Un estudi conclou que els rics són els responsables del canvi climàtic

Font: BBC

17/04/2020 - 08:00
Font: Pixabay

Font: Pixabay

Els rics tenen bona part de la culpa en la crisi climàtica mundial, segons un estudi de la Universitat de Leeds en base a la informació de 86 països.

La desena part més rica de les persones consumeix al voltant de 20 vegades més energia en general que la desena part més pobra, visquin on visquin.

egons la investigació, la diferència és més gran en el transport, on el deu percent de la població més rica consumeix 187 vegades més combustible que el deu per cent més pobre. Això és degut a que les persones amb ingressos més baixos rarament poden permetre’s conduir.

Els investigadors van trobar que com rica és la població, més energia utilitza normalment. I és una pauta que es replica a tots els països. I adverteixen que, a menys que hi hagi un canvi important en les polítiques, el consum energètic de les llars podria duplicar-se dels nivells del 2011 el 2050. Això és fins i tot si l’eficiència energètica millora.

Els investigadors van combinar dades de la Unió Europea i el Banc Mundial per calcular com gasten els seus diners diferents grups d’ingressos. Diuen que és el primer estudi d’aquest tipus.

Es va trobar que en el transport, la desena part més rica dels consumidors utilitza més de la meitat de l'energia. Això ja es reflectia en investigacions anteriors que demostrava que el 15% dels viatgers del Regne Unit agafaven el 70% de tots els vols. Els ultra-rics volen molt més lluny, mentre que el 57% de la població del Regne Unit no vola en absolut a l'estranger.

L’estudi, publicat a Nature Energy, demostra que l’energia per cuinar i escalfar es consumeix de manera més equitativa. Però fins i tot aleshores, el 10% superior dels consumidors utilitzava aproximadament un terç del total d'energia, suposadament reflectint la mida de les seves cases.

 

Solucions?

La professora coautora Julia Steinberger, líder del projecte a Leeds, va preguntar-se: "Com podem canviar les enormes desigualtats en la distribució del consum d'energia per proporcionar una vida digna a tothom, alhora que es protegeix el clima i els ecosistemes?"

Els autors asseguren que els governs podrien reduir la demanda de transport mitjançant un millor transport públic, majors impostos sobre vehicles més grans i taxes per vols per a les persones que que més els fan servir per vacances.

Diuen que una altra alternativa és electrificar els vehicles més ràpidament, tot i que, estudis previs suggereixen que, fins i tot, s'ha de reduir la demanda de conducció per reduir la tensió en l'ús de recursos i la producció i distribució d'electricitat.

La investigació també va examinar el consum d'energia relatiu d'una nació enfront d'una altra. Mostra que una cinquena part dels ciutadans del Regne Unit es troben en el 5% més gran dels consumidors mundials d’energia, juntament amb el 40% dels ciutadans alemanys i tota la població de Luxemburg. Només el 2% de les persones xineses es troben en el 5% superior mundial dels usuaris i només el 0,02% de les persones de l'Índia. Fins i tot la cinquena part més pobra dels britànics consumeix cinc vegades més energia per persona que el bilió inferior de l’Índia.

L'estudi és probable que encengui les futures negociacions climàtiques de les Nacions Unides, on la qüestió de l'equitat és sempre amargament controvertida.

Als Estats Units, els polítics llibertaris han retratat típicament el canvi climàtic com a impediment del socialisme global.

 

Vides normals?

Però el professor Kevin Anderson, del Centre Tyndall de Manchester, que no estava involucrat en l'estudi, va dir a BBC News: "Aquest estudi diu a persones relativament riques com nosaltres el que no volem escoltar. El tema climàtic està emmarcat per nosaltres amb grans emissors: polítics, empresaris, periodistes, acadèmics. Quan diem que no hi ha ganes d’impostos més alts per volar, volem dir que no volem volar menys. El mateix passa amb els nostres cotxes i la mida de les nostres cases. Ens hem convençut que la nostra vida és normal, però els números expliquen una història molt diferent ", va dir.

L'estudi diu que l'energia del transport només podria augmentar un 31% el 2050. "Si el transport continua confiant en combustibles fòssils, aquest augment seria desastrós per al clima", diu l'informe. Suggereix diferents remeis per a diferents tipus d’ús d’energia. Així doncs, volar i conduir cotxes grans podria afrontar impostos més elevats, mentre que l’energia provinent de les cases es podria reduir amb una adaptació dels habitatges. 


Oswald Y, Owen A, Steinberger JK. 2020. Large inequality in international and intranational energy footprints between income groups and across consumption categories. Nature Energy. 5(3), pp. 231-239  


 

Categories: 

Relacionats

Opinió

La temperatura de la superfície del sòl d’algunes parts d’Espanya supera els 53 graus, en un moment en què encara acaba de començar l’estiu. La plantació generalitzada d'arbres a la ciutat podria compensar els augments de les morts que s'atribueixen a la calor a mesura que avança el canvi climàtic.

Article

 

Les emissions de GEH a Catalunya l’any 2020 van ser de 39,94 milions de tones de CO2eq. Respecte a l’any anterior, van suposar una reducció de 4,08 milions de tones de CO2eq.

Notícia
L’activació dels refugis climàtics estava prevista per al 15 de juny, però el consistori l'ha avançada dos dies per fer front a les altes temperatures

L’arribada de la primera onada de calor de l’any ha avançat dos dies l’activació del pla de refugis climàtics de l’Ajuntament de Barcelona, prevista per al dia 15 de juny. Són parcs amb ombra i equipaments com museus o biblioteques que ofereixen confort tèrmic, aigua i descans a la ciutadania. Segons fonts municipals, la calor ocasiona 150 morts anuals. Per això, la iniciativa ve acompanyada d’una campanya d’informació destinada als col·lectius vulnerables.

Butlletí