de facilitar l'ús conjunt del servei AMBici de l'AMB i el servei Bicing de l'Ajuntament de Barcelona, i establir unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar els dos sistemes, es crearà un abonament metropolità.

D'aquesta manera, l'abonament del servei metropolità AMBici es rebaixarà de 40 a 25 euros anuals i el de Bicing, un 20 % (40 € o 28 €, en funció de la tarifa escollida de Bicing). És a dir, l'abonament metropolità, per utilitzar els dos serveis, estarà entre els 53 i els 65 euros anuals.

 

Servei integrat

Pel que fa a la integració de l'AMBici amb el servei de Bicing, s'ha previst crear estacions de pont o de transferència dels dos serveis, ubicades en zones limítrofes de Barcelona amb els termes municipals de Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, l'Hospitalet de Llobregat i Esplugues de Llobregat, i l'abonament metropolità, amb descomptes per als usuaris dels dos serveis.

Inicialment, es preveuen fins a 7 estacions de transferència, situades en les localitzacions següents: 

  • Barcelona - Sant Adrià de Besòs, Campus UPC – Diagonal Besòs
  • Barcelona - Sant Adrià de Besòs, La Pau
  • Barcelona - Santa Coloma de Gramenet, Baró de Viver
  • Barcelona - Esplugues, Zona Universitària
  • Barcelona – l'Hospitalet de Llobregat, Ciutat de la Justícia
  • Barcelona – l'Hospitalet de Llobregat, Riera Blanca
  • Barcelona – l'Hospitalet de Llobregat, Collblanc

 

Proveïdor global de mobilitat

TMB gestionarà el nou servei a través d'una societat del grup, PSM, dins de la línia establerta en el seu Pla estratègic 2025 de constituir-se en proveïdor global de mobilitat sostenible i posar en marxa nous serveis a l'àrea de Barcelona que siguin complementaris a les dues grans xarxes de transport col·lectiu, la de metro i la d'autobusos.

 

Estratègia metropolitana del PMMU 2019-2024

Aquest nou servei metropolità, que recull l'experiència de l'e-Bicibox i pren el Bicing com a referent per fer un servei més potent, s'emmarca en l'estratègia metropolitana del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024, el full de ruta de les polítiques de mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als pròxims anys, i del Pla d'actuació metropolità PAM 2019-2023.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

La ciutat té 32 estacions del Bicing metropolità repartides arreu del municipi, amb 341 bicicletes elèctriques

Notícia

En el marc de l'aposta municipal per una mobilitat més saludable i sostenible, han finalitzat les obres de construcció del tram del carril bici metropolità Bicivia 8, paral·lel al riu Besòs, des de la rotonda de la B-20 fins a la fàbrica Cacaolat.

Article



Els primers avis ja han començat a pujar al tricicle adaptat del projecte ‘En bici sense edat’ que els porta a fer un passeig per Vilanova i la Geltrú.

Butlletí