Font: AMB.cat
L’AMB incorpora 18 nous vehicles sostenibles a Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Sant Adrià de Besòs, Barcelona, Tiana i Montgat, i 21 nous autobusos elèctrics que connectaran Gavà i Viladecans amb Barcelona.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona continua avançant en la renovació dels autobusos que circulen per la metròpolis de Barcelona, amb l’objectiu d’aconseguir una flota més neta i sostenible. Dimarts, 9 de juliol, s’ha presentat, a Santa Coloma de Gramenet, la incorporació de 18 nous autobusos elèctrics a la xarxa de Bus Metropolità que circula pel Barcelonès nord, els quals ja circulen per Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Sant Adrià de Besòs, Barcelona, Tiana i Montgat.
“En el marc del compromís municipal per una Santa Coloma més sostenible i saludable avui fem un petit pas més, amb aquests nous autobusos, cap a una mobilitat de zero emissions contaminants. Apostem per un model on es tingui en compte, per damunt de tot, la salut i el benestar de les persones. Com a ciutat ens hem implicat i corresponsabilitzat amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i l'Agenda 2030, de les Nacions Unides, i seguim aplicant mesures per revertir els efectes del canvi climàtic, afavorint una mobilitat més respectuosa amb el medi ambient i amb la salut de la ciutadania”, ha apuntat, durant l’acte de presentació d’aquests vehicles, l’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlón.
“El Barcelonès nord és una àrea amb serveis històrics de Bus Metropolità, i així ho demostra el 14 % d’increment de la demanda durant el primer quadrimestre d’aquest any, un increment prou notable respecte del 2023. Per aquest motiu, entre d’altres, és tan important posar en circulació aquests nous busos elèctrics, que ens ajudaran a aconseguir una flota més sostenible”, ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón.
Per altra també s'han incorporat nous autobusos elèctrics a la xarxa de Bus Metropolità que circula pel Baix Llobregat sud (que connecta els municipis de Gavà i Viladecans amb Barcelona). D’aquests nous autobusos elèctrics, actualment ja en circulen 11 per les ciutats metropolitanes i s’espera que en les properes setmanes se n’incorporin 10 més.
“Sempre hem defensat un transport públic de qualitat, que estigui a l'altura de les necessitats de la ciutadania, que funcioni i ho faci bé, i avui fem un nou pas endavant. Millorar la qualitat de l'aire és cosa de totes i tots. Però perquè els nostres veïns i veïnes deixin el cotxe a casa, cal que primer les administracions fem els deures i oferim alternatives reals i també sostenibles, com estem fent”, ha apuntat, durant l’acte de presentació d’aquests vehicles, l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia.
D'altra banda, Carles Ruiz, l'alcalde de Viladecans, ha destacat que “en el darrer any ha millorat substancialment la mobilitat de les ciutats del Delta, gràcies a la nova C-245 i a la renovació del servei d'autobusos, amb el canvi total dels vehicles i la creació de noves línies. En el cas de Viladecans, cal afegir que tots els trens ja tenen parada i que hem obert la via de Cornisa, una ronda que està traient molt de trànsit del centre de la ciutat".
“Amb la posada en circulació dels nous busos elèctrics estem fent un nou pas important per assolir una flota més sostenible, ja que a finals d’aquest any un 67 % dels vehicles ho seran, i contribuir així a la millora de la qualitat de l’aire”, ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón.
Els busos que s’han presentat compten amb el finançament dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea amb els fons Next Generation.
100 nous autobusos sostenibles de l’AMB a finals del 2024
En els propers mesos, se sumaran més vehicles nous a la flota del Bus Metropolità, fins a arribar a 100 nous busos aquest 2024. D’aquests, 39 seran totalment elèctrics, de manera que, si se sumen als busos elèctrics que ja estaven en circulació, la flota de zero emissions del Bus Metropolità de l’AMB serà de 84 autobusos. Tenint en compte també els vehicles de TMB, hi haurà 357 autobusos de zero emissions en circulació a la metròpolis de Barcelona.
Aquesta renovació significa una inversió de 32 milions d’euros per a l’AMB. L’Administració metropolitana continua així amb el pla de renovació de flota per als seus serveis de gestió indirecta (sense incloure-hi els de TMB).
Objectiu: 67 % de la flota de Bus Metropolità, sostenible per al 2024
A principis de l’any 2023, als serveis de Bus Metropolità de gestió indirecta de l’AMB hi havia més de 850 autobusos en servei, dels quals el 36 % formava part de la flota sostenible (un 31 % d’híbrids, un 4 % d’elèctrics i un 1 % d’altres tecnologies). Després de la renovació dels anys 2023 i 2024, la flota sostenible de l’AMB passarà a ser del 67 % (un 55 % d’autobusos híbrids dièsel-elèctric, un 2 % d’híbrids endollables i un 10 % d’elèctrics).
La mesura s’emmarca en l’estratègia metropolitana de millora de la qualitat de l’aire i és una de les fites del Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 (PMMU 2019-2024).
L’expansió del servei metropolità d’electrolineres, al 50 %
El Barcelonès nord també disposa, des de fa unes setmanes, de tres noves electrolineres de l’AMB, ubicades a:
- Santa Coloma de Gramenet, a l’avinguda Pallaresa (100 kW)
- Santa Coloma de Gramenet, al passeig de la Salzereda (100 kW)
- Tiana, al carrer Castellar amb el passeig de la Vilesa (44 kW)
El servei Electrolineres AMB arriba així al 50 % del seu desplegament, perquè ja estan en marxa 50 de les 102 estacions de recàrrega de vehicles elèctrics a les que l’AMB té previst arribar durant el 2024. Actualment, el servei Electrolineres AMB ja està disponible a 31 municipis i permet la càrrega simultània de fins a 174 vehicles.
Quan se’n completi el desplegament, Electrolineres AMB permetrà donar servei i carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics. Pràcticament tots els municipis de la metròpolis de Barcelona tindran punts de recàrrega. En funció de la població i extensió del terme municipal, cada municipi tindrà entre una i vuit electrolineres públiques metropolitanes.