Font: Ajuntament de Terrassa
Foto: NacióDigital / J.A.
El creuament de dades d'un sensor acústic i el GPS dels autobusos permet determinar l'impacte acústic de cada vehicle en un determinat punt de la ciutat. L'experiència es va presentar a l'Smart City Expo World Congress.
L'Ajuntament de Terrassa va participar a l'Smart City Expo World Congress, que es es va celebrar a Barcelona amb prop de 700 expositors entre empreses i organismes oficials de més de 120 estats d'arreu del món. El congrés va mostrar les últimes novetats mundials en àmbits com la mobilitat, la implicació de la ciutadania en la gestió de les ciutats, les telecomunicacions o la cura del medi ambient.
Entre els ponents del congrés, més de 400 professionals de diferents especialitats, hi havia personal tècnic de l'Ajuntament de Terrassa, que va participar en una trobada sobre energia intel·ligent, un dels àmbits que la ciutat està treballant dins del Pla director Smart City Terrassa, i que va presentar un estudi sobre l'impacte acústic dels autobusos que s'ha dut a terme amb la plataforma Sentilo Terrassa.
L'estudi s'ha dut a terme mitjançant el creuament de dades de dues fonts diferents: d'una banda els dispositius GPS dels autobusos urbans, que subministren dades contínuament a la plataforma, i d'una altra, un sensor acústic instal·lat permanentment a la rambla d'Ègara, a l'alçada de la plaça de Salvador Espriu. Aquest sensor registra cada segon el nivell de soroll i subministra també les dades a la plataforma. La comparació d'aquestes dades amb les dels GPS sobre la posició dels autobusos en les proximitats del sensor permet establir l'impacte acústic de cada vehicle. En aquest sentit, l'estudi permet constatar com l'adquisició dels nous autobusos, que van entrar en servei el passat mes de juliol, ha permès reduir considerablement els nivells de soroll.
Estudis com aquest posen de rellevància que les plataformes receptores de dades com ara Sentilo Terrassa, impulsada per l'Ajuntament el 2013, tendeixen a oferir cada cop més possibilitats d'actuació, permetent a les ciutats incorporar noves informacions elaborades a partir del seu creuament i estudi.
Sentilo Terrassa permet actualment consultar dades com ara la ubicació dels autobusos i els vehicles de manteniment urbà, la situació dels contenidors de residus del sistema de recollida lateral, la lectura de més de mig centenar de comptadors elèctrics i de gas de diversos equipaments municipals, l'estat d'ocupació de diferents pàrkings o les dades de vuit estacions meteorològiques, entre d'altres. La plataforma s'alimenta de sensors (com ara els dels contenidors de residus o els sonomètrics) o bé d'una altra plataforma (com ara la de TMESA, que subministra a Sentilo Terrassa les dades dels GPS dels seus autobusos).